در بیانیه این فرماندهی آمده است: ایالات متحده و کانادا برای تحریک و مشکل‌آفرینی تبانی کرده‌اند و با اقداماتشان به‌طور جدی صلح و ثبات در تنگه تایوان را به خطر می‌اندازند. تایوان بخشی از اراضی چین است. نیروهای جبهه شرقی همواره در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و قاطعانه با تمام تهدیدات و تحریکات برخورد می‌کنند. کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا تقریبا هر ماه از این تنگه عبور می‌کنند که خشم پکن را که معتقد است واشنگتن به تنش‌های منطقه‌ای دامن می‌زند، برمی‌انگیزد. همچنین متحدان آمریکا هر از گاهی کشتی‌هایی را از این تنگه عبور می‌دهند و ماه گذشته هم انگلیس چنین کاری کرد.

 نمایش تعهد

ارتش آمریکا می‌گوید که ناوشکن «یو.اس.اس دیویی» با موشک هدایت‌شونده کلاس «آرلی برک» در کنار ناوچه کانادایی «اچ.ام.سی.اس وینی‌پگ» در روزهای پنج‌شنبه و جمعه از آبراه باریکی که تایوان را از همسایه‌اش چین جدا می‌کند، عبور کرده‌اند. براساس بیانیه ارتش آمریکا، عبور این دو کشتی جنگی از تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد ایالات متحده و متحدان و شرکایش به هند – اقیانوسیه آزاد و باز است.    

کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا هر ماه در حال عبور از این تنگه هستند تا خشم پکن را برانگیزند. در مقابل چین هم واشنگتن را متهم به ایجاد تنش در منطقه کرده است. متحدان آمریکا از جمله بریتانیا نیز گهگاه کشتی‌هایی را در ماه‌های گذشته به این تنگه فرستاده‌اند.

درحالی‌که تنش‌ها در تنگه تایوان افزایش یافته است، اماتاکنون هیچ‌گونه تیراندازی یا شلیکی صورت نگرفته و هواپیماهای چینی وارد حریم هوایی تایوان نشده‌اند و عمدتا فعالیت خود را در منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان در قسمت جنوب غربی این منطقه متمرکز کرده‌اند. منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان شامل حریم هوایی تایوانی می‌شود و محدوده وسیع‌تری را نسبت به منطقه جنوب غربی دربرمی‌گیرد که تایوان آن را در رصد خود دارد و در آنجا گشت می‌زند. به این ترتیب تایوان زمان بیشتری برای پاسخگویی به هرگونه تهدیدی دارد. در این شرایط وزارت دفاع تایوان روز یکشنبه گفت سه هواپیمای چینی-دو جنگنده J-۱۶ و یک هواپیمای ضد زیردریایی- دوباره در حریم هوایی تایوان پرواز کرده‌اند.

آمریکا نیز در جهت حمایت از تایوان و تحت فشار قرار دادن چین، فعالیت‌های خود را در این منطقه افزایش داده است. جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این زمینه اظهار کرد: ما به حمایت و دفاع از تایوان ادامه خواهیم داد. در این بیانیه کاخ سفید به تداوم روند تشدید تنش‌ها بین تایوان و چین نیز اشاره شده است. جان کربی، دبیر مطبوعاتی پنتاگون نیز اظهار کرد: جمهوری خلق چین تلاش‌هایش را با هدف ارعاب و اعمال فشار بر تایوان و همپیمانان و شرکای دیگر از جمله با افزایش فعالیت‌های نظامی در حوزه‌های تایوان، دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی را تشدید کرده و ما معتقدیم این فعالیت‌ها «بی‌ثبات کننده» بوده و تنها ریسک «محاسبه غلط» را افزایش می‌دهند. این اظهارات پس از آن ایراد شد که روز پنج‌شنبه ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در پیامی توییتری نوشت: «تایوان، تایوان چین است. آمریکا در جایگاهی نیست که اظهارات غیرمسوولانه مطرح کند.»