به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، خارج کردن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از سوی جو بایدن، نشان می‌دهد نیروهای اطلاعاتی این کشور درباره منشأ ویروس اختلاف نظر دارند و قاطعانه اعلام نکرده‌اند که این ویروس به‌صورت طبیعی وارد جامعه انسانی شده یا اینکه از آزمایشگاه فرار کرده است. با این حال اغلب تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که پاندمی کرونا حاصل انتقال طبیعی ویروس از حیوان به انسان بوده؛ درحالی‌که شمار کمتری از این تحلیلگران، نشت ویروس بر اثر بروز یک حادثه در آزمایشگاه را محتمل‌تر دانستند. در این راستا دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده می‌گوید که سازمان‌های جاسوسی کشور بدون همکاری بیشتر چین یا منابع اطلاعاتی جدید به نتیجه قطعی نمی‌رسند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده به کار خود درباره رسیدن به نتیجه قطعی ادامه می‌دهد و در این زمینه با انتقاد از چین خواست که شفاف‌تر عمل و با جامعه جهانی همکاری کند. بایدن گفت: «ما همه تلاش خود را برای ردیابی ریشه‌های این شیوع خانمان‌سوز که باعث درد و مرگ بسیاری در سراسر جهان شده است، انجام خواهیم داد؛ به‌طوری‌که بتوانیم همه اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از تکرار آن انجام دهیم.»

اطلاعاتی درباره چین وجود دارد که منشأ این بیماری از چین بوده است؛ اما مقامات دولتی این کشور مانع از دسترسی بازرسان بین‌المللی و اعضای جامعه جهانی بعداشت عمومی به برخی اماکن شده‌اند. در این گزارش اطلاعاتی آمده که چین در روند تحقیقات جهانی مانع ایجاد کرده و نتیجه‌گیری قطعی درباره منشأ کووید-۱۹ تنها با اطلاعات جدید میسر است. در شرایطی که گزارش منتشرشده از سوی اداره اطلاعات ملی آمریکا که ناظر بر ۱۸ سازمان جاسوسی آمریکا بوده است، می‌گوید درباره منشأ بیماری مطمئن نیست؛ اما به‌طور قطعی می‌گوید کووید-۱۹ یک سلاح بیولوژیک نبوده است. در واکنش به گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا، پکن نیز به آن واکنش نشان داد. وزیر خارجه چین این گزارش را «ضدعلم» خوانده است. چین بارها نسبت به این اتهام که ویروس از این کشور رشد یا از آزمایشگاه ووهان نشت کرده باشد، واکنش تند نشان داده و این اتهامات را رد کرده است. جو بایدن اما پس از انتشار این گزارش در بیانیه‌ای از چین به‌دلیل عدم همکاری با تحقیقات انتقاد کرد. جو بایدن گفته است جهان سزاوار دریافت پاسخ در زمینه منشأ کووید- ۱۹ است. مقام‌های چینی اتهام‌های جو بایدن را دوباره رد کرده‌اند. سفارت چین در آمریکا در بیانیه‌ای گفت: گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ ویروس «جعلی» است و از نظر علمی معتبر نیست.با این حال بایدن گفته است چین مانع از دسترسی محققان به اطلاعات ضروری شده است.

چین به عدم شفافیت درباره شناسایی و شیوع ویروس کرونا متهم است. رسانه‌های دولتی و وابسته به دولت چین به‌طور مرتب تلاش کرده‌اند که در منشأ ویروس تشکیک کنند و تقصیر را گردن دیگران بیندازند. حتی این کشور در ابتدای شیوع بیماری اعلام کرد که احتمالا این ویروس از آمریکا وارد چین شده است. اولین موارد این بیماری پاندمی که تا کنون جان بیش از چهار میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته، اوایل سال ۲۰۲۰ از شهر ووهان در چین گزارش شد. چین در ابتدا این مساله را چندان جدی نخواند؛ اما با شیوع وسیع این بیماری، قرنطینه سفت و سختی در این شهر ایجاد کرد.

هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی هم پس از بازدید از ووهان گزارش داد که به احتمال زیاد این بیماری از طریق عرضه گوشت آلوده حیوانات وحشی و به احتمال قوی از خفاش در بازار تره‌بار ووهان به انسان سرایت کرده است. اما برخی از دانشمندان با این نتیجه‌گیری مخالفند و بر این باورند که کرونا از آزمایشگاه ووهان به بیرون نشت پیدا کرده است.