نمایشگاه دفاعی ترکیه یا قدرت نمایی؟

در این نمایشگاه ۱۵۴ نهاد از ۷۹ کشور جهان با حدود ۵۰۰ نماینده شرکت و با حضور ۸۹ مقام ارشد شامل ۳۱ وزیر، ۱۱ فرمانده ستاد و ۳۳ فرمانده نیروی زمینی ارتش در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی شرکت داشتند. در این نمایشگاه ۱۲۳۶ شرکت شامل ۵۳۶ شرکت داخلی و ۷۰۰ شرکت خارجی محصولات و خدمات خود شامل مجموعه‌ای از محصولات مانند خودروهای زرهی جنگی، وسایل نقلیه زمینی و هوایی بدون سرنشین، انواع موشک، موشک‌های هدایت شونده، سلاح‌های پیاده نظام، تجهیزات خنثی‌سازی مواد منفجره را در محیطی به مساحت ۳۸هزار مترمربع به نمایش گذاشتتند.

به گفته رئیس صنایع دفاعی نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه، بیش از ۱۰۰ قرارداد با ۸۰ کشور امضا شد و کشورهای خارجی از صنایع دفاعی ترکیه و تلاش آنها برای همکاری استقبال کرده‌اند.

معاون مدیر کل شرکت تولید تسلیحات نظامی «سارسیلماز» ترکیه اعلام کرد که شش نوع سلاح جدید این شرکت که با منابع بومی تولیدشده، برای اولین‌بار در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی استانبول (IDEF ۲۰۲۱) به نمایش گذاشته شد. سه محصول جدید از مدل سار-۹ را در میان صنایع جدید ارائه می‌کنیم، کوچک‌ترین سلاح از خانواده سارسیلماز یعنی سار-۹ -SC، سار-۹-SP و مدل سار-۹ با تغییرات جدید به نمایش درمی‌آیند. همچنین تیربار سار۱۲۷-MT و تفنگ پیاده‌نظام سار-۵۶ نیز در نمایشگاه ارائه شد. ترک‌ها مدعی هستند این نمایشگاه بسیار پربار بوده و با بسیاری از کشورها در زمینه انتقال و فروش فناوری به توافق رسیده‌اند. تولیدات سارسیلماز داخلی و ملی است و۹۰درصد قطعات به‌کاررفته در داخل کشور تولید می‌شوند. او اعتقاد دارد ترکیه دارای یک شبکه گسترده با متنوع‌ترین طیف سلاح در جهان به ویژه اسلحه‌های خودکار ۷/ ۱۲میلی‌متری، توپ بالگرد تهاجمی ۲۰میلی‌متری و توپ‌های زمینی ۲۵میلی‌متری هستیم. دائما نیز سلاح‌های جدیدی به محصولات خود اضافه می‌کنیم و این شانس را داشتیم که همه آنها را در نمایشگاه، در معرض دید عموم قرار دهیم. در حال حاضر ماهانه حدود ۲۵هزار قبضه تپانچه به آمریکا فروخته می‌شود و قصد داریم تا پایان سال این رقم را به حداقل ۳۵هزار تپانچه برسانیم.

