ترکیه مصیبت‌زده

آتش‌سوزی در ترکیه از روز چهارشنبه در این کشور آغاز شده و حالا به سمت روستاها و مناطق تروریستی گسترش پیدا کرده است؛ تا جایی که مردم مجبور به تخلیه این مکان‌ها شده‌اند. دمیر پاک دمیرلی، وزیر کشاورزی ترکیه روز شنبه گفت ۸۸ مورد از ۹۸ مورد آتش‌سوزی، به‌رغم وزش باد شدید و گرمای سوزان، تحت کنترل درآمده است. در این آتش‌سوزی‌ها دست‌کم ۵ نفر در ماناوگات کشته شده و یک تن نیز در مارماریس کشته شده است. هر دوی این مناطق در مجاورت دریای مدیترانه قرار دارند و جزو مناطق توریستی این کشور به‌حساب می‌آیند. فخرالدین کوچا، وزیر بهداشت ترکیه گفت که ۴۰۰ نفر از کسانی که به‌دلیل این آتش‌سوزی‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده بودند، ترخیص شده‌اند؛ اما درمان روی ۱۰ نفر از آنها همچنان ادامه دارد. در مارماریس ۱۵۹ نفر از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند؛ اما یک نفر دیگر هنوز در بیمارستان بستری است و اوضاع مساعدی ندارد.

آتش جدید این‌بار از استان هاتای در جنوب این کشور شعله‌ور شد و شعله‌ها به نزدیکی مناطق مسکونی رسیدند؛ اما به نظر می‌رسد هم‌‌اینک این آتش در این منطقه تحت کنترل است.

روز شنبه رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که به ‌میهمانان هتل در بخش‌هایی از شهر بدروم که در نزدیکی دریای اژه قرار دارد، گفته شده است که باید هتل‌ها را تخلیه کنند و مقامات از قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی خصوصی خواسته‌اند تا در عملیات تخلیه دریایی به مسافران کمک کنند.

اردوغان نیز روز شنبه با هلی‌کوپتر، از مناطق آسیب‌دیده بازدید کرد و در روند فرآیند خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها قرار گرفت. او روز شنبه پس از بازدید از مناطق آسیب‌دیده، در حساب کاربری توییترش، این مناطق را فاجعه‌زده خواند. اردوغان گفت: «ما اقدامات لازم را برای التیام زخم‌های کشورمان به‌کار خواهیم بست و به جبران خسارت‌های آن و بهبود شرایط ادامه خواهیم داد.» اردوغان که از ماناوگات در جنوب ترکیه با خبرنگاران این کشور در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، تصریح کرد: «آنکارا به‌دنبال سیاسی کردن حادثه نیست؛ اما احتمال خرابکاری را هم مد نظر قرار می‌دهد.» او گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و به محض روشن شدن اصل ماجرا آن را با مردم کشورش در میان خواهد گذاشت. ترکیه عامل برخی ‌آتش‌سوزی‌های پیشین را گردن نیروهای پ.ک.ک انداخته بود. اردوغان همچنین گفت دولت به خانواده‌هایی که خانه یا زمین کشاورزی خود را از دست داده‌اند، غرامت پرداخت می‌کند. وی تصریح کرد که مالیات از مردم مناطق آسیب‌دیده با تاخیر گرفته خواهد شد و به کسب‌وکارهای کوچک وام بدون سود تعلق خواهد گرفت. وی افزود: ما برای جان‌های از دست‌رفته کاری نمی‌توانیم بکنیم، جز اینکه از خداوند طلب مغفرت داشته باشیم؛ اما برای چیزهایی که سوخته‌اند، می‌توانیم جایگزین‌هایی بیابیم.»  اردوغان گفت شمار هواپیماهایی که برای آتش‌سوزی حضور پیدا کردند از ۶ به ۱۳ افزایش یافته است و کشورهایی مانند روسیه، اوکراین و ایران از طریق ارسال هواپیماهای خود به کمک این کشور شتافته‌اند. همچنین وی گفت که در حدود ده‌ها هلی‌کوپتر و صدها نفر از نیروهای ترکیه‌ای شبانه‌روز در تلاش برای خاموش کردن این آتش‌سوزی‌ها هستند.

رسول سردار، خبرنگار الجزیره در آنکارا می‌گوید: دست‌کم هنوز ده نقطه از ترکیه آتش فعال است. سردار تصریح کرد: «اردوغان گفته است که تلاش‌های گسترده‌ای برای مهار آتش‌سوزی در حال انجام است، با این حال هنوز هم کار زیادی باقی مانده است. آتش همچنان در حال شعله کشیدن است و تا اطفای حریق کامل راه درازی مانده است.»