حمله پهپادی به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق عکس: AFP

سخنگوی وزارت کشور عراق در مصاحبه با تلویزیون العراقیه گفت: «الکاظمی آسیب ندیده است؛ درحالی‌که برخی همراهان او زخمی شدند. آنها در حال مداوا هستند.» وزارت کشور عراق همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحقیقات درخصوص این حادثه آغاز شده است. یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق هم روز یکشنبه اعلام کرد که مقامات کشور تحقیقات برای مشخص شدن جزئیات سوء‌قصد به جان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور و مکان به پرواز درآمدن پهپاد مهاجم را آغاز کرده‌اند. وی افزود: «درحال حاضر اوضاع امنیتی این منطقه تحت کنترل است و حمله مذکور تنها خسارت‌هایی را به خانه الکاظمی وارد کرده است.» گزارش‌ها حاکی است که مصطفی الکاظمی با فرماندهان امنیتی نشست فوق‌العاده‌ای را برای پیگیری تحقیقات درباره تلاش برای ترور خود برگزار کرد. تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز گفت که تحقیقات فنی مشترکی میان وزارت دفاع، وزارت کشور و نیروهای پدافند هوایی و همچنین سفارت آمریکا برای مشخص شدن مسیر حرکت پهپاد انتحاری و نقش سامانه پدافندی «سی‌رام» برای محافظت از ساختمان سفارت واشنگتن وجود دارد تا جزئیات این تلاش ناکام مشخص شود. وی گفت: «منطقه سبز بغداد امن است و ما تمام افرادی را که دست به چنین اقداماتی می‌زنند، مجازات خواهیم کرد.»

در هر حال، به دنبال این ترور نافرجام، الکاظمی در یک پست توییتری خواستار صبر و خویشتنداری مردم شد. او سپس در حالی در یک مصاحبه تلویزیونی حضور یافت که پشت یک میز نشسته و پیراهنی سفید بر تن داشت و می‌گفت: «حمله پهپادی و راکتی بزدلانه نه وطن را می‌سازد و نه آینده را.» برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق نیز در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: حمله «تروریستی» که نخست‌وزیر کشور را هدف قرار داد، اقدامی «خطرناک و جنایتی شنیع» علیه عراق به شمار می‌آید. وی در ادامه افزود: باید در برابر اخلالگران امنیت کشور و سلامت مردم، موضعی یکپارچه اتخاذ شود. برهم صالح همچنین تصریح کرد: «نمی‌توانیم قبول کنیم عراق به سمت آشوب و هرج‌ومرج کشیده شود و علیه قانون اساسی کودتا صورت بگیرد.» عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و رئیس ائتلاف نیروهای ملی تاکید کرد: هدف قرار دادن منزل مصطفی الکاظمی یک اقدام محکوم شدنی است؛ زیرا باعث بحرانی شدن اوضاع، به خطر افتادن هیبت دولت و بدنام کردن عراق در افکار عمومی جهان می‌شود. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز در توییتی نوشت: «عملیات تروریستی که نخست‌وزیر را هدف قرار داد، هدف قرار دادن واضح و آشکار عراق و مردمش و امنیت و ثبات آن و بازگشت به حالت آشوب است تا گروه‌های غیردولتی بر عراق سیطره یابند و عراق تحت آشوب، خشونت و تروریسم و خطرات و مداخله‌های خارجی زندگی کند.» وی گفت: «ارتش و نیروهای امنیتی قهرمان ما باید زمام امور را در دست بگیرند تا عراق قدرتمند شود.»

حمله اوایل صبح یکشنبه دو روز پس از تظاهرات مرگبار در عراق به‌دلیل اعتراض به انتخابات ۱۰ اکتبر بود. گروه‌هایی که اعتراضات را هدایت می‌کردند، کاملا مسلح بودند. «محمود عبدالواحد» گزارشگر الجزیره که از بغداد گزارش می‌داد، نوشت که ساکنان شهر اوایل صبح یکشنبه صدای انفجار مهیب و تیراندازی گسترده‌ای را در منطقه سبز بغداد شنیدند. آنها شاهد بودند که منطقه سبز مملو از نیروهای امنیتی شد و کمربند امنیتی در حوالی مناطق مرکزی سفت و سخت‌تر شد. این گزارشگر به نقل از حشدالشعبی و کتائب حزب‌الله این رویداد را «نمایشی» خوانده و الکاظمی را به ایفای نقش قربانی متهم کردند. ابوعلی العسکری، مسوول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق در توییتی نوشت: «طبق اطلاعات تاییدشده ما، هیچ‌کس در عراق حتی مایل نیست یک پهپاد برای هدف قرار دادن خانه نخست‌وزیر سابق (اشاره به الکاظمی) ضرر کند.» العسکری ادامه داد: «ایفای نقش قربانی تبدیل به یک تاکتیک نخ‌نما شده است.» یک سخنگوی حشدالشعبی هم اعلام کرد که «نسبت به این ترور نافرجام بسیار بدبین است.» او افزود که این اقدام از سوی دولت تدارک دیده شده است تا تقصیر را به گردن معترضان بیندازد. گزارشگر الجزیره همچنین نوشت: برخی رهبران جناح‌های شیعی دولت الکاظمی را مسوول برخوردهای خشونت‌بار روز جمعه می‌دانند. در همین رابطه، قیس الخزعلی، رهبر عصائب‌الحق گفت: «خون شهدا شما را پاسخگو خواهد ساخت. معترضان فقط یک درخواست داشتند و آن هم درباره تقلب در انتخابات بود. پاسخ با گلوله یعنی شما مسوول این تقلب هستید.»

