مردی که ۲۱روز قرنطینه اجباری را پس از بازگشت از خارج از کشور به چین گذراند، به‌عنوان منبع احتمالی شیوع جدید شناخته شده است و سوالاتی را درباره پایداری استراتژی سخت‌گیرانه به صفر رساندن کووید با ایجاد محدودیت‌های سخت‌گیرانه در این کشور ایجاد کرده است. به گزارش سیانان، شیوع تازه در استان فوجیان در سواحل جنوب شرقی چین بیش از ۶۰ نفر را مبتلا کرده است که پانزده نفر از آنها هم دانش‌آموز هستند.

این اتفاق تنها دو هفته پس از آن رخ داد که چین توانسته بود در یک سال این بیماری را مهار کند؛ اما با شعله‌ور شدن گونه دلتا، اقدامات سخت‌گیرانه دیگر جواب نمیدهد و چین که نماد این‌گونه اقدامات است، حالا با سوالاتی در زمینه این سخت‌گیری‌ها درباره گونه دلتا مواجه شده است. آخرین مبتلاها برای اولینبار در دو برادر جوان طی یک آزمایش معمول کووید-۱۹ در یک مدرسه ابتدایی در شهرستان شیانیو، شهر پوتیان، در روز پنج‌شنبه تشخیص داده شد. شهرداری پوتیان روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که نتیجه آزمایش یک دانش‌آموز دیگر و سه تن از والدین آنها هم روز بعدش مثبت شد.

کارشناسان دولتی بر این عقید‌ه‌اند که منبع شیوع بیماری یکی از والدین این دانش‌آموزان است که اخیرا از سنگاپور بازدید داشته است، با وجود اینکه این فرد ۲۱ روز در بدو ورود در قرنطینه اجباری به سر برده بود. این مرد در ۴آگوست وارد شیامن، قطب اصلی ساحلی در فوجیان شد و ۱۴ روز قرنطینه اجباری را در هتل گذراند. به گفته شهرداری پوتیان، وی ۷ روز دیگر را در قرنطینه متمرکز در مکانی مشخص در شیانیو گذراند و قبل از بازگشت به خانه برای یک هفته دیگر درباره سلامتی‌اش تحت نظارت قرار گرفت. به گزارش رسانه‌های دولتی وی تا پیش از ۲۱ روز پایان قرنطینه، ۹ بار جواب تستش منفی شد تا اینکه سی و هفت روز پس از ورودش این تست مثبت از آب درآمد. محدودیت‌های مرزی چین و الزامات قرنطینه اجباری برای ورود به خارج از کشور جزو شدیدترین محدودیت‌ها در جهان است. از زمان مهار شیوع اولیه در ووهان، دولت چین هرگونه شعلهور شدنهای گونه‌های جدید را ناشی از انتقال از خارج -از طریق مسافران یا کالاهای وارداتی- عنوان کرده است. مقامات چینی زمان، مکان و چگونگی ابتلا به این ویروس را فاش نکردند؛ اما دوره نهفتگی بیش از ۲۱ روز بسیار غیرمعمول است. محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های استان گوانگدونگ دریافته‌اند که نوع دلتا به‌طور متوسط ۴ روز دوره کمون دارد؛ درحالی‌که برای گونه اولیه ۶ روز به‌طور متوسط است. برخی در رسانه‌های اجتماعی سوال کردهاند که آیا این مرد پس از بازگشت به شیانیو ویروس را گرفته است؟

به گفته مقامات محلی پوتیان، از بعدازظهر یکشنبه، در این شهر ۳۲ مورد بیمار مبتلای بدحال و ۳۲ مورد ابتلای بدون علامت ثبت و گزارش شده است. چین شمارش جداگانه‌ای از موارد علامت‌دار و بدون علامت دارد و حاملان بدون علامت ویروس را در آمار رسمی موارد تاییدشده قرار نمی‌دهد. در این شرایط عفونت‌ها به سایر شهرهای استان نیز سرایت کرده است. روز دوشنبه، کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرد ۶ مورد در کوآنژو و یک مورد دیگر در شیامن گزارش شده است. موارد ثبت‌شده اخیر سوای ثبت هزار و دویست مبتلا در اواخر ماه ژوئیه است که در نیمی از استان‌های شرقی این کشور پراکنده شده بودند. چین در حالی با گسترش این بیماری روبه‌رو می‌شود که حالا کارآیی به صفر رساندن بیماری کووید-۱۹ از طریق قرنطینه‌های طولانی زیر سوال رفته است.