به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، وانگ‌یی، وزیر خارجه چین در ویدئوکنفرانسی به جان کری، نماینده تغییرات اقلیمی آمریکا گفت که تلاش‌های مشترک دو طرف برای مقابله با گرم شدن جهانی است. او گفت: همکاری اقلیمی چین – آمریکا نمی‌تواند از فضای بزرگ‌تر روابط چین – آمریکا جدا شود. وانگ تاکید کرد: ما صداقت خودمان را نشان داده‌ایم. هر کسی که با شما ملاقات کند باید دو هفته در قرنطینه بماند؛ اما ما حاضریم بهای آن را بپردازیم تا درباره همکاری با آمریکا در زمینه مسائل مورد دغدغه گفت‌وگو کنیم. جان کری هم به وانگ‌یی گفت: واشنگتن همچنان به کار با دیگر کشورها برای مقابله با بحران اقلیمی متعهد است و چین را به انجام کار بیشتر برای کاهش آلاینده‌ها ترغیب کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: جان کری تاکید کرد که ایالات متحده همچنان به همکاری با جهان در زمینه مقابله با بحران آب و هوایی متعهد است و این مساله‌ای است که باید با جدیت و فوریت مورد رسیدگی قرار بگیرد و همچنین از چین خواسته شد تا گام‌های بیشتری برای کاهش آلاینده‌ها بردارد.

جان کری که برای مبارزه با تغیرات آب و هوایی دو و نیم روز در شهر تیانجین بود، اظهار کرد: چینی‌ها اظهاراتی بیان کردند که به بدتر شدن روابط کمک می‌کند. این در حالی است که وزیر خارجه سابق آمریکا، بر این باور است که چین و آمریکا باید در این زمینه جدا از تنش‌های اخیر به موضوع بحران آب و هوایی بپردازند. وی تصریح کرد: «پاسخ من به آنها این بود که ببینید، بحران آب و هوایی موضوع ایدئولوژیک نیست. این بحران جناحی نیست، سلاح یا ابزار ژئواستراتژیک نیست و مطمئنا جزو سیاست‌های روزمره نیست. این یک چالش جهانی است، نه دو جانبه.» کری گفت: وقتی نوبت به مقابله با تغییرات آب و هوا می‌رسد، ما فکر می‌کنیم چین می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد.» کری همچنین تاکید کرد که او و همتای چینی‌اش، شی ژنهوا، توافق کردند که پیش از مذاکرات بین‌المللی در نوامبر در گلاسکو دوباره ملاقات کنند.

دیدار این دو شرایطی صورت گرفته است که هم‌اینک آمریکا از خسارت‌های ناشی از توفند آیدا رنج می‌برد و چین نیز در ماه گذشته شاهد یکی از بزرگ‌ترین سیلاب‌های تاریخ خود بوده است که به باور کارشناسان بحران آب و هوایی هر دو بلای نازل شده در چین، ناشی از روند گرمایش زمین است. به همین منظور رهبران نزدیک به ۲۰۰ کشور در تلاش‌های تنگاتنگی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید کرده‌اند و به اختصاص پول برای کمک به فقیرترین کشورها برای آماده شدن برای اثرات گرمایش جهانی توافق داشته‌اند.

با این حال امیدها برای دستیابی به موفقیت در گلاسکو بستگی زیادی به این دارد که آیا چین و ایالات متحده، دو بزرگ‌ترین انتشار‌دهنده آلودگی‌ها که تاثیر زیادی در گرمایش زمین داشته است، می‌توانند در روند کمک‌ها شتاب ایجاد کنند یا نه؟

کری می‌گوید که رهبران چینی درباره برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به او اطمینان دادند؛ اما افزود تا زمانی که چین به ساخت نیروگاه‌های زغال سنگ که بیشترین مسوولیت را در انتشار گرمایش زمین بر عهده دارند، ادامه دهد، هیچ تلاشی کافی نخواهد بود. کری تصریح کرد که به چینی‌ها گفته است، در نظر نگرفتن محدودیت ۵/ ۱درجه‌ای گرم شدن زمین، آن‌گونه که دانشمندان هشدار داده‌اند، تاثیرات تغییرات آب و هوایی فاجعه‌بار و برگشت‌ناپذیر را در پی خواهد داشت. کری گفت: نیازی به گفتن نیست که افزودن ۲۰۰ گیگاوات زغال سنگ در ۵ سال گذشته و در نظر گرفتن ۲۰۰ یا بیشتر گیگاوات دیگر که در مرحله برنامه‌ریزی است، تلاش‌های دنیا برای محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده از سوی دانشمندان را بی‌نتیجه خواهد گذاشت.