ژنرال البرهان با توجیه اقدام نظامیان، دلیل خود برای تصرف قدرت را رقابت میان جناح‌های سیاسی در کشور اعلام کرد. او گفت: «مسیری که کشور در آن قرار گرفته، نشانه‌های تهدید را در خود داشت.» در هر حال، نظامیان عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان را در بازداشت خانگی قرار داده‌ و گزارش‌هایی هم از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست‌وزیر منتشر شده است. اینترنت در سودان قطع است. همچنین گزارش شده است نظامیان با جست‌وجوی خانه به خانه در پی دستگیری رهبران معترضان هستند. اعتراضات در سودان از روز دوشنبه ۳ آبان ماه آغاز شد. به دنبال این اعتراضات، نظامیان حدود ۷معترض را کشتند و بیش از ۱۴۰نفر را بازداشت کردند. در پی برکناری عمر البشیر از قدرت در سودان و تشکیل شورای حاکمیتی در این کشور، عبداالله حمدوک از سال ۲۰۱۹ به‌عنوان نخست‌وزیر انتقالی این کشور فعالیت می‌کرد. کودتاگران از هزاران معترض که خواستار آزادی فوری نخست‌وزیر، عبدالله حمدوک و بازگشت دولت انتقالی بر سر کار هستند خواسته بودند، خیابان‌ها را ترک کنند؛ اما رهبران معترضان از مردم خواستند برای حفاظت از قیام سال ۲۰۱۹ که به سرنگونی عمرالبشیر انجامید، در خیابان‌ها بمانند. نظامیان هم تلافی حضور معترضان در خیابان‌ها را با کشتن و دستگیری آنها جبران کردند.

«ظاهر- والش» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند: سیل معترضان خیابان‌های خارطوم، پایتخت سودان را درنوردیده بود. معترضان شروع به سوزاندن لاستیک کردند و دود سیاهی آسمان را تیره کرده بود. اندکی بعد وزیر اطلاع‌رسانی اعلام کرد که اینترنت قطع است. هدف این بود که نگذارند تحولات این کشور به بیرون درز شود. گزارش‌ها حاکی از تیراندازی مستقیم نظامیان به معترضان بود. این گزارشگران نوشتند تاکنون معلوم نیست «حمدوک» کجاست یا در کجا نگهداری می‌شود یا شرایط او چیست. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما مدتی است با نخست‌وزیر تماس نداشتیم.» دولت انتقالی سودان امید به یک دموکراسی شکننده برای آفریقا و جهان عرب را از سال ۲۰۱۹ و سقوط البشیر افزایش داده بود. مقام‌های غربی و تحلیلگران می‌گویند، ماه گذشته مقام‌های سودانی یک کودتا از سوی وفاداران به البشیر را خنثی کردند. سپس گروهی از معترضان ضددولتی در بیرون کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم طی ۱۰ روز گذشته بیتوته کرده و مورد حمایت ارتش بودند. شواهد نشان می‌دهد ارتش درصدد فرصتی بود تا بار دیگر به قدرت بازگردد. حضور نظامیان یعنی تعمیق بدبختی درازمدت مردمی که با تورم فزاینده‌ای دست به گریبان هستند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه ۴ آبان‌ماه درباره تازه‌ترین تحول در سودان نشست فوق‌العاده برگزار کرد. به گزارش رویترز، دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که شورای امنیت به درخواست ۶کشور غربی انگلیس، ایرلند، نروژ، آمریکا، استونی و فرانسه بعدازظهر دیروز سه‌شنبه جلسه اضطراری پشت درهای بسته برگزار کرد. در همین راستا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش به‌شدت اقدامات نیروهای مسلح سودان را محکوم و انحلال دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان را رد می‌کند. وی این اقدامات را مغایر با اعلامیه قانون اساسی توصیف کرد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش فورا تحویل ۷۰۰میلیون دلار از صندوق کمک اقتصادی در شرایط اضطراری را متوقف می‌کند. این مبلغ به عنوان بودجه‌ای برای حمایت اقتصادی از انتقال دموکراتیک در سودان اختصاص داده شده بود. بلینکن گفت که کشورش از نزدیک و فوری با شرکای خود برای ترسیم یک رویکرد دیپلماتیک مشترک برای جلوگیری از ناآرامی‌های بیشتر در سودان و منطقه همکاری می‌کند.