رقابت غول‌ها در ماورای جو

به گزارش سی‌‌ان‌‌ان، ژنرال تامپسون در هیاتی متشکل از کارشناسان و رهبران فضایی ایالات متحده که در انجمن دفاع ملی ریگان صحبت می‌کرد، هشدار داد که چین می‌تواند تا پایان دهه از ایالات متحده در توانایی‌‌های فضایی پیشی بگیرد.  وی افزود: «این واقعیت که در اصل، آنها به‌طور متوسط در حال ساخت و به‌‌روزرسانی ظرفیت‌‌های فضایی خود با دو برابر سرعت ما هستند، به این معنی است که خیلی زود، اگر سرعت توسعه و قابلیت‌‌های تحویل خود را بالا نبریم، آنها از ما فراتر خواهند رفت. ژنرال تامپسون گفت: «سال ۲۰۳۰ (برای پیشی گرفتن چین از آمریکا) یک تخمین غیرمنطقی نیست.» ژنرال تامپسون توسط جیم کوپر، نماینده دموکرات تنه‌‌سی که ریاست کمیته نیروهای استراتژیک نیروهای مسلح مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، همراهی می‌شد. این کمیته به نظارت بر بودجه نیروی فضایی می‌‌پردازد.

همچنین در این روز کریس کوباسیک، رئیس و مدیرعامل شرکت فناوری‌‌های «ال‌‌تری هریس» به این برنامه پیوست. این شرکت که یک پیمانکار دفاعی در سیستم هوابرد است، به توسعه برنامه‌های فضایی

کمک می‌کند.  کوپر در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده در به اصطلاح مسابقه فضایی با چین رقابت می‌کند، گفت: «بله.» در این باره هم ژنرال تامپسون و هم کوباسیک با ارزیابی کوپر موافق بودند. کوپر یک مدافع ثابت قدم برای نیروی فضایی بوده است؛ اما روز شنبه گفت که این نیرو به اندازه کافی سریع حرکت نمی‌کند تا بتواند با صنعت خصوصی «همگام» شود.  کوپر گفت: «خیلی خوب است که بخش خصوصی بسیار نوآورتر از نیروی هوایی ما است و ما باید نیروی فضایی را نوآورتر و سعی کنیم با بخش خصوصی همگام شویم.»

وی افزود: «برای اینکه واقعا برتر باشیم، باید هم از تخیل ایلان ماسک و جف بزوس و هم از جیب آنها فراتر برویم. بودجه در حال حاضر ۱۷میلیارد دلار است. این پول زیادی است؛ اما باید به این نکته توجه کنید که این موضوع برای بسیار حیاتی است. ما درباره مساله فضا صحبت می‌کنیم. آیا ما به اندازه کافی کار می‌کنیم؟»

کوپر پیشنهاد کرد که نیروی فضایی باید بیشتر شبیه «اداره اکتشاف ملی» باشد که بر ماهواره‌های فضایی دولتی نظارت می‌کند و اطلاعات ماهواره‌ای را در اختیار چندین آژانس آمریکایی قرار می‌دهد.

کوپر گفت: «اداره اکتشاف ملی در واقع کار بسیار شگفت‌انگیزی انجام داده است. آنها به اندازه برخی آژانس‌های دیگر شناخته‌شده نیستند. اما من اخیرا یک جلسه توجیهی با اداره اکتشاف ملی و نیروی فضایی داشتم. نتیجه‌‌گیری من بعد از آن جلسه این بود: خدا را شکر که چنین اداره‌‌ای وجود دارد. با هیجان منتظر روزی باشید که درباره نیروی فضایی هم همین را بگویم.»

هنگامی هم که از ژنرال تامپسون خواسته شد پاسخ دهد، وی گفت: «همان‌طور که نماینده کنگره اشاره کرد، هربار که ما دیدار می‌کنیم، نماینده کنگره می‌‌پرسد که چه کاری می‌تواند برای کمک انجام دهد و درخواست من از او همیشه یکسان است: همچنان قوی‌‌ترین حامی و سرسخت‌‌ترین منتقد ما باشید و می‌توانم بگویم که پیش از این جلسه هم او همچنان در هر دوی این نقش‌‌ها بطور موثر نقش ایفا کرده است.»

هرچند که ختم جلسه با خنده به جوک ژنرال تامپسون تمام شد، اما آمریکا با چین و روسیه وارد یک رقابت فضایی شده است. چین اما با سرعت بیشتری در حال حرکت است و همین امر موجب شده است که آمریکا از جانب مهم‌ترین رقیب خود در این عرصه احساس نگرانی کند.