موارد جدید روز پنج‌شنبه از ۵۰ هزار نفر گذشت و این یعنی اینکه ۱۸ درصد نسبت به هفته گذشته آمار مبتلایان افزایش یافته است. آخرین آمارها می‌گویند: «تعداد افراد بستری در بیمارستان‌ها در مدت مشابه ۴/ ۱۵درصد افزایش یافت و به ۹۵۹ نفر رسید، در حالی که ۱۱۵ نفر بر اثر کووید‌-۱۹ جان باختند که تقریبا افزایش ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه نشان می‌دهد.»

تیم اسپکتر، استاد اپیدمیولوژی ژنتیک در کالج کینگ لندن که رهبری یک مطالعه بزرگ درباره علائم کووید‌-۱۹ را بر عهده داشته است، می‌گوید: «همه‌چیز به‌طور همزمان به ما ضربه می‌زند.» تجدید حیات ناگهانی ویروس، یک ضربه ناگهانی و اساسی برای کشوری است که معتقد بود بدترین بیماری پاندمی را پشت سر گذاشته است. پس از تزریق فوق‌العاده موفق واکسن و عزم مشخص انگلیس برای ادامه آن، بریتانیایی‌ها کوتاهی کردند و این ویروس عصبانی نشان داد که حالا حالاها قصد دست برداشتن از سر آنها را ندارد.

بحث اصلی مقامات انگلیسی در تابستان گذشته این بوده است: آنها تصمیم گرفتند که می‌توانند یک ویروس در گردش گسترده را تحمل کنند و هزینه‌های آن را به قیمت بازگشایی اقتصاد به جان بخرند، تا زمانی که مبتلایان به بیماری خفیف دچار شوند و کارشان به بیمارستان کشیده نشود. ایالات‌متحده و دیگر کشورهای اروپایی آن را رویکردی تقریبا عادلانه در نظر گرفتند و از آن به عنوان الگویی برای خروج از بحران پاندمی یاد کردند. بریتانیایی‌ها از بازگشت به حالت عادی که در بقیه اروپا دیده نشده است، لذت برده‌اند: کلوب‌های شبانه، تئاترها راه افتادند، استادیوم‌های ورزشی با ظرفیت کامل پذیرای تماشاگران شدند، در حالی که تنها تعداد اندکی ماسک به صورت داشتند.

با این حال درصد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، هنوز بسیار کمتر از آخرین اوج پاندمی در ژانویه است: «رقمی در حدود ۲ درصد در مقایسه با ۹ درصد ماه ژانویه.» اما سیستم بهداشت ملی در حال حاضر فشار زیادی را احساس می‌کند و با ترس از فصل آنفلوآنزای خطرناک، بیمارستان‌ها در زمستان امسال با چشم‌انداز ترسناکی از دو ناحیه روبه‌رو هستند. همچنین بر اساس مطالعه پروفسور اسپکتور، با نام «زویی کووید»‌ شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد واکسینه‌شده بیشتری در حال ابتلا هستند و تغییرات قابل توجهی در میزان مبتلایان به‌ویژه در دانش‌آموزان رخ داده است. دولت دانش‌آموزان را در ماه سپتامبر بدون واکسیناسیون و بدون الزام به استفاده از ماسک به مدرسه بازگرداند. پروفسور اسپکتور گفت: «این مشکل که عمدتا به دانش‌آموزان محدود می‌شد، اکنون در حال سرایت به سایر نسل‌ها است.» وی افزود: «آرایش افراد مبتلا، ترکیبی از افراد جوان واکسینه نشده و افراد مسن و واکسینه‌شده است.» به گفته او، این بیشتر نشان‌دهنده کاهش اثربخشی واکسن‌هایی است که زودتر از سایر کشورهای بزرگ در بریتانیا تولید و تزریق شدند و بنابراین اثرات آن زودتر از بین می‌روند.

تقریبا ۸۰ درصد از افراد ۱۲ ساله و بالاتر در بریتانیا دو بار واکسن دریافت کرده‌اند، اما اکثر افراد مسن شش ماه قبل یا زودتر واکسن دریافت کرده‌اند و حالا با کاهش اثرات آن دست‌وپنجه نرم می‌‌کنند. بر اساس تجزیه و تحلیل مطالعه زویی، محافظت به عمل‌آمده از بریتانیایی‌ها با واکسن دو دزی آسترازنکا بوده که پرمصرف‌ترین واکسن در بریتانیا بوده است. این واکسن در ابتدا محافظت ۸۸‌درصدی دارد و بعد از چهار تا پنج ماه به ۷۴درصد می‌رسد.