والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در اظهاراتی گفت: «اقدامات امروز ما، به‌ویژه اقداماتی که با همکاری بریتانیا و کانادا صورت گرفته است، پیامی را ارسال می‌کند که دموکراسی‌ها در سراسر جهان علیه کسانی که از قدرت دولت برای تحمیل رنج و سرکوب سوء‌استفاده می‌کنند، اقدامات موثری به‌کار خواهند گرفت.» به گفته ناظران، در روز جهانی حقوق بشر، وزارت خزانه‌داری از ابزارهای خود برای افشا و پاسخگویی عاملان نقض جدی حقوق بشر استفاده کرد. هیات کره‌شمالی در سازمان ملل و سفارت‌های چین، میانمار و بنگلادش در واشنگتن هنوز به این موضوع واکنش نشان ندادند و حاضر به پاسخگویی هم نشدند.

این تحریم‌های جدید علیه کشورهایی که آمریکا مدعی به نقض حقوق بشر در آن است، همزمان با برگزاری اجلاس دور روزه مجازی بایدن در «تقویت دموکراسی‌ها» صورت می‌گیرد؛ جایی که وی ابتکاراتی را برای تقویت دموکراسی‌ها در سراسر جهان و حمایت از قوانین دموکراسی‌خواهانه در ایالات متحده اعلام کرد. بایدن روز جمعه گفت که تعهدات برخی از بیش از ۱۰۰ رهبر جهان که در اجلاس سران «تقویت دموکراسی‌ها» حضور داشتند، باعث عقب‌نشینی از خودکامگی در حال افزایش، مبارزه با فساد و ارتقای حقوق بشر خواهد شد. او در سخنرانی پایانی اجلاس گفت: «این (برنامه) به بذرهای حاصلخیز برای شکوفایی دموکراسی در سراسر جهان کمک خواهد کرد.» وزارت خزانه‌داری روز جمعه شرکت هوش مصنوعی چینی «سنس‌تایم» را به فهرست «شرکت‌های مجتمع نظامی-صنعتی چینی» اضافه کرد و آن را به توسعه برنامه‌های تشخیص چهره متهم کرد که می‌تواند قومیت هدف را تعیین کند. این برنامه عمدتا متمرکز بر بر شناسایی قومیت‌های اویغور است. به همین منظور آمریکا این شرکت را در زمره لیست سیاه خود قرار داد و می‌گوید شرکت‌های این کشور حق سرمایه‌گذاری در مجموعه سنس‌تایم ندارند. این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که سنس‌تایم در حال فروش سهام در عرضه اولیه عمومی خود به ارزش ۵/ ۱میلیارد دلار است.

دو نفر از کسانی که از موضوع آگاه بودند گفتند: «پس از انتشار اخباری مبنی بر محدودیت‌های خزانه‌داری آمریکا در اوایل این هفته، این شرکت شروع به بحث درباره سرنوشت عرضه برنامه‌ریزی‌شده ۷۶۷ میلیون دلاری در بورس هنگ‌کنگ کرده است.» کارشناسان سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشر تخمین می‌زنند که بیش از یک میلیون نفر، عمدتا اویغورها و اعضای دیگر اقلیت‌های مسلمان، در سال‌های اخیر به اردوگاه‌های اجباری که در سین‌کیانگ قرار دارند، فرستاده شده‌اند.سایت سوت چاینامورنینگ پست هم در گزارشی نوشت: «وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، شرکت هوش مصنوعی چینی سنس‌تایم گروپ و دو مقام ارشد دولتی در سین‌کیانگ را به‌دلیل ادعای نقض حقوق بشر تحریم اقتصادی کرده است.» ظاهرا این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا برنامه‌های شرکت سنس‌تایم را برای فروش ‌سهام در یک عرضه اولیه عمومی، پس از اینکه در اوایل این هفته به نصف کاهش یافت، مختل کرده است.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که سنس‌تایم مسوول نقض حقوق بشر ناشی از استفاده بد از فناوری است. او تصریح کرد: «وزارت خزانه‌داری از ابزارهای خود برای افشا و بازخواست کردن عاملان نقض جدی حقوق بشر استفاده می‌کند.» این سایت چینی می‌نویسد: این اقدام دولت بایدن موضع تند دولت جدید را نسبت به چین نشان می‌دهد. حالا با افزودن یک شرکت هوش مصنوعی و دو مقام مرتبط با بازداشتگاه‌های سین‌کیانگ، تعداد شرکت‌ها و افرادی که به دلیل نقض حقوق بشری در منطقه مسلمان‌نشین چین، مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند، افزایش قابل توجهی داشته‌اند. همچنین میانمار نیز در سری تازه تحریم‌های آمریکا بی‌نصیب باقی نمانده است. اداره صنایع دفاعی میانمار، یکی از نهادهای مورد هدف، سلاح‌هایی برای ارتش و پلیس می‌سازد که در سرکوب وحشیانه مخالفان کودتای اول فوریه ارتش استفاده شده است.