جاده جدید امپراتور

این یک عرصه آموزشی برای شرکت‌های دولتی چینی در راستای محقق ساختن الزامات اتحادیه اروپا و اثبات این امر است که آنها دوست دارند با شرکت‌های غربی بر اساس تعرفه داخلی خودشان رقابت کنند. این همچنین موجب تقویت پیوندها با رهبری مجارستان می‌شود؛ کشوری که مایل به تضعیف مشترک مواضع اتحادیه اروپا در قبال چین است. طرف صربستانی خط آهن فرصتی برای چین به دست می‌دهد تا پیوندهای اقتصادی و سیاسی خود را با کشوری تعمیق بخشد که می‌تواند بخشی از اتحادیه اروپا شود.

 

اگرچه صربستان یک نامزد برای عضویت در اتحادیه اروپاست، اما مقید به همان مقررات خریدی نیست که مجارستان و دیگر اعضای فعلی باید از آن حمایت ورزند. هر زمان و اگر صربستان و دیگر کشورهای اروپای شرقی و مرکزی به اتحادیه اروپا پیوستند، شرکت‌های چینی مستقر در آن کشورها می‌توانند دسترسی راحت‌تری به بازار اروپا داشته باشند. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی چینی‌ها به‌طور نامتناسبی بر دولت‌های بالکان که هدفشان پیوستن به اتحادیه اروپاست متمرکز شده است. وزیر امور ساخت‌وساز صربستان در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که «این بی‌ادبی یا اشتباه نیست که صربستان را شریک اصلی چین در اروپا بنامیم.»

   جاده آهنین

با وجود توجهی که خط بلگراد-بوداپستِ چین به دست آورده است، اما این نخستین معامله مشکوک خط آهن صربستان با یک قدرت خارجی است. این نخستین خط آهن این کشور به‌عنوان یک کشور مستقل خواهد بود - که پس از کنگره ۱۸۷۸ برلین آغاز شد - که شامل کمیته ویژه‌ای برای نظارت بر ساخت‌وساز خط آهن منطقه‌ای می‌شد. این پروژه موجب نگرانی بین‌المللی بود؛ زیرا از دهه ۱۸۵۰ به این‌سو، قدرت‌های اروپایی به دنبال برقراری اتصال راه‌آهن با امپراتوری عثمانی بودند. وقتی جنگ روسیه - ترکیه در سال ۱۸۷۸ به پایان رسید، صربستان میان دو امپراتوری (امپراتوری عثمانی و امپراتوری اتریش - مجارستان) قرار گرفت و کوتاه‌ترین راه میان آنها هم از میان این کشور می‌گذشت. قدرت‌های اروپایی که خط آهن را اولویت خود قرار داده بودند به دنبال تاثیرگذاری بر آن مسیر برآمدند. اتریش-مجارستان و روسیه این خط آهن را با شرایط حاصل‌ جمع صفر می‌نگریستند. دیپلمات اتریش-مجارستانی در بلگراد درباره این سهم‌ها در وزارت امور خارجه برای مافوق خود چنین شرح داد: «روسیه - اگر می‌خواست خط آهن در صربستان را بگیرد - در جنوب مرزهای پادشاهی ما یک ناظر دائمی و قابل‌اعتماد خواهد یافت؛ یک نیرو و یک آتش‌افروز جدید در مرز جنوبی‌مان. در آخر این کشور ممکن است متحدانی در صربستان به‌دست آورد.» مقام‌ها در روسیه هم به نوبه خود این خط آهن را به‌مثابه فرصتی برای متوقف ساختن گسترش نفوذ اتریش - مجارستان در صربستان می‌دیدند.

p04 (2)