پلیس متروپولیتن اوایل روز شنبه ۲۴ مهرماه اعلام کرد که این یک حمله تروریستی بوده است که باعث تعجب محافل سیاسی بریتانیا شد. این حمله سوالاتی را درباره امنیت نمایندگان پارلمان در زمانه‌ای برانگیخت که این کشور در آستانه بحران است و فرهنگ سیاسی در این کشور زیر سوال رفته است. بریتانیا هم‌اکنون با کمبود سوخت و غذا مواجه است و پس از برگزیت رویکردی تهاجمی در پیش گرفته است. در هر حال، پلیس متروپولیتن می‌گوید فرد دستگیرشده یک بریتانیایی مسلمان با تبار سومالی است. پلیس همچنین افزود: «انگیزه‌ قتل به‌طور بالقوه این قتل را به اسلام‌گرایان افراطی مرتبط می‌کند.» پلیس معتقد است ضارب به تنهایی عمل کرده است؛ اما تحقیقات درباره شرایط منجر به حمله ادامه دارد. پلیس متروپولیتن می‌گوید مرکز مقابله با تروریسم این نیرو رهبری تحقیقات درباره این قتل را با همراهی پلیس ‌اسکس و یگان ویژه منطقه شرقی برعهده گرفته است.

بن جولیان هرینگتون، رئیس پلیس اسکس گفت: «دیوید ایمس ۶۹ساله هنگام انجام وظیفه به طرز وحشتناکی به قتل رسیده است.» پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا در پی این حمله به تمام نیروهای پلیس دستور داد که تدابیر امنیتی برای حفاظت از نمایندگان را بلافاصله بازبینی کنند. خانم پتل گفت که قتل ایمس، حمله به خود دموکراسی است. ایمس دومین نماینده پارلمان بریتانیاست که در ۵سال گذشته به قتل رسیده است. «جو کاکس» نماینده حزب کارگر نیز سال ۲۰۱۶ به قتل رسید. ایمس از سال ۱۹۸۳ نماینده پارلمان بود. «ایان دانکن اسمیت» رهبر سابق حزب محافظه‌کار در توییتی گفت: «چنین رفتار خشونت‌آمیزی در سیاست و سایر مراحل زندگی تحمل نخواهد شد.» تصور می‌شود که این نماینده ۶۹ساله به هنگام ملاقات با افرادی از حوزه انتخابیه‌اش در کلیسا، با چاقو مورد حمله قرار گرفته باشد. بنیاد جو کاکس، موسسه خیریه‌ای که به یاد نماینده حزب کارگر که در سال ۲۰۱۶ کشته شده تاسیس شده، گفت که از گزارش‌های این حمله «وحشت زده» شده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در پیامی گفت: دیوید ایمس مردی بود که به این کشور و آینده آن اعتقاد زیادی داشت. او افزود که ایمس «یکی از مهربان‌ترین، خوب‌ترین و متواضع‌ترین انسان‌ها در سیاست بود» به گفته جانسون، او «سابقه‌ای خوب در تصویب قوانین برای حمایت از آسیب‌پذیرترین اقشار داشت.» هرینگتون، فرمانده پلیس اسِکس در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران درباره این حمله گفت که پلیس معتقد است در حال حاضر تهدید فوری برای هیچ فرد دیگری وجود ندارد. گزارشگران نیویورک‌تایمز بر این باورند که او یک نماینده صریح بود و دیدگاه‌های سخت‌گیرانه‌ای درباره برگزیت داشت. ایمس با دو اقدام خود شناخته شده است: یکی کارزارش در حمایت از رفاه حیوانات و دیگر انتقاد او از اتحادیه اروپا. جو کاکس نیز از مخالفان برگزیت بود. «لاندر- کاستل» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند که در سال ۲۰۱۰ هم یک نماینده دیگر پارلمان از حزب کارگر به نام «استفن تیمز» مورد حمله اسلام‌گرایان افراطی قرار گرفت. با چاقو دو بار ضربه‌ای به شکم او وارد شد؛ اما از مرگ جان به در برد. کشتن وی موجب «شوک» و «حیرت» در میان نمایندگان پارلمان بریتانیا شد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، در بریتانیا بیشتر اعضای پارلمان جلسات و نشست‌های منظمی به نام « surgeries» (جراحی) برگزار می‌کنند که به شهروندان حوزه انتخابیه‌شان اجازه می‌دهند که مسائل مورد توجه و نگرانی خود را با نماینده مربوطه در میان بگذارند. اگرچه این نشست‌ها به سیاستمداران اجازه می‌دهد که با رای‌دهندگان در تماس باشند؛ اما این اقدام نمایندگان را در برابر حملات احتمالی آسیب‌پذیر می‌کند. طی انتخابات عمومی ۲۰۱۹، قانون‌گذاران از اینکه مورد حمله قرار می‌گیرند و این مساله در رسانه‌های اجتماعی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، شکایت کرده بودند. بر اساس این گزارش، قرار بود ایمس با رای‌دهندگان در کلیسای متودیست بلفرز در «لی آن سی» (منطقه ای در «ساوثند») دیدار کند که مورد حمله قرار گرفت. او پدر ۵ فرزند بود و در سال ۱۹۸۳ وارد پارلمان شد؛ زمانی که مارگارت تاچر، رهبر حزب محافظه‌کار بود. او در ابتدا نماینده کرسی «باسیلدون» در اسکس بود. او سپس حوزه انتخابیه خود را در سال ۱۹۹۷ به «ساوثند وست» تغییر داد؛ کرسی‌ای که او همواره در انتخابات عمومی بعدی آن را در دست داشت. او یک کاتولیک رومی بود که علیه سقط جنین کارزار به راه انداخته بود. او از مدافعان سرسخت پادشاهی بریتانیا بود. در هر حال، در پی این اتفاق، پرچم‌ها بر فراز تمام ساختمان‌های دولتی انگلیس به حالت نیمه‌برافراشته درآمد. او در سال ۲۰۱۵ بابت خدماتش از الیزابت دوم نشان شوالیه دریافت کرد.