دستیابی به این هدف برای برنامه واکسیناسیون اتحادیه اروپا که در ماه‌های اول بسیار کند بود، موفقیت بزرگی است؛ اما از سویی نباید فراموش کرد که درصد واکسینه شدن جمعیت در کشورهای عضو بسیار متفاوت است. اکثر کشورهای ثروتمند اروپا از مرز ۷۰درصد عبور کرده ولی کشورهای فقیر در رسیدن به این هدف فاصله زیادی دارند. اورسلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در صفحه توییتر خود نوشت: «۷۰درصد از افراد بالغ در اتحادیه اروپا واکسینه شده‌اند. از همه کسانی که برای تحقق این هدف زحمت کشیده‌اند، تشکر می‌کنم.»

کمیسیون اروپا در ماه ژانویه اعلام کرد که تابستان امسال کشورهای عضو این اتحادیه باید حداقل ۷۰درصد از جمعیت بالغ خود را واکسینه کنند. این دستورالعمل این‌طور تفسیر شد که تک‌تک کشورهای عضو تا ماه سپتامبر باید به این هدف برسند. اسنادی که به‌دست آمده است، نشان می‌دهد که در همان زمان برخی از کشورهای عضو اتحادیه که احتمال می‌دادند به این هدف نخواهند رسید از تصمیم کمیسیون اروپا انتقاد کردند. اکنون آمارهای اتحادیه اروپا نشان می‌دهد حداقل ۷۰درصد از جمعیت کل این اتحادیه هر دو دُز واکسن مدرنا، فایزر و آسترازنکا یا یک دز واکسن جانسون‌اند ‌انسون را دریافت کرده‌اند.

اما تفاوت در درصد جمعیت واکسینه‌شده بین کشورهای عضو بسیار زیاد است. به‌عنوان نمونه طبق آمارهای مرکز کنترل بیماری‌های مسری اتحادیه اروپا، در مالت حدود ۹۰درصد، در پرتغال و ایرلند حدود ۸۰درصد و در فرانسه بالای ۷۰درصد از جمعیت بالغ واکسینه شده‌اند. اما در کشورهای شرق اتحادیه اروپا این رقم بسیار پایین‌تر است. در بلغارستان حدود ۲۵درصد، در رومانی حدود ۳۰درصد و در کرواسی، لتونی، اسلوواکی و اسلوونی حدود نیمی از جمعیت بالغ واکسینه شده‌اند. به همین دلیل فن درلاین در ادامه توییت خود نوشت: «باید واکسیناسیون را افزایش دهیم و باید به واکسینه کردن مردم در سایر نقاط جهان کمک کنیم.» درحالی‌که میزان واکسیناسیون در این ماه کُند شده است، هنوز به سقفی نرسیده است که برخی از کارشناسان و مقامات انتظار داشتند در تابستان به آن برسند. با در نظر گرفتن کودکان و نوجوانان آمار متفاوت است. با در نظر گرفتن آنها باید گفت بیش از ۵۵درصد از کل اتحادیه اروپا، ۵۲درصد در ایالات متحده، ۶۱درصد در اسرائیل و ۶۴درصد در انگلیس واکسینه شده‌اند.

با توجه به ارقام متفاوت ۲۷کشور بلوک ممکن است بروکسل برای حل مشکل وارد عمل شود؛ زیرا هر کشور کارزار خود را راسا برای مهار بیماری پیش می‌برد. برای همین است که فن درلاین می‌گوید که پاندمی هنوز تمام نشده است و تاکید می‌کند که مردم بیشتری واکسن بزنند.

برخی کشورها مانند ایتالیا و فرانسه، سخت‌گیری‌های فراوانی را برای افرادی در نظر گرفته‌اند که قصد ندارند واکسینه شوند. آنها ورود این‌گونه افراد به رستوران‌ها و مکان‌های عمومی را سخت‌تر کرده‌اند. برای همین وقتی سخت‌گیری کردند افراد بیشتری تمایل پیدا کردند که خود را واکسینه کنند. اما مهم‌ترین تهدید درباره این بیماری از سوی کشورهای شرقی اروپا می‌آید. در بلغارستان اطلاعات غلطی درباره این بیماری عفونی منتشر می‌کنند و اعتماد اندکی هم به موسسات و نهادهای دولتی این کشور وجود دارد. در رومانی با اینکه نرخ واکسینه شدن مردم اندک است، این کشور باز ترجیح داده است، واکسن‌های خود را به دیگر کشورها بفروشد. در ایرلند نیز دزهای باقی‌مانده را به دیگر کشورها هدیه دادند. اعتقاد بر این است که برای مهار این بیماری باید بالای ۷۰درصد جمعیت کشورها واکسینه شده باشند.