بازگشت کرونا به چین

چین کشوری که کرونا از آنجا آغاز شد، اما توانست مهارش کند، مجددا گرفتار این ویروس عفونی شده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، با شیوع مجدد کرونا، گونه دلتا، دولت قرنطینه را از سر گرفته و در حال آزمایش و ردیابی شدید برای مبارزه با شیوع جدید است. کارشناسان می‌گویند که زمان آن رسیده است تا این کشور در رویکرد خود در قبال ویروس تجدیدنظر کند. این در حالی است که در نبرد با ویروس کرونا، چین جزو معدود کشورهایی بود که توانسته با قاطعیت بر این بیماری غلبه کند. این کشور با ۴ /۱ میلیارد نفر جمعیت آنقدر سریع ویروس را ریشه‌کن کرده بود که یکی از نخستین کشورهای جهان بود که در بهار سال گذشته بازگشایی در آن صورت گرفت. مردم ماسک های خود را برداشتند و تصاویر از حضور مردم در استخرها خبر می داد. در ماه‌های اخیر دولت چین به صورت پراکنده به مبارزه با ویروس کرونا پرداخته، اما با شیوع مجدد، چین به سرعت ردیابی ها را تشدید کرده و دست به قرنطینه زده است. این مدل از مبارزه با کرونا، در دنیایی که شمار مبتلایانش از ۲۰۰ میلیون نفر گذر کرده، نامطمئن جلوه می‌کند.

چین از زمان شیوع نخستین ویروس در شهر ووهان چین در سال گذشته با بزرگ‌ترین چالش خود روبه‌رو است: نوع بسیار قابل انتقال دلتا که به سرعت در سراسر کشور در حال گسترش است. مقامات چینی اذعان کرده اند که مهار این‌گونه خطرناک به دلیل گسترش سریع و بدون علامتش بسیار سخت تر از بقیه خواهد بود. در سطح جهانی، ویروس با سرعت شگفت‌انگیزی به عفونی کردن مردم ادامه داده است. یک سال طول کشید تا این ویروس به ۱۰۰ میلیون نفر انتقال یابد؛ اما با انتشار این‌گونه، در کمتر از ۶ ماه، ۱۰۰ میلیون نفر دیگر نیز به جمع کرونایی های سابق اضافه شدند و این نشان می‌دهد که گونه دلتا تا چه حد قابل انتقال است.

در حالی که تعداد موارد در چین هنوز در مقایسه با ایالات متحده و جاهای دیگر نسبتا کم است، این‌ گونه جدید قابل مهار با شیوه سابق این کشور نیست: یعنی تحمل صفر داشتن در برابر بیماری و ردیابی و سرکوب شدید آن. شیوه سابق ممکن است موجب تقابل با حزب کمونیست شود و در صورت عدم موفقیت در مهار این بیماری با شیوه سفت و سخت سابق، سایش ها بیشتر شود.

اگرچه دولت چین مجبور شد شعله ور شدن دلتا را در ماه ژوئن در استان گوانگ‌دونگ مهار کند، اما مقامات این‌بار با گسترش سریع تری روبه رو شده اند. از زمان شروع شیوع دلتا در ۲۱ ژوئیه، تعداد موارد ابتلا به ۴۸۳ نفر افزایش یافته است که بیش از مجموع مبتلایان در پنج ماه اول سال است. تا بعد از ظهر سه شنبه، ویروس به ۱۵ استان از ۳۱ استان و مناطق خودمختار چین گسترش یافته است. چن شی، استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه ییل می‌گوید: «هنگامی که این ابتلاها به تعداد زیادی از استان‌ها رسید، مهار آن دیگر دشوار است. من فکر می‌کنم این برای بقیه جهان شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده خواهد بود. چنین دولت قدرتمندی با دلتا‌کرونا شکست خورده است. این درس بسیار مهمی خواهد بود، ما نباید از دیواره‌های دفاعی خود غافل شویم.» هفته گذشته، سان چونلان، معاون نخست وزیر چین «سستی ایدئولوژیک» را عامل شیوع دلتا دانست و از مقامات خواست تا اقدامات پیشگیرانه خود را افزایش دهند. خانم سان چونلان گفت: «ما نمی‌توانیم لحظه ای آرامش داشته باشیم.»

برخی از کارشناسان بهداشت عمومی در این کشور می‌گویند زمان آن فرا رسیده است که چین در استراتژی خود درباره کووید-۱۹ تجدید نظر کند. در مقاله ای که اخیر توسط ژانگ ونهونگ، مشاور کووید-۱۹ به دولت چین، منتشر شده است، ایده پیروی از مدلی مشابه اسرائیل و انگلیس مطرح شده است که در آن میزان واکسیناسیون بالا است و مردم مایل به زندگی با عفونت کرونا هستند. این در حالی است که فعلا چین از دفترچه راهنمای سابق خود استفاده می‌کند و از مردم سراسر این کشور خواسته است که از شهرهای خود بیرون نروند و سفر را ممنوع کرده است.

 

صفحه باشگاه اقتصاددانان را هم بخوانید