طالبان به دنبال تسخیرکامل افغانستان

میلی می‌گوید: «آنچه آنها به دنبال انجامش هستند همانا منزوی ساختن مراکز شهری است. آنها می خواهند همین کار را با کابل انجام دهند یعنی اجازه ندهند مراکز استان‌ها با یکدیگر یا با دولت غرب‌گرای کابل ارتباط داشته باشند.» نیروهای امنیتی دولت افغانستان هم در مقابل تلاش دارند تا مواضع خود را در حمایت از مراکز شهری تقویت کنند. طی هفته گذشته هیاتی از نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحه دیدار کردند؛ اما نتوانستند به توافقی بر سر آتش‌بس دست یابند. دستاوردهای میدانی از سوی این گروه موجب جسورتر شدن طالبان شده است و همین جسارت به گفته ژنرال میلی «روایتی» است که طالبان ارائه می‌دهد دال بر اینکه در حال پیشروی و پیروزی است. رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و ناتو در ۱۱ سپتامبر – بیست سالگی حملات القاعده به ایالات متحده که موجب حمله این کشور به عراق و افغانستان شد- افغانستان را ترک خواهند کرد. این خروج سریع‌تر اتفاق افتاده و اکنون انتظار می‌رود که تا پایان ماه آگوست کامل شود. در ازای خروج نیروهای خارجی، طالبان پذیرفت که با کابل وارد مذاکرات صلح شود؛ مذاکراتی که هدف آن دستیابی به توافق سیاسی است که می تواند به ثبات بلندمدت در این کشور جنگ‌زده منجر شود. طالبان همچنین پذیرفت که مانع از حضور القاعده یا گروه‌های مسلح دیگر در افغانستان شود و اینکه از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری حمله‌ای صورت نگیرد.

میلی همچنین افزود: «احتمال وجود یک نتیجه مذاکره‌شده وجود دارد. احتمال تسخیر کامل از سوی طالبان وجود دارد. احتمال اتفاقات دیگر هم وجود دارد مثل خرابی، رشد جنگ سالاران و غیره.» هفته گذشته ایالات متحده سه فروند هواپیمای تهاجی سبک مدل A-۲۹ Super Tucano را به نیروی هوایی افغانستان داد و نیز سه هلی‌کوپتر UH-۶۰ Blackhawk نیز به این کشور داد تا در رزم هوایی نیروهای افغان خللی پیش نیاید. ژنرال میلی گفت: «ما در حمایت از ارتش و رهبری افغانستان تلاش می‌کنیم. آنها به مرور شاهد این پشتیبانی‌ها خواهند بود.» مقام‌های پنتاگون گفتند، علاوه بر اینها ایالات متحده قصد دارد به نوسازی ناوگان هلی‌کوپترهای Mi-۱۷ افغانستان که متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی است، کمک کند. ژنرال میلی گفت خروج آمریکا هم اکنون تا ۹۵درصد کامل شده و تا پایان اوت هم سایر نیروها خارج خواهند شد. آمریکا ۹ هزار نیروی نظامی و غیرنظامی را از افغانستان بیرون کشیده و کنترل تمام پایگاه‌های عملیاتی آمریکا را به وزارت دفاع افغانستان محول کرده است. با این حال، ۶۵۰ نیروی آمریکایی برای حراست از اماکن دیپلماتیک آمریکا در کابل و فرودگاه بین‌المللی این شهر حضور خواهند شد. ایالات متحده همچنین امنیت فرودگاه را نیز به ترکیه سپرده است.

در هر حال، خروج نیروهای آمریکایی در حالی است که منابع محلی از ولایت هرات، در غرب افغانستان اعلام کردند که ولسوالی «کرخ» در هرات را از گروه طالبان پس گرفته‌اند. طالبان دو هفته پیش (۱۸ تیر) کنترل کرخ را به دست آورده بود. به گزارش بی بی سی، دفتر ولایت هرات با نشر بیانیه‌ای گفته عملیات بازپس‌گیری ولسوالی کرخ در پی سفر عبدالستار میرزکوال، وزیر کشور و عبدالقدیر فطرت، معاون نظامی ریاست عمومی امنیت ملی به این ولایت آغاز شد. گروه طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند.