کارشناسان می‌گویند که ایتالیا از روز جمعه قواعد واکسیناسیون برای افراد شاغل در این کشور را تشدید کرده است تا مقابل موج جدید کرونا در پاییز ایمنی بهتری ایجاد کند. بر این اساس کسی که در ایتالیا می‌خواهد سر کار برود باید واکسینه شده، تست منفی کرونا ارائه دهد یا از کرونا بهبود یافته باشد که این با ارائه گواهی گذر سبز امکان‌پذیر است. به این ترتیب حدود ۲۲میلیون شاغل در سراسر ایتالیا تحت تاثیر این قانون قرار خواهند گرفت.

همان‌طور که انتظار می‌رفت در روز اجرای این قاعده اعتراضاتی در سراسر ایتالیا برگزار شد. صدها کارگر در بنادر مهم تریسته و جنوا اعتصاب کردند و سعی کردند دسترسی‌ها را مسدود کنند. در برخی شهرها هم معترضان به قاعده گذر سبز سلامت تلاش کردند خیابان‌ها را مسدود و ترددها را متوقف کنند. پلیس توانست چنین تجمعاتی را منحل کند؛ اما اعتراضات علیه سیاست‌های کرونایی دولت در ایتالیا به خشونت کشیده شد.

گواهی سلامت در ایتالیا برای کسانی که به‌طور کامل واکسینه شده یا پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ درمان شده‌اند یا تست منفی کرونا در اختیار دارند، صادر می‌شود.

دولت ماریو دراگی با قوانین جدید کرونایی تلاش می‌کند جلوی گسترش کرونا را بگیرد. ایتالیا یکی از کروناخیزترین کشورهای اروپایی بوده است. در ایتالیا ارائه گواهی سلامت پیش از این در مدارس و بخش درمانی الزامی بوده است. ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا گفته است کسانی که گذرنامه سبز ندارند باید در خانه بمانند و حقوق آنها پرداخت نخواهد شد. با این حال خطر هرج و مرج در حمل‌ونقل کالا نیز وجود دارد؛ زیرا بسیاری از رانندگان که از کشورهای اروپای شرقی وارد ایتالیا می‌شوند، گواهی سلامت ندارند. در این راستا در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ایتالیا حدود ۳۰درصد از ۹۰۰هزار راننده و کارکنان انبارها واکسینه نشده‌اند.

۸۵درصد ایتالیایی‌های بالای دوازده سال حداقل یک‌بار واکسینه شده‌اند. به‌دلیل پیشرفت در واکسیناسیون عمومی، سینماها، تئاترها و کافه‌ها از روز دوشنبه ۱۱ اکتبر در این کشور مجددا باز شده‌اند. بر اساس آمارهای رسمی در ایتالیا تا به حال ۴میلیون و ۷۱۲هزار و ۴۸۲نفر به کرونا مبتلا شده و ۱۳۱هزار و ۵۰۳نفر هم بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ایتالیا در روزهای نخست شیوع این بیماری، بالاترین میزان مبتلایان و کشته‌ها را داشت؛ اما با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون روند آن را آهسته کرد. بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثریت ایتالیایی‌ها می‌گویند با گسترش این گذرنامه‌ها موافق هستند؛ اما اعتراضاتی نیز در سراسر کشور روی داده که مهم‌ترین آن در بندر تریسته در شمال کشور بوده است. اما ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا با دفاع از قانون جدید این کشور گفته است که گذرنامه بهداشتی کرونا با خود آزادی و امنیت را به همراه می‌آورد و از شهروندان و قشر کارگر و کارمند دفاع می‌کند و باعث می‌شود مدارس و دانشگاه‌ها باز بمانند و فعالیت‌های تجاری متوقف نشوند. اما مخالفان این برنامه روز جمعه با ایجاد موانعی در ورودی بندرها و انبارها به اجرای این قانون اعتراض کردند. همچنین قرار است امروز یکشنبه نیز یک تظاهرات بزرگ در اعتراض به اجباری شدن گذرنامه سبز در شهرهای مختلف ایتالیا برگزار شود. فابیو بوچین، کارگر ۵۹ ساله بندر تریسته می‌گوید: «گذرنامه سبز، یک چیز بد است. این یک تبعیض آشکار با چراغ سبز قانون است. این قانون سلامت نیست، بلکه یک اقدام سیاسی است تا بین مردم تفرقه بیندازد.» یک شاهد عینی هم به رویترز گفت که در جنوا هم حدود ۱۰۰ معترض، مسیرهای ورودی کامیون‌ها را بستند.

در پایتخت ایتالیا، یعنی شهر رم، پلیس با لباس ضدشورش در مقابل یک تجمع کوچک ایستادگی کرد. مردم معترض در این گردهمایی فریاد می‌زدند: «گذرنامه سبز ممنوع». همچنین بعد از این اعتراض‌ها، بعدازظهر جمعه اعتراضی در سیرک ماکسیموس پایتخت این کشور برگزار شد. این در حالی است که از چندی پیش ارائه گذرنامه سبز، در برخی از اماکن ایتالیا از جمله رستوران، قطارهای مسافرتی و سالن‌های ورزشی اجباری شده است.

با این حال برخی از احزاب خواستار تعدیل قانون گذرنامه سبز شده‌اند. در این شرایط احزاب راست‌گرای لیگ و برادران ایتالیا و برخی اتحادیه‌ها می‌گویند برای رفع و رجوع خطر کمبود کارکنان، اعتبار آزمایش‌های مربوط به کووید-۱۹ باید از ۴۸ به ۷۲ساعت افزایش یابد و برای کارگران بدون واکسینه هم این آزمایش‌ها رایگان باشد. اما دولت تاکنون در برابر این درخواست‌ها مقاومت کرده است.