رونمایی وزیر دارایی فرانسه از اختلافات در دو سوی آتلانتیک

اظهارات وی منعکس‌کننده تنش‌های حل نشده‌ای است که ماه گذشته در اختلاف‌نظر شدید بین فرانسه و ایالات‌متحده بر سر تصمیم جو بایدن برای ارائه زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا ظاهر شد. این قرارداد (آمریکا و انگلیس با استرالیا) جایگزین قرارداد قبلی فرانسه برای فروش زیردریایی‌های معمولی به استرالیا شد. امانوئل مکرون تا آخرین لحظه از برنامه‌های استرالیا برای لغو قرارداد همکاری بین دو کشور مطلع نبود.

لو مارین گفت: «واضح است که حداقل یک سوءتفاهم مهم بین فرانسه و ایالات متحده وجود داشته است و به نظر من دولت ایالات متحده نیز رفتار نادرستی داشته است.» وی گفت، تاکید کلیدی اتحادیه اروپا این است که مستقل از ایالات‌متحده شود و بتواند از منافع خود، خواه منافع اقتصادی و خواه منافع استراتژیک دفاع کند. با این حال وی افزود: «ایالات متحده از نظر ارزش‌ها، الگوی اقتصادی، احترام به قانون و احترام به آزادی نزدیک‌ترین شریک ما باقی می‌ماند.» او در ادامه تصریح کرد که با چین، ما ارزش یا مدل اقتصادی یکسانی نداریم.

فرانسه و ایالات‌متحده در تلاشند تا خسارت ناشی از قرارداد زیردریایی را جبران کنند؛ بنابراین سفیر فرانسه که در اعتراض به پاریس فراخوانده شد، به واشنگتن بازگشت. مکرون که در ماه جاری با جو بایدن دیدار می‌کند، می‌خواهد تعهد بیشتری از آمریکا به بلندپروازی‌های دفاعی مستقل اروپا بگیرد که به گفته وی مکمل ناتو خواهد بود. وی همچنین خواستار شواهدی از احترام ایالات‌متحده به بلندپروازی‌های استراتژیک اروپا در منطقه هند و اقیانوسیه خواهد بود.

لو مایر در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف بر سر چین به معنای اختلاف اجتناب‌ناپذیر بین ایالات‌متحده و اروپاست، گفت: «اگر محتاط نباشیم ممکن است؛ باید تلاش شود تا از این امر جلوگیری شود.»

به ادعای وی این یعنی به رسمیت شناختن اروپا به‌عنوان یکی از سه ابرقدرت جهان در قرن ۲۱، در کنار ایالات‌متحده و چین. انتظار می‌رود وزرای دارایی گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ از توافقنامه حاصل‌شده در صندوق بین‌المللی پول حمایت کنند. به دنبال توافق مهم هفته گذشته توسط نزدیک به ۱۴۰کشور قرار بر اعمال حداقل ۱۵درصد مالیات بر شرکت‌ها شد. به‌دنبال این قوانین جدید، غول‌های فناوری مانند آمازون و فیس‌بوک مجبورند سهم مناسبی از مالیات را در هر کجا که فعالیت می‌کنند، پرداخت کنند.

این پیمان با هدف سرکوب پناهگاه‌های مالیاتی که کشورها را از درآمد بسیار موردنیاز محروم کرده است، در پی ماه‌ها مذاکراتی که شامل لابی شدید پشت صحنه لو میر و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده بود، انجام شد. در این راستا لو مایر گفت که در زمینه مسائل کلیدی، بسیار خوب با جانت یلن همکاری کرده و مصمم است روابط بین دو کشور را بهبود بخشد. او افزود: «اما به عهده ایالات متحده است که برخی تصمیمات را در جهت صحیح برای بازگرداندن اعتماد بین دو قاره و بین دو کشور اتخاذ کند.» یکی از بزرگ‌ترین موضوعات مورد بحث بر سر تعرفه‌های فلزی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق در سال ۲۰۱۸ در سطح جهانی وضع کرد.

