بحران در آمریکا؛ تردید در فرانسه

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده پیش‌بینی کرده است که در چهار هفته آینده ۴۴هزار نفر جان خود را از دست بدهند. رقم غیرقابل تصور بیش از یک میلیون آمریکایی از دست رفته، به طرز افسرده‌کننده‌ای صحیح به نظر می‌رسد و کاخ سفید به دنبال بهترین سناریوها است؛ درحالی‌که این ویروس حملات خود را شدت بخشیده است. دکتر جاناتان رینر، استاد پزشکی و جراحی در دانشگاه جرج واشنگتن، روز پنج‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم در حال حاضر ما در بحران سلامت عمومی زندگی خود به سر می‌بریم.» او گفت در حالی که بستری شدن در بیمارستان‌ها به سرعت در حال افزایش است، در سراسر کشور - از جمله در نیویورک، میشیگان، کلورادو و مریلند- نوع دلتای ویروس کرونا در حال چرخش است و باعث ایجاد مشکلات فراوان در این نقاط و نقاط دیگر می‌شود.

کارشناس دیگری به نام مایکل اوسترهولم - که تجزیه و تحلیل او توسط رویدادهای پاندمی تایید شده است- هشدار داد که به‌طور بالقوه ۱۰ تا ۲۰درصد از نیروی کار ایالات متحده در هر زمان ممکن است آلوده شوند؛ رقمی که می‌تواند باعث هرج‌ومرج در مراقبت‌های بهداشتی شود. بخش‌های غذا، خرده‌فروشی و سفر می‌توانند به ارقام تعداد افراد بیماری بیفزایند و ناگفته نماند که مدارس پس از تعطیلات هفته آینده دوباره شروع به کار خواهند کرد. اوسترهولم، مدیر مرکز تحقیقات و سیاستگذاری بیماری‌های عفونی در دانشگاه مینه‌سوتا، روز چهارشنبه به لورا کوتس از سی‌ان‌ان گفت: «چند هفته طول می کشد تا ما یک کولاک ویروسی کامل در سراسر این کشور داشته باشیم.» نیویورک‌تایمز هم در گزارشی نوشت: درحالی‌که آمریکا با مشکلات متعددی در زمینه متقاعد کردن مردم برای واکسیناسیون روبه‌رو بوده، اما فرانسه توانسته است موفقیت قابل توجهی به‌دست آورد. برای رهایی از این بیماری، پروتکل صادرشده بسیار آسان بود: واکسن بزن و به زندگی عادی برگرد. در فرانسه که نگاه‌های ضدواکسن بسیار قوی است؛ اما این برای دولت یک موفقیت غیرمنتظره بود. این رقم از واکسیناسیون حالا فرانسه را تبدیل به پرجمعیت‌ترین کشور واکسن‌زده در اروپا کرده است. اما این موفقیت در شرایطی که اُمیکرون در حال تاخت‌وتاز است، کارآیی واکسن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و حالا دولت به دنبال متقاعد کردن دز تقویتی است. این سویه بیش از هر نوع سویه دیگری موجب شده است تا لزوم دز تقویتی حس شود و حالا این سوال ایجاد شده است که آیا مکرون یا هر رهبر دیگری می‌تواند مردم را متقاعد به زدن دزهای دیگر کند؟ حتی اگر واکسن‌ها در مسدود کردن عفونت‌های ناشی از اُمیکرون موثر نباشند، دانشمندان معتقدند که به خفیف نگه داشتن بیماری برای اکثر افراد کمک می‌کنند و مطالعات اولیه نشان می‌دهد که بیشتر افراد را از بیمارستان دور نگه می‌دارد.

اگرچه مقامات بهداشتی هنوز واکسن‌ها را راهی برای خروج از پاندمی می‌دانند به‌ویژه اگر افراد بیشتری واکسن دریافت کنند، اما در دسترس بودن آنها به همان سرعتی که انتظار می‌رفت به این بلا پایان نداده است. به نظر می‌رسد که این امر مسلما توانایی رهبران در سراسر جهان را برای متقاعد کردن شهروندان خسته خود در اطاعت از قوانین کووید، پیچیده می‌کند.