این درحالی است که خیابان‌های هاوانا روز دوشنبه آرام بود و تنها حضور سنگین نیروهای پلیس به چشم می‌خورد. گزارش‌ها حاکی از وجود اختلال در اینترنت موبایل‌ها است، تنها وسیله‌ای که اغلب کوبایی‌ها از طریق آن به وب دسترسی دارند. براساس گزارش گروه حقوق بشری کوبالکس که اعضای آن در تبعید هستند، دست‌کم یکصد تن از فعالان سرشناس و روزنامه‌نگاران مستقل از روز یکشنبه تاکنون در کوبا دستگیر شده‌اند که بازداشت برخی از آنها در جمع معترضان رخ داده است و برخی نیز در خانه‌هایشان. در این رابطه برخی از کوبایی‌ها نیز به این خبرگزاری گفته‌اند که امیدوارند اعتراضات تکرار نشود؛ چراکه نگران خشونت‌ها هستند و ترجیح می‌دهند با حکومت گفت‌وگو شود.

میگوئل دیازکانل، رئیس‌جمهور کوبا در یک نطق تلویزیونی همراه کابینه خود که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، گفت: «یک اقلیت ضدانقلاب فتنه‌گری کردند.» دیازکانل روز یکشنبه نیز از هواداران خود خواست که به خیابان بیایند و با «اقدامات تحریک‌آمیز» مقابله کنند.

با این حال ایالات‌متحده از اعتراض‌های مردم در این کشور حمایت کرد. جو بایدن گفت: «ما در کنار مردم کوبا و فراخوان پرطنین آنها برای آزادی و خلاصی از همه‌گیری کرونا و دهه‌ها سرکوب و رنج اقتصادی هستیم که رژیم کوبا بر آنها تحمیل کرده است.» هزاران کوبایی روز یکشنبه در هاوانا، پایتخت و دیگر شهرهای این کشور به خیابان‌ها ریختند و شعار «آزادی» و «مرگ بر دیکتاتوری» سر دادند و خواستار استعفای میگوئل دیازکانل، رئیس‌جمهوری شدند. این بزرگ‌ترین تظاهرات ضدحکومت کمونیستی کوبا ظرف سه دهه گذشته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از بیانیه‌اش افزوده است: «مردم کوبا شجاعانه بر حقوق اساسی و جهانی خود پافشاری می‌کنند. این حقوق شامل حق اعتراض مسالمت‌آمیز و حق تعیین سرنوشت خود است که باید به آنها احترام گذاشت.»

 او افزود: «ایالات‌متحده از رژیم کوبا می‌خواهد تا صدای مردم خود را بشنود و در این لحظه حیاتی به‌جای غنی کردن خود، به نیازهای مردم توجه نشان دهد.» کمی پیش از انتشار بیانیه جو بایدن، رئیس‌جمهوری کوبا تحریم‌های آمریکا را که در سال‌های اخیر تشدید شده است در کمبود دارو و قطع برق که موجب اعتراض روز یکشنبه شد، موثر دانست.

میگوئل دیاز کانل که سخنرانی‌اش از تلویزیون دولتی کوبا پخش می‌شد، تاکید کرد که مردم باید از رژیم دفاع کنند. در همین حال، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مقام‌های کوبایی خواست تا اجازه برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز ضددولتی را بدهند. از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری مکزیک خواستار پایان تحریم تجاری کوبا شد.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در یک نشست خبری گفت: «واقعیت این است که اگر کسی می‌خواهد به کوبا کمک کند، نخستین کاری که باید انجام دهد، لغو ممنوعیت تجارت با کوباست که اکثر کشورهای جهان خواهان آن هستند.»