آغاز عصر شولتز

در سنت سیاسی آلمان، هر کدام از احزاب رنگ خاص خود را دارند و به واسطه در کنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها در جریان ائتلاف‌های حزبی، به هر ترکیب ائتلافی، نام خاصی داده شده است. ترکیب رنگ دولت ائتلافی جدید «چراغ راهنمایی» خوانده شده و این اولین باری است که دولت به رنگ چراغ راهنمایی در می‌آید. انتخابات پارلمانی آلمان در ماه سپتامبر برگزار شد و دستیابی به توافق پس از ماه‌ها مذاکره بین احزاب به‌دست آمد. شولتز برنامه حزبی خود را برای چهار سال آینده دیروز تشریح کرد. با این حال، روز سه‌شنبه ۱۶ آذر هم نمایندگان ارشد احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی آلمان توافق‌نامه‌ای ۱۷۷صفحه‌ای را به امضا رساندند که قرار است در چهار سال آینده به‌عنوان ستون اصلی دولت ائتلافی جدید عمل کند. شولتز پس از امضای توافق‌نامه ائتلاف گفت: «مبارزه با بحران کرونا اولویت نخست دولت جدید خواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، در کنفرانس مطبوعاتی، دولت جدید آلمان به رهبری حزب چپ‌میانه «سوسیال دموکرات‌ها» (SPD) تحت فشار قرار گرفت تا نسبت به اولویت‌های سیاست خارجه خود شفاف‌سازی کند. شولتز همزمان با طرح پرسش‌هایی درباره روسیه، چین و آمریکا در کنار «رابرت هابک» (یکی از رهبران سبزها و معاون جدید صدراعظم آلمان) و همچنین «کریستین لیندنر» (رهبر حزب دموکرات آزاد یا FDP) و وزیر دارایی جدید آلمان، اروپا را در کانون توجه قرار داد. شولتز اظهار کرد که تقویت اتحادیه اروپا در سطح جهانی و اطمینان حاصل کردن از اینکه آلمان بخشی از این روند است، از اصلی‌ترین اولویت‌ها محسوب می‌شود. شولتز درباره اولین سفرش به خارج از آلمان به‌عنوان صدراعظم جدید این کشور گفت که وی به این سنت اخیر و سفر به فرانسه افتخار می‌کند؛ سفری که به دنبال بازدید از بروکسل برای ملاقات با رهبران اتحادیه اروپا انجام خواهد شد. آنگلا مرکل، گرهارد شرودر، هلموت کوهل و هلموت اشمیت، صدراعظم‌های پیشین آلمان همگی پس از منصوب شدن به مقام صدراعظمی، به فرانسه سفر کردند. آشتی و دوستی فرانسه و آلمان پس از دو جنگ جهانی به «رکن اصلی» سیاست خارجی و اروپایی آلمان تبدیل شده است.

شولتز، صدراعظم جدید آلمان متعهد شد که آلمان از لهستان در بحران مرزی با بلاروس حمایت می‌کند و وی از الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس به‌دلیل استفاده از مهاجران برای «اعمال فشار» علیه اتحادیه اروپا انتقاد کرد. پیرامون مساله لهستان، رابرت هابک، معاون شولتز اظهار کرد که قوانین برای همه افراد عضو اتحادیه اروپا امری ضروری و حیاتی است. رهبر حزب سبزها نیز افزود که آلمان از کمیسیون اروپایی که در اختلاف با دولت‌های ورشو و بوداپست است، حمایت خواهد کرد. شولتز درباره آخرین اقدامات و تحرکات سربازان روسیه در مرز با اوکراین، خاطرنشان کرد که چنین مساله‌ای برای روسیه باید «کاملا روشن» شود که هرگونه تهدید علیه اوکراین «غیرقابل قبول» خواهد بود. وی با ابراز نگرانی از وضعیت در مرز روسیه و اوکراین گفت که اصول تنش‌زدایی که پس از جنگ سرد حاکم بوده است باید رعایت شود. شولتز افزود: «نقض نکردن قوانین مرزی یکی از این اصول را شامل می‌شود. این خیلی خیلی مهم است که هیچ شخصی در کتب تاریخ به دنبال ترسیم مجدد مرزها نباشد. در نتیجه، باید مساله واضح و روشن شود که اگر تهدیدی نسبت به اوکراین پدیدار شود، چنین موقعیتی غیرقابل قبول خواهد بود.» پس از مسائل مربوط به اتحادیه اروپا، اولویت دوم سیاست خارجه دولت جدید آلمان تقویت روابط «ترانس‌آتلانتیک» و همکاری با ناتو است. پس از اینکه شولتز به‌طور رسمی قدرت را کسب کند، تماس با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا از اولویت‌های وی خواهد بود. شولتز با اشاره به ارزش‌های دموکراتیک گفت: «اکنون مشخص است که چه چیزی ما را به هم وصل می‌کند.» هنگامی که از شولتز درباره سیاستش نسبت به چین سوالاتی پرسیده شد، نگرش وی به‌طور برجسته‌ای «غیرمستقیم» بود و در عوض پاسخ داد که همکاری با اتحادیه اروپا و آمریکا از اولویت‌های فوری خواهد بود.