جنگ ستارگان پوتین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: فدراسیون روسیه روز دوشنبه مورخ ۱۵ نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای یک آزمایش مخرب موشک ضد ماهواره با صعود مستقیم علیه یکی از ماهواره‌های خود انجام داد. وی افزود: این آزمایش تاکنون بیش از هزار و پانصد قطعه زباله فضایی قابل ردیابی تولید کرده است و احتمالا صدها هزار قطعه زباله فضایی کوچک‌تر تولید خواهد کرد. این زباله‌ها که عمر طولانی دارند و برای این آزمایش خطرناک و غیرمسوولانه ایجاد شده‌اند، در حال حاضر ماهواره‌ها و دیگر تجهیزات فضایی را که تا سال‌ها بعد برای منافع امنیتی، اقتصادی و علمی همه کشورها حیاتی و مهم هستند، تهدید خواهند کرد. همچنین ایالات متحده به خطرات بلندمدت و مضرات اقتصادی بالقوه جهانی تاکید کرده‌اند که نشأت گرفته از این آزمایش موشکی روسیه خواهد بود؛ خطراتی که مردم را در سراسر جهان به مشکل خواهد انداخت؛ از جمله مردم مشکلاتی را در زمینه خدمات تلفن و پهنای باند، پیش‌بینی آب و هوا، سیستم‌های GPS که امور مالی را سر و سامان می‌دهند، احساس خواهند کرد. همچنین ایستگاه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای که صنعت سرگرمی‌ساز را پوشش می‌دهند، از این رهگذر آسیب خواهند دید.

بلینکن تصریح کرد: به علاوه، این آزمایش به طرز قابل توجهی خطرات علیه فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی و دیگر فعالیت‌های بشر در زمینه اکتشافات فضایی را افزایش خواهد داد. با این آزمایش امنیت تمام افرادی که به دنبال اکتشاف و استفاده از فضا برای اهداف صلح‌آمیز هستند، به طرز بی‌ملاحظه‌ای به خطر افتاده است. وی افزود: روسیه با وجود ادعاهایش دال بر اینکه با مسلح کردن فضا مخالف است، تمایل دارد تا از طریق رفتار بی‌پروا و غیرمسوولانه‌اش پایداری بلندمدت فضا و همچنین اکتشافات و استفاده از فضا توسط تمامی کشورها را به خطر اندازد. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: ازآنجاکه به دنبال پاسخ دادن به این اقدام غیرمسوولانه هستیم، به همکاری با متحدان و شرکایمان ادامه خواهیم داد. ما از تمام کشورهای فضانورد مسوول می‌خواهیم تا در تلاش‌ها برای ایجاد اصول رفتار مسوولانه و اجتناب از انجام آزمایش‌های مخرب خطرناک و غیرمسوولانه همچون آزمایشی که روسیه انجام داد، به ما ملحق شوند. در همین حال، ناسا نیز اعلام کرد: آزمایش موشک ضد ماهواره روسیه در روز دوشنبه زباله‌هایی را در مدار نزدیک به زمین تولید کرد که ایستگاه فضایی بین‌المللی را به خطر انداخت و برای سال‌ها خطری برای فعالیت‌های فضایی خواهد بود. ناسا تاکید کرد: به دنبال این آزمایش روسیه، به هفت عضو ایستگاه فضایی بین‌المللی که شامل ۴ فضانورد آمریکایی، یک فضانورد آلمانی و دو فضانورد روس می‌شود، دستور داده شد تا به مدت دو ساعت در کپسول‌های سفینه فضایی خود پناه بگیرند. بیل نلسون، رئیس ناسا در بیانیه‌ای گفت: ناسا در روزهای آتی به نظارت بر این زباله‌ها ادامه خواهد داد تا امنیت نیروهایمان در فضا را تضمین کند.

   پناه بردن به فضاپیماها

این آزمایش موشکی موجب شد تا فضانوردان برای امنیت خودشان به فضاپیماهایشان پناه ببرند. به گفته آژانس فضایی روسیه «Roscosmos»، خدمه مجبور شدند به سرعت کارهای خود را سر و سامان دهند و به فضاپیمای خود بروند. دو مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که اقدامات احتیاطی نتیجه مستقیمی از آوارهای باقی‌مانده ناشی از آزمایش روسیه بود. در حال حاضر ۷ فضانورد در فضا فعالیت دارند که دو آمریکایی، سه روسی و دو نفر دیگر از آژانس فضایی اروپا هستند. آنتون شکاپلروف، فضانورد روسی در یک توییت نوشت: «همه چیز به‌طور منظم پیش می‌رود! ما همچنان به کار بر اساس برنامه ادامه می دهیم.» با این حال آمریکا مدعی است که این موشک نظم و برنامه کاری را در فضا به‌هم ریخته است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: آمریکا با شرکای خود برای واکنش به این اقدام روسیه، مشورت خواهد کرد. او گفت که رفتار روسیه بسیار غیرمسوولانه بوده است و آمریکا این رفتار را به‌هیچ وجه تحمل نخواهد کرد.  این آزمایش در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین روسیه و آمریکا افزایش یافته است. مقامات ایالات متحده به‌طور آشکارا اعلام کرده‌اند که درباره افزایش نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرز خود با اوکراین هشدار داده‌اند و همچون شرکای اروپایی‌شان نسبت به تحرکات اخیر روسیه نگران هستند.