مایکل استفنز، عضو ارشد موسسه تحقیقات سیاست خارجی و کارشناس سیاست خلیج‌فارس می‌گوید: «قطر همواره می‌خواسته بازیگر جهانی باشد یا از طریق برگزاری رویدادهای بزرگ جهانی و اینکه با بازیکنان بزرگ قرارداد امضا کند، یا به‌عنوان یک رکن در سیاست و دیپلماسی جهان معرفی شود.» این کارشناس می‌افزاید: «آنها همیشه در به تعادل رساندن امور موفق نبوده‌اند؛ اما در حال حاضر به نظر می‌رسد ابتکار عمل را در زمان مناسبی به‌دست گرفته‌اند.»

کمک قطر در حمل‌ونقل هوایی افغانستان با موافقت بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روبه‌رو شد و هر دو وزیر امور خارجه و دفاع آمریکا، آنتونی جی بلینکن و لوید جی آستین روز دوشنبه وارد دوحه پایتخت قطر شدند و با حاکم ۴۱ساله این کشور سلطنتی، یعنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی شام خوردند.

بلینکن روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه گفت: «بسیاری از کشورها برای کمک به تخلیه و جابه‌جایی در افغانستان قدم برداشتند؛ اما هیچ کشوری به‌اندازه قطر در این کار کمک نکرد.» وی افزود: «همکاری بین قطر و ایالات متحده تا این حد مستحکم نبوده است.»

متقابلا محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر که در کنار او ایستاده بود، ایالات متحده را مهم‌ترین متحد کشورش نامید. این لحظه درخشان در روابط دو کشور، نشان از چرخش قدرتمندانه دارد؛ چراکه در زمان مدیریت ترامپ با حمایت رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای عربی متهم کردند؛ اتهاماتی که قطر آن را رد کرد.

در این راستا این سه کشور قطر را محاصره کردند؛ اما با آغاز به‌کار ریاست‌جمهوری بایدن، آنها از لغو این محاصره دست برداشتند. حالا قطر روابط خوبی با طالبان و همچنین ایران دارد که این می‌تواند یک مساله ارزشمند برای آمریکا باشد و به قطر هم اجازه می‌دهد سیاست خود مبنی بر «دیپلماسی پیشگیرانه» را ارتقا دهد. لولا الخاطر، معاون وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «گاهی اوقات اندازه کوچک شما این امکان را به شما می‌دهد که یک نقش خوب ایفا کند؛ برای اینکه کسی را نمی‌ترسانید. قطر کشور کوچکی است که هیچ‌کس را نگران نمی‌کند و قصد ندارد با کسی وارد جنگ شود.» قطر که از ایالت کانکتیکات، کوچک‌تر است، در حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و با ایران در ذخایر گازی عظیمی شریک است. طبق گزارش سی‌آی‌ای، درآمد سرانه مردم آن کشور بیش از ۹۰هزار دلار در سال است که یکی از بالاترین درآمدها در جهان است.