بنابر اعلام مرکز داده‌های انسانی وزارت دفاع آمریکا، ایالات متحده هم اکنون ۳۹ سرباز در تایوان دارد از جمله ۲۹ تفنگدار دریایی، پنج نیروی هوایی، سه ملوان و دو سرباز. این آمار از ماه ژوئن به این سو جهش کرده یعنی زمانی که تعداد نیروهای فعال ۳۰ نفر بود و ۱۵ غیرنظامی هم در این جزیره بودند از جمله ۲۳ تفنگدار دریایی. تنش در این شبه جزیره در هفته‌های اخیر بالا گرفته است و به تازگی بایدن در یک سخنرانی تایوان را «مستقل» اعلام کرد. این در تضاد با سیاست «چین واحد»ی است که واشنگتن به آن اذعان کرده است.

تنش میان پکن- واشنگتن بر سر تایوان در حالی است که هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده یکشنبه در برنامه «جی.‌پی.‌اس فرید زکریا» در شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، گرچه چین همچنان به تایوان چشم طمع دارد، اما او پیش‌بینی نمی‌کند که چین حمله‌ای را علیه این جزیره خودگردان به راه بیندازد. کیسینجر افزود: «من انتظار ندارم یک حمله همه‌جانبه به تایوان در یک بازه زمانی ۱۰ ساله که می‌بینم، صورت بگیرد.» کیسینجر به فرید زکریا گفت: «معتقدم که پیوستن نهایی تایوان و چین و ایجاد نهایی چین واحد، هدف سیاست چین است؛ همان‌طور که از زمان ایجاد رژیم فعلی بوده است و احتمالا‌ در هر دولت چینی وجود خواهد داشت، چرا که تایوان بخشی تاریخی از چین قلمداد می‌شود که به دست ژاپن به زور جدا شده است. این دقیقا همان موقعیتی بود که من و نیکسون در نخستین تماس با چین با آن مواجه شدیم.»

هنری کیسینجر گفت شواهدی می‌بیند که نشان می‌دهد بایدن تلاش می‌کند تا روابط آمریکا و چین را در جهتی سازنده‌تر هدایت کند. این سیاستمدار ۹۸ ساله افزود: «فکر می‌کنم بایدن در جهت لحن متفاوت حرکت کرد. این به آن معنا نیست که در مقابل چین تسلیم شده است؛ این تلاشی برای یافتن سطحی است که ما در آن بتوانیم در مورد چیزهایی که مشترک هستند، صحبت کنیم.» وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت: «وقتی نخستین بار به چین رفتم، این کشور یک کشور فقیر، ضعیف و بسیار مدعی بود. چین اکنون کشوری نسبتا ثروتمند، کاملا قوی و هنوز نسبتا مدعی است. اما چالش ما در آن زمان و چالش ما در حال حاضر، یافتن رابطه‌ای است که در آن بتوانیم بدون سوق دادن وضعیت به سمت هولوکاست، رقابت کنیم و این چالش بزرگی برای هر دوی این رهبران است.» کیسینجر تاکید کرد: «فکر می‌کنم که اگر این رویارویی ادامه پیدا کند، این امکان وجود دارد که چینی‌ها اقداماتی را انجام دهند که توانایی تایوان را برای کاملا خودمختار به نظر رسیدن، تضعیف کند.» این مقام سابق معتقد است که ایالات‌متحده و چین به «هدف اصلی اجتناب از رویارویی» نیاز دارند. یکی از نگرانی‌های اصلی او، پیامدهای ناشناخته فناوری‌های پیشرفته نظامی کشورهاست. کیسینجر گفت: «چین و ایالات‌متحده در حال حاضر دو کشور پیشرفته از نظر فناوری هستند. هر دو ظرفیت عظیمی برای تخریب دارند و برخی از این ظرفیت‌ها هوش مصنوعی هستند، بنابراین آنها نمی‌دانند استفاده از آنها چه عواقبی دارد.»

با این حال، گزارشگر فارن پالیسی در بخش دیگری می‌نویسد، برخی کارشناسان از دولت بایدن می‌خواهند موضع سخت‌تری در حمایت از تایوان اتخاذ کند. از جمله پیشنهادهایی که مطرح شده دیدارهای سطح بالا میان مقام‌های نظامی و غیرنظامی آمریکایی و تایوانی است. در اواخر دوره اوباما و اوایل ترامپ ایالات متحده ۱۰ نیرو در تایوان داشت. در اواخر دوران ترامپ این رقم دو برابر شد و هم اکنون به ۳۹ نفر رسیده است.