بایدن تاکید کرد که مشاغل با بیش از ۱۰۰ کارمند ملزم به واکسیناسیون کارمندان یا تست هفتگی برای تشخیص کرونا هستند؛ اما این برنامه شامل حال مهاجران غیرقانونی مرزهای جنوبی آمریکا نمی‌شود. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برنامه‌ای گسترده را برای اجباری کردن واکسیناسیون میلیون‌ها آمریکایی که در برابر کرونا واکسینه نشده‌اند، اعلام کرده، اما مهاجران غیرقانونی که از مرز جنوبی این کشور عبور می‌کنند ملزم به اجرای این برنامه نیستند.

بایدن گفته که شرکت‌ها با ۱۰۰ کارمند یا بیشتر و همچنین ۱۷میلیون تن از کادر درمان که در مراکز درمانی و بهداشتی مشغول هستند و بیمه درمانی فدرال دارند، باید واکسینه شوند. استراتژی جدید بایدن درباره کرونا شامل واکسیناسیون اجباری کارمندان دولت فدرال و مقاطعه‌کارها و درخواست از فرمانداران ایالتی برای واکسیناسیون آموزگاران و گسترش دسترسی به تست کروناست. جو بایدن همچنین گفت: ما صبور بوده‌ایم؛ اما صبر ما اثری ندارد. اگرچه آمریکا نسبت به هفت ماه قبل زمانی‌که من وارد کاخ سفید شدم، اوضاع بهتری پیدا کرده؛ اما باید به شما حقیقتی را بگویم. ما در وضعیت سختی هستیم و شاید برای مدتی این وضعیت ادامه پیدا کند. با وجود گزارش‌های تابستان درباره اینکه ۳۰ درصد از مهاجران در مراکز بازداشت فدرال از دریافت واکسن امتناع کردند، بایدن درباره واکسیناسیون اجباری مهاجران غیرقانونی برای ورود به خاک ایالات متحده از طریق مرز جنوبی صحبتی نکرد.

بر اساس اعلام اداره مهاجرت و گمرکات ایالات متحده درباره موارد ابتلا به کرونا در این مراکز، بیش از ۲۷ هزار مورد ابتلا و ۹ مورد مرگ در میان این افراد تا روز پنج‌شنبه گزارش شده است. تست کرونای بیش از ۱۸درصد از خانواده‌های مهاجر که از مرز گذشته‌اند، مثبت شده است. برنامه دولت بایدن همچنین روی افزایش دسترسی به تست کرونا تمرکز دارد و علت این کار هم، شیوع سویه دلتای کرونا است که در ایالات متحده شیوع بیشتری نسبت به سویه‌های دیگر دارد. با این حال بایدن می گوید که ما می توانیم و باید این ویروس را محدود کنیم. این در حالی است که اگر بایدن برنامه سفت و سخت خود را پیاده کند، باز هم مدتی طول می کشد تا تاثیرات مثبت آن نمایان شود. کاخ سفید همچنین به‌طور حتم موضوع چالش های حقوقی را باید مد نظر قرار دهد. در حال حاضر، بزرگ‌ترین اتحادیه نماینده کارگران فدرال سوالاتی را درباره این دستور جدید مطرح کرده است. همچنین مشخص نیست که چه تعداد از کارگران مشمول وظایف جدید، قبلا واکسینه شده اند. با این حال قرار است بایدن از طریق ترکیبی از دستورات اجرایی و قوانین فدرال جدید عمل کند. کارشناسان می گویند بایدن اختیار قانونی دارد که الزامات واکسن را به بخش خصوصی اعمال کند؛ از طریق قوانینی که مشاغل را ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی بهداشت فدرال مبتنی بر شواهد می کند. پیش‌تر با این راهبرد توانسته بودند از طریق سازمان مدیریت ایمنی و بهداشت کار، برخی نکات ایمنی لازم در محیط های کار را ملزم به اجرا کنند و بخش خصوصی هم مجبور به رعایت آنها شد؛ ازجمله خرید تجهیزات لازم برای مبارزه با کرونا و دورکاری و رعایت فاصله اجتماعی که شرکت‌های خصوصی ملزم به اجرای آن بودند. رابرت آی.فیلد، پروفسور حقوق در دانشگاه درکسل می‌گوید: سازمان مدیریت ایمنی و بهداشت کار این اختیار را دارد که از حقوق مسائل بهداشتی کارکنان و کارگران بخش خصوصی حمایت به عمل آورد؛ چرا که امنیت بهداشتی اولویت بالایی دارد، به‌ویژه اینکه این ویروس مرگبارتر شده است.