شرکت ترکیه‌ای «Zyrone Dynamics» نیز که از مهم‌ترین تولیدکنندگان پهپاد کشور است، محصولات جدید خود را در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی ترکیه (IDEF ۲۰۲۱) رونمایی کرد. یکی از پهپادهای جدید این شرکت مدل ZCQM مالتی روتور است که می‌تواند با حمل ۵۰۰گرم بار مفید بیش از ۷۰دقیقه پرواز کند. این پهپاد (ZCQM) می‌تواند تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد و در شرایط بد آب و هوایی نیز پرواز کند. پهپاد ZCOM یکی دیگر از پهپادهای بزرگ‌تر این شرکت است که می‌تواند ۳۰دقیقه با حمل ۲۵کیلوگرم بار مفید و همچنین بیش از ۲ساعت با حمل ۵/ ۱کیلوگرم بار پرواز کند. این پهپاد علاوه بر عرصه نظامی در فعالیت‌های کشاورزی و حمل بار به کشتی در شرایط توفان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر کل کشتی‌سازی «آرس» در این نمایشگاه اطلاع داد کارخانه کشتی‌سازی آرس، واقع در ترکیه، یک نابودکننده زیردریایی بدون سرنشین تولید خواهد کرد. این ضد زیردریایی بدون سرنشین، تکمیل‌کننده وسایل نقلیه بدون سرنشین کارخانه «آرس» خواهد بود که اولین نمونه آن ULAQ AUSV بود. پروژه قایق‌های رزمی ضد زیردریایی بدون سرنشین به پایان رسیده است و تمام تلاش خود را برای ارائه آن در سال ۲۰۲۱ انجام می‌دهیم. ۹۰درصد از واحدهای مورد استفاده در تولید ضد زیردریایی بدون سرنشین از جمله سیستم‌های‌تسلیحاتی در ترکیه تولید می‌شوند.

ترکیه در یک‌سال اخیر تلاش دارد دستاوردهای تسلیحاتی خود را برجسته کند و مدعی است هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه از زمانی که در درگیری‌های سوریه، لیبی و جمهوری آذربایجان با موفقیت به‌کار گرفته شدند، محبوبیت پیدا کرده‌اند. پهپادهای ساخت ترکیه در حال حاضر در قطر، لیبی، اوکراین و جمهوری آذربایجان در حال استفاده است. در شرایط کنونی جمهوری آذربایجان و عراق از مشتریان تسلیحات ترکیه هستند. «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان اخیرا اعلام کرده است: «باکو از ترکیه نه تنها پهپادها بلکه سلاح‌های دیگر نیز خریداری می‌کند. صنعت دفاعی ترکیه در حال توسعه است و باکو از آن بهره می‌گیرد.»  «جمعه عناد السعدون» وزیر دفاع عراق نیز از قصد کشورش برای خرید پهپادهای پیشرفته، بالگردهای جنگی اتاک T۱۲۹ و سلاح‌های پیشرفته دیگر از ترکیه و توافق با ترکیه برای خرید پهپادهای رزمی بیرق‌دار خبر می‌دهد. به گفته او این پهپادها توانایی پرواز در شب و روز را نیز دارد و برای همین ما از این نوع پهپاد در جنگ با داعش استفاده خواهیم کرد. پهپاد بیرق‌دار توانایی پرواز ۲۴ساعته و حمل ۱۵۰کیلوگرم محموله را دارد. عراق به دنبال خرید ۱۲ بالگرد، شش سامانه پدافندی ضد پهپادی و چندین پهپاد از ترکیه است.

اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در راستای بزرگ‌نمایی‌هایی توانایی نظامی کشورش که مصرف داخلی دارد، مدعی است: «ما کشوری شده‌ایم که می‌تواند در بسیاری از محصولات صنعتی از تانک تا توپ، از موشک تا رادار، از بمب گرفته تا سلاح را بهتر از معادلان آن در جهان تولید کند. پهپادهای مسلح ساخت ترکیه علاوه بر مقابله ما با تروریسم، در بسیاری از مناطق درگیری از سوریه تا قره‌باغ با کارآیی موفقیت‌آمیز خود مورد تحسین همه جهان قرار گرفته است.» در شرایطی که انتقادات زیادی در داخل به سیاست‌های اقتصادی ترکیه می‌شود اردوغان اعتقاد دارد: «اقتصاد ترکیه در طول دوران شیوع ویروس کرونا که کل جهان را زیر و رو کرد، آزمون خوبی پس داد. سال ۲۰۲۰ را با رشد ۸/ ۱درصدی به پایان رساندیم، درسه ماه اول سال جاری نیز رشد ۷درصدی را به ثبت رساندیم. پیش‌بینی ما برای رشد در پایان سال جاری فراتر از ۸/ ۵درصد است. در حال شکستن رکورد صادرات هستیم و به مرز۲۱۰میلیارد دلار در صادرات نزدیک شده‌ایم.»