کار شعبده‌باز از سکه افتاد

ماه گذشته، جانسون اعضای محافظه‌کار پارلمان را تحت فشار قرار داد تا به اصلاحیه‌ای رای دهند که تعلیق ۳۰ روزه همکار آنها اوون پترسون را لغو می‌کند. پترسون به‌دلیل نقض قوانین لابی گناهکار شناخته شده بود و شخصا با شرکت‌هایی در ارتباط بود که مبلغی بالغ بر صدهزار پوند (۱۳۶هزار دلار) دریافت کرده و برای رفع مشکل آنها با وزرای دولت تماس گرفته بود. پس از روزها خشم مردم در بحبوحه شکاف سیاسی، پترسون از کرسی خود در شراپ‌شایر شمالی استعفا کرد. مابین استعفای پترسون و انتخابات میان‌دوره‌ای روز پنج‌شنبه، جانسون خود شخصا با رسوایی‌هایی درگیر شد که در نظرسنجی‌ها محبوبیتش را نشانه گرفتند و حالا به‌طور جدی توانایی‌هایش در رهبری بریتانیا زیر سوال رفته است. جانسون دو هفته گذشته را صرف مبارزه با اتهامات مربوط به برگزاری ‌میهمانی‌های غیرقانونی در داونینگ استریت کرد؛ درحالی‌که بقیه نقاط کشور در درجات مختلفی در قرنطینه بودند. نخست‌وزیر بریتانیا اصرار دارد که هیچ قانونی نقض نشده است و از یکی از کارمندان ارشد دولتی خود خواسته است تا درباره طرف‌های ادعایی تحقیق کند. سخنگوی جانسون تاکید کرده که او همیشه مطابق با قوانین عمل کرده است.

کافی است که بگوییم، همه اینها یک چرخش آشکار برای مردی است که دو سال پیش در انتخابات قاطعانه پیروز شد و جای تعجب نیست که چهره‌های درون حزبی اکنون به‌طور جدی درباره برکناری جانسون از قدرت صحبت می‌کنند. حزب محافظه‌کار هرگز عاشق جانسون نبود. او رهبری حزب و کشور را به عهده گرفت؛ زیرا ترزا می، نخست‌وزیر پیشین این کشور مسیر خود را طی کرده بود و نمی‌توانست برگزیت را اجرا کند. نمایندگان محافظه‌کار در گذشته در برابر کمپین رهبری جانسون مقاومت کرده بودند. او به‌عنوان یک شومن و یک تشویق‌کننده فوق‌العاده دیده می‌شد؛ اما اساسا بیش از حد آشفته و غیرقابل اعتماد برای رهبری بود.

برگزیت همه چیز را تغییر داد. در سال ۲۰۱۹، نمایندگان محافظه‌کار نفس‌ها را در سینه حبس و با جانسون معامله کردند: برگزیت را به سلامت عبور دهید و ما را در انتخابات پیروز کنید. جانسون هر دو کار را انجام داد و در نتیجه فرمان خودرو را به او دادند و اجازه پیدا کرد هرطور که دوست دارد رانندگی کند. همه چیز خوب و عالی بود؛ درحالی‌که خودرویش ضدگلوله به نظر می‌رسید؛ اما محافظه‌کاران اکنون نگران هستند که نخست‌وزیر آنقدر با رسوایی‌ها و خرابکاری‌ها دست و پنجه نرم می‌کند که شاید به نقطه بی‌بازگشت رسیده باشد. آنها همچنین می‌ترسند که سال ۲۰۲۲ سخت‌تر از سال ۲۰۲۱ باشد.

اومیکرون به اوج خواهد رسید و عواقب اقتصادی، اجتماعی و سلامت عمومی در آستانه کریسمس خواهد داشت. در این میان جانسون چهره اصلی این داستان و مقصر آن شناخته خواهد شد. یکی از وزیران ارشد سابق کابینه می‌گوید: «او با مشکلات انباشته وارد سال جدید می‌شود. هزینه‌های زندگی افزایش می‌یابد و ممکن است کمبودهای زنجیره تامین وجود داشته باشد. او با همه این مشکلات، در حالی وارد سال جدید خواهد شد که پایگاه ایدئولوژیک یا دوستی در حزب ندارد.» یک نماینده ارشد پارلمان هم تصریح می‌کند: «او یک پنجره محدود برای بهبود دارد؛ اما تعداد کمی باور دارند که بتواند از آن استفاده کند.» اگر محبوبیت جانسون واقعا بالا باشد، برکناری او از سمت خود بسیار دردناک و برای مذاکره دشوار خواهد بود. رای دادن درباره رهبری او اکنون بسیار سخت است؛ همان‌گونه که وزیر سابق کابینه خاطرنشان می‌کند که انجمن‌های محلی تمایل دارند به رهبران خود وفادار باشند؛ این امر باعث می‌شود نمایندگان آنها درخواست ریاست جانسون را دشوار کنند.

یک چالش رهبری ناموفق به این معنی است که جانسون به مدت ۱۲ ماه از چالش دیگری مصون است و بعید به نظر می‌رسد که تا آن زمان استعفا کند. دومین مساله که مهم‌تر بوده این است که چه کسی می‌تواند جایگزین او شود؟ وزرای محبوب در کابینه نیز وجود دارند که به وضوح جاه‌طلبی‌های رهبری دارند؛ اما با توجه به اینکه سال ۲۰۲۲ چقدر سخت به نظر می‌رسد، چه کسی حاضر است که این جام شوکران را سر بکشد. با این حال، هر چه مدت طولانی‌تری در سمت خود باقی بماند، احتمال ماندن او برای انتخابات برنامه‌ریزی‌شده بعدی در سال ۲۰۲۴ بیشتر است. اگر نظرسنجی‌های اخیر صحت داشته باشد، آن انتخابات می‌تواند باعث شود محافظه‌کاران کرسی‌های زیادی را از دست بدهند. داستان سوررئال اینکه تا ماه اکتبر، جانسون دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. مهم نبود چه اتفاقی افتاده است: کمبود سوخت، تعداد زیاد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و غرق شدن مردم در کانال انگلیسی مانش تعداد نظرسنجی‌های صورت‌گرفته به اندازه کافی او را برای پیروزی در انتخابات قوی نشان می‌داد. اما از دو هفته پیش اثرات جادویی بوریس جانسون در حال محو شدن است. اگر این‌طور باشد، محافظه‌کاران باید کاری کنند که محبوب‌ترین سر تیم خود را که دچار افت محبوبیت شده است، ساکت نگه دارند تا زمان انتخابات چاره‌ای بیندیشند.