«هیدی ژو کاسترو» در گزارش ۲۵ جولای برای الجزیره نوشت، رئیس‌جمهور آمریکا وعده داده است که تمام نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد. این روز در حقیقت بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر است و در همین روز آخرین نیروی آمریکایی از افغانستان خارج خواهد شد؛ البته قرار است خروج کامل در اواخر ماه اوت باشد.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در کابل روز یکشنبه ۳ مرداد به خبرنگاران گفت: «آمریکا حملات هوایی خود در حمایت از نیروهای افغانستان را در روزهای اخیر افزایش داده و ما آماده‌ایم که سطح این پیشتیبانی را در صورت ادامه حملات طالبان بالاتر ببریم». این مقام آمریکایی البته اشاره نکرد که آیا حملات هوایی آمریکا پس از پایان ماموریت نظامی آمریکا در ۳۱ اوت هم ادامه خواهد یافت یا خیر. مکنزی در ادامه تصریح کرد: «دولت افغانستان طی روزهای آینده تحت آزمون بسیار دشواری قرار خواهد گرفت... طالبان سعی دارند به حملات خود ماهیتی گریز ناپذیر ببخشند.» او افزود که پیروزی طالبان اجتناب‌ناپذیر نیست و راه‌حل سیاسی همچنان وجود دارد. طالبان بر شدت و دامنه حملات خود در هفته‌های اخیر افزوده است. این گروه توانسته مناطق روستایی، مناطق مرزی و برخی پایتخت‌های استانی را تصرف کند؛ به گونه‌ای که ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز چهارشنبه نسبت به «تسخیر کل افغانستان» به دست طالبان هشدار داد و افزود که شورشیان طالبان در نبرد با نیروهای دولتی دست برتر دارند. او گفت این اقدام طالبان به معنای «منزوی ساختن مراکز شهری و جدا کردن آنها از دولت غربگرای کابل» است. این ژنرال آمریکایی اعلام کرد طالبان ۱۷ استان از ۳۴ استان را تصرف کرده است.

گزارشگر الجزیره نوشت، مکنزی نه تنها از عقب‌نشینی آمریکا ابراز تاسف نکرد، بلکه به درستی هم اعلام نکرد که حمایت هوایی آمریکا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. این گزارشگر همچنین افزود: «با خارج شدن ۹۵ درصد از نیروهای آمریکایی از افغانستان، بایدن به لحاظ سیاسی متعهد به خارج کردن تمام نیروهای آمریکایی تا ۳۱ اوت شده است اما بی‌تردید نگرانی‌هایی درباره پیشروی‌های طالبان وجود دارد.» دولت افغانستان هم روز شنبه اعلام کرد که در تمام ۳۴ استان مقررات منع عبور و مرور وضع می‌کند. «جیمز بِی»، گزارشگر الجزیره هم در گزارش ۲۴ جولای که از کابل مخابره می‌کرد، نوشت: «برای سال‌ها کاملا روشن بوده است که در بخش‌های مورد مناقشه افغانستان، دولت ممکن است کنترل جاهایی را در طول روز در دست داشته باشد اما شب هنگام این طالبان هستند که کنترل اوضاع را در دست می‌گیرند.» («دنیای اقتصاد» در گزارش «حکومت نظامی در ۳۴ استان افغانستان» در تاریخ ۴ مرداد ۹۵ به این مساله پرداخته بود). هفته گذشته ۱۵ نمایندگی دیپلماتیک و نمایندگی ناتو در کابل از طالبان خواسته بودند پیشروی‌های خود را متوقف سازد. بیانیه صادر شده از سوی این نمایندگی‌ها مورد حمایت استرالیا، کانادا، چک، دانمارک، هیات اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره‌جنوبی، هلند، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و نمایندگی‌های آمریکا و ناتو قرار گرفته بود. اظهارات مکنزی در حالی ایراد شد که صدها نفر در هفته‌های اخیر کشته و ده‌ها هزار نفر آواره شده‌اند و این نگرانی به وجود آمده که شاید افغانستان وارد یک جنگ داخلی دیگر شود. در یک ماه گذشته حدود ۲۲ هزار خانواده در قندهار آواره شده و به مناطق مختلف کوچ کرده‌اند. روز یکشنبه درگیری در مناطق مختلف قندهار ادامه داشت. حافظ محمد اکبر از شهروندان قندهار می‌گوید: «طالبان ما را مجبور به ترک خانه و کاشانه‌مان کرد... من با ۲۰ عضو خانواده‌ام در اردوگاهی بدون مستراح به سر می‌بریم.»