در این شرایط مقامات در هفته‌های آینده با مذاکرات دشواری روبه‌رو هستند. اروپایی‌ها قصد دارند از اول دسامبر تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای روی تعدادی از محصولات ایالات متحده اعمال کنند؛ مگر اینکه جو بایدن از ۲۵درصد عوارض فولاد اروپایی‌ها و ۱۰درصد مالیات بر آلومینیوم عقب‌نشینی کند.

لو مایر گفت: «اگر می‌خواهیم روابط اقتصادی دوجانبه بین قاره‌ها را بهبود بخشیم، اولین قدم این است که ایالات متحده تحریم‌ها را در مورد فولاد و آلومینیوم لغو کند.» او افزود: «ما از جنگ‌های تجاری خسته شده‌ایم.

این به‌وضوح به سود ایالات متحده و به ضرر اتحادیه اروپاست.» بهبود اقتصادی در پی شیوع پاندمی بسیار مهم است. در این زمینه لو مایر بر برنامه اقتصادی عظمی نظارت داشته که شامل کمک‌های زیاد به مشاغل است. به همین منظور دولت فرانسه کمک‌های سخاوتمندانه‌ای را از طریق یارانه دستمزد به‌منظور جلوگیری از اخراج نیروی کار در نظر گرفته است. همچنین در این برنامه کمک به مشاغلی که در پرداخت بدهی‌های خود مشکل دارند، سهمی اختصاص یافته است.

البته اکنون با تثبیت اقتصاد در میان واکسیناسیون‌های گسترده، این حمایت‌ها در حال از بین رفتن است. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد امسال ۲۵/ ۶درصد رشد کند. افزون بر این در حالی که ۶ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، پیش‌بینی می‌شود درصد بیکاری، تا پایان سال به ۶/ ۷درصد برسد که کمترین میزان در یک دهه گذشته است. این بازگشت بااهمیت است؛ زیرا فرانسه برای انتخابات خود در آوریل آماده می‌شود. لو مایر گفت که او برای حمایت از انتخاب مجدد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه یک حرکت سیاسی را آغاز می‌کند.

راست افراطی کلاسیک هم به رهبری مارین چالش بزرگی را پیش رو دارد؛ زیرا اریک زمور، نویسنده و چهره مشهور تلویزیونی معروف به ناسیونالیزم ضد مهاجرت، با استفاده از ناامنی در مورد مهاجرت و ترس از افزایش نابرابری اقتصادی ناشی از جهانی شدن، در نظرسنجی‌های سیاسی پیشرفت قابل‌توجهی داشته است.

 لو مایر در این زمینه گفت: «شما رشد احزاب افراطی را در اروپا و همه کشورهای غربی می‌بینید؛ زیرا بسیاری از مردم از آنچه در اثر تغییرات آب و هوایی اتفاق می‌افتد و به دلایل انقلاب تکنولوژیکی و مهاجرت بی‌رویه می‌ترسند.» او افزود: «بهترین راه مبارزه با احزاب افراطی، نتیجه گرفتن است.» اما در کشوری که جنبش اعتراضی ضد نخبگان جلیقه‌زردها در آن برای ماه‌های متمادی از سال ۲۰۱۸ ادامه داشت، لو مایر اذعان کرد که ناامیدی‌هایی که به اعتراضات گسترده دامن زده است، می‌تواند دوباره در فرانسه شعله‌ور شود و در صورت تشدید نابرابری به سایر کشورهای اروپایی سرایت کند. همین امر یک ممانعت برای عبور از سوخت ارزان‌قیمت به سوخت تجدیدپذیر در کشورهای غربی ایجاد کرده است. لو مایر می‌گوید که با توجه به قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر و همزمان لزوم توجه به شرایط خطرناک تغییرات آب و هوایی، کشورهای مردم‌سالار با ریسک‌های بزرگی روبه‌رو هستند که می‌تواند برای این کشورها بسیار پرهزینه باشد.

 لو مایر می‌افزاید: واقعا فکر می‌کنم که ظهور جنبش جدید جلیقه‌زردها در همه‌جای اروپا امکان‌پذیر است. او در پایان تصریح کرد که تضمین یک توافق مالیاتی جهانی برای جلوگیری از این امر با آوردن دولت به عنوان منبع حیاتی درآمد جدید برای کاهش شکاف‌های نابرابری بسیار مهم خواهد بود.