پیمان سه‌جانبه علیه امپراتور

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دولت بایدن، روز چهارشنبه با به چالش کشیدن ادعاهای گسترده چین درباره اقیانوس آرام (پاسیفیک) گامی بزرگ در جهت رویارویی با پکن برداشت و قرار است در این منطقه زیردریایی‌های هسته‌ای خود را مستقر کنند و برحضور غربی‌ها در این نقطه از جهان بیفزایند.

در صورت به ثمر نشستن این طرح، استرالیا ممکن است گشت‌های هر روزه خود را آغاز کند که می‌تواند شامل حرکت در مناطقی از دریای چین جنوبی باشد که پکن در این منطقه و محدوده آن تا شمال تایوان، ادعای تملک دارد.

بیانیه اخیر سه کشور درباره این طرح که توسط بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده قرائت شد، گام بزرگی به سود استرالیا بوده که تاکنون در سال‌های اخیر در عقب راندن چین و رویارویی با این کشور مردد بوده است. استرالیا هم تاکنون در برابر تهدیدات این غول آسیایی به حال خود رها شده بود؛ درحالی‌که این کشور جزو اولین کشورهایی بود که سه سال پیش تصمیم گرفت کمپانی بزرگ هوآوی را از کشورش به‌دلیل همین تهدیدات اخراج کند. اکنون اما با چشم‌انداز استقرار ناوگان جدید زیردریایی، استرالیا به بازیگری بسیار قوی در اتحاد با رهبری آمریکا در اقیانوس آرام تبدیل می‌شود. این شناورها مجهز به سیستم‌های پیشران هسته‌ای هستند که برد نامحدودی دارند و آنقدر بی سر و صدا کار می‌کنند که تشخیص آنها دشوار است.

 موافقان و مخالفان توافق

برای بوریس جانسون، ترتیب جدید دفاعی، تلاش او را برای توسعه استراتژی «بریتانیای جهانی» است که بر اقیانوس آرام متمرکز است، به بار می نشاند و این مهم‌ترین قدم او پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا است. بایدن نیز در جلسه مطبوعاتی‌اش بر سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه دفاعی با متحدانش صحبت کرد و گفت: این اتحادها باید به‌روزرسانی شود. استرالیا نیز به رهبری اسکات موریسون، درحالی‌که سه سال پیش گفته بود که ما مجبور به انتخاب نیستیم و با چین رابطه خود را حفظ خواهیم کرد، روز پنج‌شنبه به وقت محلی دست به انتخاب زد و رویارویی با چین را انتخاب کرد. درحالی‌که طی سال‌های اخیر تنش‌ها بین چین و استرالیا افزایش یافته بود، این کشور در برابر اژدهای زرد به حال خود رها شده بود. اما با این طرح، استرالیا راضی‌ترین کشور از این توافق است و حتی در جملات خود گفته است که این یک «شراکت ابدی» است. این توافق‌نامه راه را برای روابط نظامی عمیق‌تر و انتظارات بیشتر از پیوستن استرالیا به هرگونه درگیری نظامی با پکن باز می‌کند. سنگاپور خبر انعقاد این ائتلاف را یک اتفاق مثبت تلقی کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه سنگاپور، لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور در تماسی تلفنی به موریسون گفت: امیدوار است که این توافق هسته‌ای مشارکتی سازنده در صلح و ثبات منطقه داشته باشد و معماری منطقه‌ای را تکمیل کند.

در مقابل این کشورها، دو کشور هستند که به‌شدت از این توافق ناراضی هستند. ابتدا چین که اساسا این توافق به‌منظور رویارویی با آنها شکل گرفته است. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این مساله گفت اینکه آمریکا و انگلیس به صادر کردن تکنولوژی هسته‌ای بپردازند، شدیدا غیرمسوولانه است. این در حالی است که این زیردریایی‌ها تنها با پیشران هسته‌ای حرکت می‌کنند؛ اما قابلیت تجهیز شدن به کلاهک هسته‌ای را ندارند. همچنین فرانسه از دیگر منتقدان این توافق است؛ چراکه این توافق موجب شد تا توافق استرالیا با فرانسه کنار گذاشته شود که به موجب آن قرار بود تا ۱۲ زیردریایی متعارف برقی-دیزلی به استرالیا ساخته و تحویل شود.