حملات اخیر که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه انجام گرفت بازتاب دو نگرانی بود: نگرانی مقام‌های آمریکایی و نیاز ارتش افغانستان به حمایت هوایی از سوی آمریکا و این در حالی است که واشنگتن می‌کوشد حضور خود را در این جنگ ۲۰ ساله خاتمه دهد. این اولین حمله قاطعانه در نوع خود پس از استعفای ژنرال اوستین میلر در هفته گذشته است. به نوشته «نوزیتر- اشمیت» نیروهای افغانی در برابر حملات طالبان احساس سرگردانی می‌کنند، زیرا ایالات متحده به روزهای پایانی خارج کردن نیروهای باقیمانده خود نزدیک می‌شود. ایالات متحده و دیگر قدرت‌های بزرگ در تلاشند که یک توافق صلح بین طالبان و دولت افغانستان امضا شود، اما طالبان معتقدند که آنها پیروز جنگ هستند و بنابراین، انگیزه کمی برای مذاکره دارند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در مصاحبه با  MSNBC گفت: «ما نگرانی عمیقی در مورد اقدامات طالبان داریم. وضعیت نشان می‌دهد که طالبان قصد دارد با زور کل این کشور را تصرف کند اما اگر این امر رخ دهد، افغانستان به یک کشور مطرود و منزوی تبدیل خواهد شد.»

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز چهارشنبه نسبت به «تسخیر کل افغانستان» به دست طالبان هشدار داد و افزود که شورشیان طالبان در نبرد با نیروهای دولتی دست برتر دارند. تنی چند از مقام‌های پنتاگون اعلام کردند که احتمال دارد طی روزهای آتی حملات بیشتری علیه طالبان صورت گیرد. یکی از این مقام‌ها گفت: «ما این حملات را در جایی که بدانیم و در زمان مقتضی انجام می‌دهیم و تا هر زمان که صلاح بدانیم انجام خواهیم داد.»‌ این مقام به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود.

این در حالی است که دو اتفاق دیگر هم در افغانستان رخ داده است: ۱- طالبان تهدید خود علیه مترجمان افغان که با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کردند را عملی کرد. به همین دلیل، این گروه «سهیل پردیس»، مترجم افغان نیروهای آمریکایی را در مسیر کابل - خوست دستگیر و سپس سر بریدند. پردیس ۳۲ ساله در حال رانندگی بود که با ایست بازرسی جنگ‌جویان طالبان برخورد کرد. او با سرعت دادن موتور خود قصد عبور از ایست بازرسی را داشت اما جنگ‌جویان طالبان موتور او را به رگبار بسته، سپس او را از موتور پیاده کرده و سرش را از تنش جدا کردند. او مدت ۱۶ ماه به عنوان مترجم سربازان آمریکایی کار کرده بود. ۲- «ارگ» ریاست جمهوری افغانستان‌(محل استقرار اشرف غنی) خبر داد که اشرف غنی با جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا تلفنی صحبت کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا ۳/ ۳ میلیارد دلار برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان در نظر گرفته است. کاخ سفید اعلام کرد که یک میلیارد دلار از این مبلغ برای نیروی هوایی افغانستان و دسته عملیات ویژه هوایی در نظر گرفته شده تا این نیروها بتوانند به عملیات نظامی‌شان ادامه دهند. بر اساس بیانیه کاخ سفید یک میلیارد دلار دیگر برای تهیه تدارکات کلیدی مانند بنزین، مهمات و قطعات اضافی در نظر گرفته شده و بقیه برای پرداخت هزینه‌های معاش ارتش افغانستان هزینه خواهد شد.