به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، شورای اداری کشور میانمار متشکل از ارتش که زمستان گذشته قدرت را در دست گرفت، یک دولت موقت را برای این کشور اعلام کرده است. در این شرایط مین آنگ هلاینگ، رئیس شورای اداری کشور میانمار و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور قرار است پست نخست‌وزیری را تقبل کند. رئیس خونتای میانمار گفت که انتخابات برگزار می‌شود و وضعیت فوق‌العاده تا اوت ۲۰۲۳ ادامه دارد. مین آنگ هلاینگ در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما تا اوت ۲۰۲۳ مقررات وضعیت فوق‌العاده را خواهیم داشت. من تعهد می‌کنم که انتخابات چند حزبی برگزار کنم.» ارتش میانمار فوریه ۲۰۲۱ در این کشور به قدرت رسید. رهبران غیرنظامی سابق میانمار از بابت ادعاها درباره وقوع تقلب در انتخابات بازداشت شدند. این کشور بعد از این رخداد طی چند ماه درگیر اعتراضات شد.

با اعلام ابقای دولت خونتا تا سال ۲۰۲۳، انتقادها از این اقدام بالا گرفته است. کو آنگ ثو، رهبر مقاومت سراسری در برابر کودتا گفت: «از ابتدا می‌دانستیم که آنها به وعده‌های خود عمل نخواهند کرد و به محیط سیاسی مورد نظرشان خواهند رسید. او افزود: «اگر آنها وضعیت فوق‌العاده را تا اوت ۲۰۲۳ تمدید کنند، ما باید به اعتراض خود ادامه دهیم تا آنها به نحوی سقوط کنند.»

بر اساس گزارش گروه نظارتی حقوق بشری که از نزدیک کشتار مردم از سوی ارتش میانمار را دنبال می‌کند، از کودتای اول فوریه، حداقل ۹۴۰ نفر به دست نیروهای امنیتی میانمار کشته شده‌اند. همچنین بیش از ۵۴۰۰ نفر در بازداشت هستند که در این میان می‌توان به رهبران منتخب میانمار نیز اشاره کرد. آنگ سان سوچی، رهبر ۷۶ ساله غیرنظامی این کشور، به جرایم مختلفی از جمله فتنه متهم شده است که می‌تواند او را تا پایان عمر در زندان نگه دارد.

حزب او به نام لیگ ملی برای دموکراسی که انتخابات عمومی را برد، پیش‌تر با ارتش در قدرت سهیم شده بود. اما حالا به دستور همان ارتش منحل شده است. میانمار همچنین در معرض ویروس کرونا قرار دارد که یک فاجعه بهداشتی هم بی‌نظمی رژیم رقم زده است. ارتش ذخایر اکسیژن را به انحصار خود درآورده است، واکسیناسیون را متوقف کرده و درمان‌های نجات بخش را از کسانی که با حکومت آن مخالف هستند، دور نگه داشته است. در این شرایط تجارت خصوصی اکسیژن غیرقانونی اعلام شده است. شاهدان عینی می‌گویند اجساد به شکل تلنبار شده، سوزانده می‌شوند و حتی مقامات بهداشتی این کشور تحت کنترل دولت خونتا هستند و دولت نظامی نیز تعداد مرگ و میرها را کم اعلام می‌کند. به طور رسمی، میانمار روز شنبه ۴ هزار و ۷۲۵ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۳۹۲ مورد مرگ را گزارش کرد.

هفته گذشته، ارتش در شبکه تلویزیونی خود اعلام کرد که در حال ساخت یک دستگاهی است که قادر است روزانه ۳ هزار جسد را بسوزاند. از جمله افرادی که بر اثر کووید-۱۹ جان باخته است، می‌توان به یونیان وین، از نزدیکان به آنگ سان سوچی و سخنگوی حزب وی اشاره کرد که پس از کودتا به زندان افتاد و در همان زندان نیز به کرونا مبتلا شد. این ویروس در میان جمعیت زندانیان میانماری در حال جولان دادن است. این ویروس در میان زندانیان میانماری در یکی از بدنام‌ترین زندان‌هایش شیوع وحشتناکی پیدا کرده است و به همین منظور زندانیان سیاسی در ۲۳ ژوئیه اعتراضی برپا کردند که سربازان به سرعت آن را سرکوب کردند.

مین آنگ هلاینگ که در سخنرانی اخیر به جای لباس نظامی، لباس شخصی پوشیده بود گفت که درباره شیوع پاندمی نگران است و گفت هیچ‌چیزی به اندازه جان مردم این کشور برای آنها اهمیت ندارد و گفت سیاست آنها مهار بیماری است. اما کاری که این دولت نظامی در عمل انجام داده این است که واکسیناسیون را قطع کرده است و جان مردم را در گروی همراهی با آنها قرار داده است.