بعد از ظهر جمعه، جمعیت معترض برای یکی از محورهای طرح‌های اعتراضی به یک پارک عمومی سرسبز در مرکز گلاسکو رفتند. برخی از معترضان بنرهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «زمان ما در حال تمام شدن است»، «۲۶ سال بلا» و «تغییر سیستم نه تغییر آب و هوا».

اعتصاب آب و هوایی به رهبری جوانان برای جمعه آینده سازماندهی شد؛ جنبش بین‌المللی که از اعتصاب انفرادی گرتا تونبرگ که در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، شکل گرفته است. تونبرگ که اعتصابش الهام بخش جوانان سراسر جهان برای اقدام درباره تغییرات آب و هوایی بود، هنگام صحبت با جمعیت پس از راهپیمایی با تشویق‌های فراوانی روبه‌رو شد. او از رهبران جهان به‌دلیل ایجاد تعهدات بی‌اثر و اجازه «استثمار از مردم و طبیعت» انتقاد کرد. تونبرگ گفت: «رهبران هیچ کاری انجام نمی‌دهند. آنها به‌طور فعال در حال ایجاد راه‌های فرار هستند و چارچوب‌هایی را شکل می‌دهند که به سود خود ادامه دهند تا از این سیستم مخرب سود ببرند.» لحظاتی قبل از سخنرانی، ونسا ناکات، یک فعال اهل اوگاندا، انفعال رویدادهای قبلی COP را فریاد زد. او پرسید: «چند اقدام موثر را باید معطل نگه دارند؟ زمانی که متوجه شوند که بی‌عملی آنها سیاره را نابود می‌کند؟»

تعداد زیادی از فعالان از آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، آفریقا و آسیا نیز در جمع حاضران سخنرانی کردند و از رهبران ملی خود به‌دلیل شکست در کشورهای خود و رهبران بین‌المللی به‌دلیل نادیده گرفتن جهان فروپاشی دعوت کردند تا اقدامات موثری انجام دهند. در طول راهپیمایی، فعالان کهنه‌کار محیط‌زیست در کنار خانواده‌هایی با کودکان خردسال، نمایندگان اتحادیه‌ها، مبارزان سوسیالیست و دانش‌آموزان جوانی که مدرسه را ترک می‌کردند، ایستادند و خواستار اقدام بیشتر رهبران جهان برای رسیدگی به این موضوع شدند.

ساکنان گلاسکو در خیابان‌ها صف کشیدند و به تماشای نمایش رنگارنگ معترضان نشستند؛ درحالی‌که کودکان تابلوهایی با دست کشیده بودند که روی آن نوشته شده بود: «جنگل‌زدایی را متوقف کنید»، «سیاره را نجات دهید!» و «اکنون اقدام کن». ایلید راب ۲۶ساله، یک فعال اقلیم اسکاتلندی که در این مراسم صحبت کرد، گفت: «مسوولیت واقعی بر عهده جوانان است، ما باید کارها را راست و ریس کنیم. یک آشفتگی خلق شده است که ما در شکل گرفتن آن هیچ نقشی نداشته‌ایم؛ اما حالا مدیریت حل این مشکل بر عهده ما گذاشته شده است.»  راب که اصالتا اهل ادینبورو بوده، اکنون در بروکسل مستقر است. او در ائتلاف آب و هوای جوانان بریتانیا که یک سازمان غیرانتفاعی بریتانیایی است، داوطلبانه حضور دارد. کار این سازمان غیرانتفاعی این است که جوانان را برای مسائل تغییرات آب و هوایی بسیج کند. او این هفته با قطار همراه با صدها نفر دیگر به گلاسکو رفت تا در کنفرانس و تظاهرات شرکت کند. با این حال رهبران جهان در این هفته موفق شدند توافقات جدیدی را برای پایان دادن به جنگل‌زدایی و کاهش انتشار متان به دست آورند که امیدها را به پیشرفت واقعی افزایش داده است. در عین حال در روزهای آینده دیپلمات‌ها بر سر کاهش بیشتر گازهای گلخانه‌ای چانه‌زنی خواهند کرد. اما در این کنفرانس، کشورها همچنان در حال بحث هستند که چگونه می‌توانند به وعده‌های محقق‌نشده سال‌های گذشته، از جمله تعهد ۱۰۰میلیارد دلاری سالانه مالی برای آب و هوا از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵، عمل کنند. افزون بر این، تعهد کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیرتر در سال ۲۰۰۹ که وعده داده شد، هنوز محقق نشده است.