درواقع با عقب‌نشینی و از بین رفتن مقاومت ارتش افغانستان، دو شهر راهبردی هرات و قندهار در یک شبانه روز به تصرف طالبان درآمد و انتظار می‌رود پایتخت افغانستان نیز به زودی با هجوم شبه نظامیان طالبان روبه‌رو شود. یک مقام دفاعی آمریکا دو روز پیش با استناد به گزارش نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده پیش‌بینی کرده بود طالبان طی یک ماه یا حداکثر سه ماه آینده، بتوانند کابل را تصرف کند. طالبان هم‌اکنون حدود دوسوم افغانستان را در کنترل خود دارد. غلام حبیب هاشمی، عضو شورای ولایتی هرات، در گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به تسلط طالبان بر سومین شهر بزرگ افغانستان با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، هرات فعلی را به «شهر ارواح» و «خط مقدم جبهه» تشبیه کرده است. به‌گفته او، ساکنان هرات یا در منازل خود پنهان شده‌اند یا از شهر گریخته‌اند. با نزدیک‌تر شدن نیروهای طالبان به کابل، وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد برای کمک به تخلیه و بازگرداندن کارمندان سفارت این کشور در کابل، سه هزار نیروی نظامی را به‌طور موقت به افغانستان اعزام می‌کند؛ تصمیمی غیرمنتظره که از بی‌اعتمادی ایالات متحده به توانایی ارتش افغانستان برای ایستادگی در برابر پیشروی طالبان حکایت دارد. این گروه در شمال کشور که به‌طور سنتی پایگاه سنگر ضد طالبان بوده، دستاوردهای قلمرویی خود را افزایش داده و اکنون شهرها و مناطقی که در ۱۰۰ کیلومتری کابل قرار دارد، در اختیار این گروه است، از آن جمله می‌توان به مرکز ولایت لوگر اشاره کرد که روز جمعه سقوط کرد. تا پیش از این، واشنگتن امیدوار بود که نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند در برابر نزدیک شدن شورشیان به پایتخت مقاومت بیشتری به خرج دهند.

همزمان با این پیشروی ها سی ان ان خبر داد که به کارکنان سفارتخانه آمریکا دستور داده شده است تا اسناد مهم را از بین ببرند. بر اساس اعلامیه مدیریتی که روز جمعه به کارکنان سفارت ارسال شد سفارت آمریکا در کابل به پرسنل دستور داده تا محتوای حساس و مهم که ممکن است در تبلیغات مورد سوءاستفاده قرار گیرد، از بین برده شود. این دستور بر مبنای فوریت «خدمات تخریب اضطراری» صادر شده است. این فرمان پس از آن صادر شده که سرعت پیشروی طالبان در افغانستان بیشتر شده است.

درحالی‌که گمانه زنی ها بر این استوار بود که کارکنان سفارتخانه در محل بمانند، اما پولیتیکو خبر داد که آمریکا در تدارک تخلیه کامل کادر سفارت خود است. در این زمینه این وب‌گاه نوشت: سه منبع مطلع از تدارکات دولت آمریکا گفتند که پنتاگون خروج کامل هیات دیپلماتیک آمریکا در کابل را مدنظر دارد و دو منبع دیگر هم گفتند فرماندهی مرکزی آمریکا خروج کامل کادر سفارت را «ناگزیر» می‌داند. با تشدید نگرانی واشنگتن، مدیر تاسیسات سفارتخانه آمریکا در کابل جمعه به کارکنان دستور داد تا امحای اسناد و تجهیزات را آغاز کنند. سه منبع مطلع به این پایگاه گفتند که حملات گسترده طالبان دولت کابل را شگفت‌زده کرده و پنتاگون برنامه ریزی برای خروج هیات دیپلماتیک آمریکا از کابل را آغاز کرده است. همچنین سه منبع مطلع دیگر به نقل از فرماندهی مرکزی آمریکا گفتند که تخلیه کامل سفارتخانه آمریکا «اجتناب‌ناپذیر» است. در فرودگاه کابل، به تدریج ۳هزار تفنگدار و سرباز آمریکایی و ۶۰۰ سرباز انگلیس برای تخلیه دیپلمات ها و خانواده‌هایشان و سایر شهروندان در حال ورود هستند. آنها همچنین تلاش دارند تا سرعت خروج افغان های متقاضی ویزا برای خروج از این کشور را تسهیل کنند. یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا جمعه گفت که این نظامیان ماموریت جنگی ندارند، با این حال می‌توانند در صورتی که تحت حمله قرار گرفتند، به دفاع از خود بپردازند.