  واکنش‌های بین‌المللی

ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شد. میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان گفت: این اقدام نه تنها مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق بلکه ثبات و امنیت این کشور و تلاش‌ها برای تقویت اتحاد ملی عراق، احیای اقتصاد ملی و فراهم‌سازی زندگی مناسب برای ملت این کشور را هم هدف قرار می‌دهد. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان هم با الکاظمی تماس تلفنی برقرار کرد تا از سلامتی وی اطمینان حاصل کند و ابراز امیدواری کرد که امنیت و ثبات عراق پایدار باشد. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر هم با محکومیت این اقدام تروریستی از همه طرف‌های عراقی و گروه‌های سیاسی خواست آرام باشند، خشونت را کنار بگذارند و برای حفظ امنیت کشور متحد باشند. سیسی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: با نگرانی بسیار خبر تلاش برای ترور الکاظمی را پیگیری و چنین اقدامی را محکوم می‌کند و از خداوند می‌خواهد الکاظمی را حفظ کند و برای عراق و مردمش امنیت و ثبات را فراهم کند.

عربستان و شورای همکاری خلیج‌فارس هم تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق را محکوم کردند. وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام «تروریستی بزدلانه» علیه الکاظمی را محکوم می‌کند و در مقابله با همه «تروریست‌هایی که بیهوده برای ممانعت از تحکیم امنیت و ثبات عراق و رشد و شکوفایی آن تلاش می‌کنند، در کنار ملت و دولت این کشور ایستاده است.» نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه‌ای این تلاش نافرجام را محکوم کرد و گفت: این اقدامات «جنایتکارانه» علیه امنیت و ثبات عراق را که جزو اولین کشورهای عضو شوراست، رد می‌کند. وزارت خارجه کویت هم با محکومیت این تلاش نافرجام برای ترور الکاظمی اعلام کرد: باور دارد که عراقی‌ها به کسی که برای کشور و اتحادشان بد بخواهد، فرصتی نمی‌دهند. این وزارتخانه اعلام کرد: از تمام اقداماتی که عراق برای حفظ امنیت و ثبات و حاکمیت خود اتخاذ می‌کند، حمایت می‌کند. وزارت خارجه امارات هم این اقدام «تروریستی» را محکوم و تاکید کرد که چنین اقداماتی امنیت و ثبات کشور برادر عراق را هدف قرار می‌دهد و با ارزش‌ها و اصول اخلاقی و انسانی مغایرت دارد. این وزارتخانه اعلام کرد: امارات در مبارزه با تروریسم در کنار عراق است و خواهان برقراری امنیت و ثبات در این کشور است. وزارت خارجه قطر هم اعلام کرد: حمله به مقر اقامت الکاظمی اقدامی تروریستی است و باید عاملان این اقدام تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند و به دست عدالت سپرده شوند. موضع قطر در حمایت از اتحاد، ثبات، حاکمیت عراق و آرمان‌های ملت این کشور در برقراری امنیت، ثبات و توسعه ثابت است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب هم با شدیدترین عبارات تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق را محکوم کرد و آن را اقدامی پست خواند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکومیت این اقدام با عراق و مردمش ابراز همبستگی کرد و گفت: هرگونه حمله به امنیت عراق، ثبات و تمامیت ارضی آن و نیز هرگونه اقدامات تروریستی را رد می‌کند. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن هم در توییتی این تلاش نافرجام را محکوم کرد و آن را «جنایتی تروریستی و تجاوزی بزدلانه» به عراق و ثباتش عنوان کرد. هیات سازمان ملل در عراق «یونامی» هم در بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را محکوم و بابت سلامتی الکاظمی ابراز خشنودی کرد. وزارت خارجه ترکیه هم اعلام کرد، هدف از این حمله تروریستی آسیب زدن به حاکمیت و ثبات عراق است و امیدوار است که عاملان این حمله بزدلانه شناسایی شوند.

Untitled-1

واکنش ایران به ترور نافرجام الکاظمی