بو سئونگ چان، سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی در جلسه توجیهی روز سه‌شنبه گفت که آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ زمانی تاسف‌آورتر محسوب می‌شود که ثبات سیاسی در شبه‌جزیره کره بسیار بحرانی است. فرماندهی ایالات متحده در هند – اقیانوسیه در بیانیه‌ای گفت: ما از پرتاب موشک مطلع هستیم و در حال رایزنی نزدیک با متحدان و شرکای خود هستیم. درحالی‌که ما ارزیابی کرده‌ایم که این رویداد تهدید فوری برای پرسنل یا قلمرو ایالات متحده یا متحدان ما نیست، این پرتاب موشک، تاثیر بی‌ثبات‌کننده برنامه سلاح‌های غیرقانونی کره‌شمالی را برجسته می‌کند. در این بیانیه آمده است: تعهد آمریکا به دفاع از جمهوری کره و ژاپن همچنان راسخ باقی مانده است.

طبق قوانین بین‌المللی پیونگ‌یانگ از آزمایش موشک‌های بالستیک و سلاح‌های هسته‌ای منع شده است. چنین آزمایش‌هایی قبلا با واکنش شدید و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد رو‌به‌رو شده است. خبر آزمایش موشکی روز سه‌شنبه درست قبل از سخنرانی کیم سونگ، نماینده کره‌شمالی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک منتشر شد که در آن از شکاف بین کره‌شمالی و جنوبی ابراز تاسف و از حضور آمریکا در منطقه انتقاد کرد. وی با اشاره به روابط نزدیک واشنگتن با سئول گفت: «روابط بین دو کره هرگز از سایه مداخله و مانع آمریکا بیرون نیامده است.»

این آزمایش موشکی سومین آزمایش کره‌شمالی در این ماه است. در ۱۱ و ۱۲ سپتامبر، پیونگ‌یانگ اعلام کرد که موشک‌های کروز دوربرد خود را آزمایش کرده است. سپس در ۱۶ سپتامبر، کره‌شمالی و کره‌جنوبی موشک‌های بالستیک خود را آزمایش کردند و تنش‌ها را به‌طور تصاعدی در منطقه‌ای که از پیش هم یکی از بی‌ثبات‌ترین مناطق کره زمین بود، افزایش دادند.

کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و از مقامات ارشد این کشور هفته گذشته گفت که کشورش می خواهد روابط بین دو کره را ترمیم کند و احتمال تاسیس مجدد دفتر رابط مشترک که کره‌شمالی ژوئن گذشته آن را تخریب کرد، وجود دارد. وزارت اتحاد کره‌جنوبی از پیام کیم درباره امکان برگزاری گفت‌وگوهای سازنده به‌عنوان یک پیام معنی‌دار استقبال کرد؛ اما کاخ آبی یا همان ریاست‌جمهوری پاسخ رسمی به آن نداد.

در این شرایط سفیر اون در سخنرانی خود، ایالات متحده را متهم کرد که با رزمایش نظامی در منطقه کشورش را «متخاصم» می‌خواند؛ اما بر این نکته هم تاکید دارد که پیونگ‌یانگ آماده پاسخگویی با اراده در هر زمان؛ به رفتار خصمانه آمریکا است. وی تاکید کرد: کشورش تمایلی برای استفاده از قدرت نظامی علیه کشوری دیگر ندارد و افزود: «به عبارت دیگر، ما هرگز امنیت آمریکا، کره‌جنوبی و دیگر کشورهای همسایه را نقض نکرده یا به خطر نینداخته‌ایم.» در عین حال او گفت: «همان‌طور که همه جهان می‌دانند و همان‌طور که ایالات متحده بسیار نگران است، البته ابزارهای تهاجمی قوی در چشم‌انداز سیاست های بازدارندگی جنگی ما گنجانده شده است.»

آمریکا بارها پرتاب موشک کره‌شمالی را محکوم کرده است. در ۱۵ سپتامبر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار برخورد دیپلماتیک با این موضوع شد. وی گفت: «ما از کره‌شمالی می خواهیم که با ما وارد گفت‌وگوی معنادار و اساسی شود.» وی تصریح کرد: «ما قصد خصمانه‌ای علیه کره‌شمالی نداریم. ما در این مورد بسیار شفاف بوده‌ایم. آنچه ما در پی انجام آن هستیم این است که تهدیدات علیه آمریکا و متحدانمان را در منطقه کاهش دهیم و این شامل جمهوری کره یا کره‌جنوبی یا ژاپن می‌شود.» ند پرایس همچنین تاکید کرد که اولویت اصلی آمریکا در مواجهه با پیونگ‌یانگ، استفاده از ابزار دیپلماسی است.