به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دولت فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه در واکنش به توسعه نظامی چین و برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌جنوبی، با افزایش بی‌سابقه بودجه دفاعی برای سال ۲۰۲۲ موافقت کرد که بخش عمده‌ای از بودجه، به خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از آمریکا اختصاص دارد.

افزایش ۵/ ۶درصدی بخشی از بزرگ‌ترین بسته بودجه سالانه در تاریخ ژاپن به حساب می‌آید که مجموعا این بودجه شامل بیش از ۹۴۰میلیارد دلار است. این رقم شامل صدها میلیارد دلار برای کمک به اقتصاد این کشور است که از پاندمی ویروس کرونا آسیب دیده است .از این رقم تخصیص‌یافته، ۵/ ۵۱میلیارد دلار به ارتش اختصاص پیدا می‌کند که نشان‌دهنده افزایش قابل توجه است؛ اما هنوز اختلاف زیادی با متحد خود آمریکا و غول منطقه‌ای‌اش یعنی چین دارد. مقامات استدلال کرده‌اند که این هزینه‌ها برای محافظت از ژاپن در یک محیط امنیتی که «با سرعت بی‌سابقه‌ای چالش برانگیزتر» می‌شود، مورد نیاز است.

در ماه‌های اخیر، سیاستمداران و سیاستگذاران ژاپنی گفته‌اند که ثبات منطقه‌ای به‌دلیل تنش‌هایی بین ایالات متحده و چین با تهدیدهای فزاینده‌ای مواجه است که برخی نگرانند این تنش‌ها منجر به درگیری بر سر تایوان، به‌شکل تصادفی شود. با توجه به این نگرانی‌ها، مقامات سرعت و دامنه مانورهای نظامی با ایالات‌متحده و سایر کشورهای متحد را افزایش داده‌اند و پروژه‌هایی را که عامل حفاظت از ژاپن در برابر درگیری‌های احتمالی در نزدیکی سواحل کشورشان می‌شود، آغاز کرده‌اند و به اقدامات خود در این زمینه سرعت می‌دهند.

هزینه‌های تصویب‌شده توسط کابینه کمتر از آن چیزی است که وزارت دفاع ژاپن در تابستان امسال درخواست کرده بود. درحالی‌که از نظر استانداردهای ژاپنی این رقم بزرگ است؛ اما بسیار کمتر از بودجه نظامی ایالات‌متحده با حدود ۷۷۸میلیارد دلار و چین با تخمین ۲۵۲میلیارد دلار است. رقم جدید شامل هزینه‌هایی است که ماه گذشته در بزرگ‌ترین بودجه دفاعی تکمیلی ژاپن تصویب شد. هزینه‌های نظامی در ژاپن از زمان روی کار آمدن شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن در سال ۲۰۱۲، به‌طور پیوسته افزایش یافته و وعده تقویت نیروهای نظامی این کشور و تجدید نظر در قانون اساسی صلح‌طلبانه این کشور را داده است. آن منشور که توسط اشغالگران آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم تنظیم شد، ژاپن را از جنگ به جز برای دفاع از خود منع می‌کند.

سیاستمداران محافظه‌کار مدت‌هاست که به دنبال تغییر این ماده هستند و استدلال می‌کنند که کشور به انعطاف‌پذیری بیشتری برای دفاع از خود در برابر تهدیدات منطقه‌ای نیاز دارد. برای سال‌ها این تلقی وجود داشت که ژاپن برای محافظت از خود در برابر پیونگ‌یانگ هسته‌ای نیاز به تجدیدنظر در این قانون دارد. اما در سال‌های اخیر، ژاپن شاهد خطر بزرگ‌تری به نام چین بوده که شدیدا دست به تقویت نظامی زده و نفوذ خود را در منطقه بیشتر کرده است.

ژاپن و چین هر دو مدعی حاکمیت بر گروهی از جزایر تحت کنترل ژاپن در دریای چین شرقی هستند که به ژاپنی به نام سنکاکو و در چینی دیابائو شناخته می‌شوند. اما در سال گذشته، بازهای دفاعی در ژاپن به‌شدت بر افزایش تنش‌ها بر سر تایوان تمرکز کرده‌اند. در ماه‌های اخیر، پکن چندین نمایش دراماتیک از قدرت نظامی خود را در اطراف تایوان، جزیره‌ای با حکومت دموکراتیک که چین ادعا می‌کند بخشی از قلمروش است، انجام داده است. ایالات متحده و سایر کشورها با صدای رسا از این مانورها انتقاد کرده و در واکنش به آن ناوهای خود را به منطقه فرستاده‌اند. ژاپنی‌ها از هر طیف سیاسی، به‌طور علنی شروع به گمانه‌زنی درباره موضوعی کردند که زمانی یک موضوع تابو بود: «اینکه یک رویارویی نظامی بر سر تایوان چگونه بر ژاپن تاثیر می‌گذارد؟»