دعوت‌نامه کاخ‌سفید برای کشورهای غیر دموکراتیک

گزارشگر فارن‌پالیسی نوشت، یک مقام ارشد دولتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «آنچه ما از طریق اجلاس می‌خواهیم برای دموکراسی انجام دهیم همانا تضمین و تقویت احیای دموکراتیک در سراسر جهان است.» این مقام افزود: «به همین دلیل، ما در جست‌وجوی یک رویکرد جامع و فراگیر هستیم.» به گفته این مقام، انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰ رهبر در این اجلاس دعوت شوند؛ اجلاسی که در ۹ و ۱۰ دسامبر به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. این مقام همچنین افزود: طیف گسترده ای از کشورها به لحاظ جغرافیایی و اقتصادی در فهرست دعوت هستند؛ چراکه دولت بایدن در نظر دارد تا حد امکان کشورهای زیادتری را در چارچوب دموکراتیک نگه دارد. کره‌جنوبی، ژاپن، کنیا، غنا، زیمبابوه، اندونزی و اروگوئه در زمره کشورهایی هستند که از آنها دعوت شده است. دولت از اینکه فهرست کامل را به اشتراک بگذارد، خودداری کرد.

اما برخی گزینه‌ها به احتمال زیاد موجب جنجال در میان طرفداران دموکراسی خواهد شد. لهستان سال‌هاست به‌طور مداوم در حال عدول از معیارهای دموکراتیک است؛ زیرا حزب حاکم «قانون و عدالت» درصدد است تا نظام قضایی را زیر اقتدار خود بکشد و همین موجب شده است لهستان در مسیر اصطکاک با اتحادیه اروپا قرار گیرد (خانه آزادی مستقر در واشنگتن همچنان لهستان را کشوری آزاد توصیف می‌کند). «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور پوپولیست مکزیک، آشکارا به دوره حکومت تک‌حزبی در مکزیک رجوع کرده و نگرانی‌های گسترده‌ای را درباره تضعیف ستون‌های دموکراسی در این کشور برانگیخته است. دعوت از فیلیپین چند هفته پس از آن صورت گرفت که روزنامه‌نگاری به نام «ماریا رسا» به‌طور مشترک برنده جایزه صلح نوبل شد و دلیل آن هم استفاده از «آزادی بیان برای افشای سوءاستفاده از قدرت، استفاده از خشونت و اقتدارگرایی فزاینده در زادگاهش فیلیپین بوده است.» رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین، قوه قضائیه این کشور را هدف گرفته و با توسعه‌طلبی تهاجمی چین در منطقه سر سازگاری یافته است.این مقام ارشد دولتی گفت: انتظار می‌رود این اجلاس مجاری با یک «سالِ اقدام» دنبال شود؛ به این معنا که این سالِ اقدام شامل تلاش‌هایی برای مشارکت دادن جامعه مدنی و بخش خصوصی برای تداوم حرکت به جلو و اجلاس حضوری در سال آینده و همزمان با ناپدید شدن پاندمی کرونا باشد. کارشناسان درباره اجلاس و این سوال که چه کسی را دعوت کنند، دچار اختلاف نظر شده‌اند. برخی از ایده کمک به کشورهای در آستانه عدول از دموکراسی به امید بازگرداندن آنها به دموکراسی حمایت کرده و خاطرنشان می‌کنند که جمع شدن دموکراسی‌های تحکیم‌یافته احتمالا تکثیرکننده مجامع بین‌المللی دیگر بوده و باعث می‌شود کشورهای آسیایی و غربی در آن مسلط شوند. برخی دیگر ابراز تردید کرده‌اند که اجلاس، مسیر قدرتمندان نوظهور جهان را تغییر خواهد داد.

این مقام دولتی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «ما به دنبال این نیستیم که تعریف کنیم کدام کشور دموکراسی است و کدام دموکراسی نیست. ما می‌دانیم که تعدادی از دولت‌های مدعو چالش‌هایی خواهند داشت... ما به‌عنوان ایالات متحده و نیز با فروتنی به این نشست می‌آییم. ما درک می‌کنیم که چالش‌هایی داشته‌ایم و به دنبال رفع این چالش‌ها هستیم.» به گفته خانه آزادی، دموکراسی از سال ۲۰۰۶ به بعد در حال افول بوده است. سال گذشته شاهد افول چشم‌گیری بودیم؛ زیرا رهبران خودکامه از این پاندمی برای سرکوب آزادی‌های مدنی و آزادی بیان استفاده کردند؛ درحالی‌که ۸۲ کشور در زمره «آزاد» رتبه‌بندی شده بودند. هند، پرجمعیت‌ترین دموکراسی جهان، از آزاد به نیمه آزاد عدول کرد. کاخ سفید پیش‌تر گفته بود که اجلاس بر سه موضوع اصلی تمرکز می کند: دفاع در برابر اقتدارگرایی، مبارزه با فساد و ترویج و ارتقای احترام به حقوق بشر.