هشدار پوتین به بایدن

 با این حال این گفت‌وگو بدون روشن شدن اهداف و نیات پوتین خاتمه یافت. او حدود ۱۰۰هزار سرباز را در مرز با اوکراین مستقر کرده است و از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ایالات متحده خواسته است تا نیروهای خود را در منطقه عقب ببرند؛ اما فعلا تصمیمی برای حمله به این منطقه نگرفته است. به گفته دو مقام آمریکایی، بایدن به نوبه خود واکنش نشان داده است. در بیانیه کوتاه کاخ سفید آمده است که او «صراحتا اعلام کرده است که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، ایالات متحده و متحدان و شرکای آن قاطعانه پاسخ خواهند داد.» جن ساکی در بیانیه خود تصریح کرده است: «جو بایدن تاکید کرد که پیشرفت اساسی در این گفت‌وگوها تنها در فضای کاهش تنش‌ها و نه در فضای تشدید تنش می‌تواند به‌دست آید.» کاخ کرملین نیز درخصوص تماس روسای جمهوری روسیه و آمریکا اعلام کرد: جو بایدن در این تماس تصریح کرد درصورت تشدید تنش بر سر اوکراین، آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

با این حال مقامات آمریکایی از صحبت درباره اصل بحث خودداری کردند و اصرار داشتند که برخلاف روس‌ها، به‌طور آشکارا مذاکره را فاش نخواهند کرد. اما واضح بود که هر دو طرف در تلاش بودند تا چشم‌انداز آتی مذاکرات دیپلماتیک خود را که قرار است در ۱۰ ژانویه در ژنو آغاز شود، شکل دهند. گفت‌وگو و تبادل نظرات بین روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه فضایی را برای توافق بین دو کشور در نشست امنیتی نهم و دهم ژانویه ۲۰۲۲ در روسیه پیش از جلسه مسکو-ناتو در ۱۲ ژانویه و همچنین کنفرانسی با حضور مسکو، واشنگتن و سایر کشورهای اروپایی در تاریخ ۱۳ ژانویه سال آتی میلادی ایجاد کرده است. اما در گفت‌وگوی اخیر، پوتین بارها ایالات متحده و کشورهای ناتو را به قرار دادن سلاح های تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه متهم کرد که امنیت این کشور را به خطر انداخته است. اتهامی که مقامات روسیه در چند وقت اخیر بارها مطرح کرده‌اند و هر بار مقامات آمریکایی را متحیر کرده است.

در ابتدا به نظر می‌رسید که آنها ممکن است به سلاح های ضد تانک Javelin و سایر مهمات کوچکی که ایالات متحده برای جلوگیری از حمله در اختیار اوکراین قرار داده است، اشاره داشته باشند؛ اما با گذشت زمان، به‌طور فزاینده‌ای مشخص شد که روس‌ها به سلاح‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای «مبتنی بر یک حمله جهانی» اشاره می‌کنند، از جمله موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که بر اساس معاهده‌ای مسکو چندین سال آن را نقض و ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا آن را رها کرد.

برخی از مقامات آمریکایی می‌گویند که نگرانی پوتین ممکن است زمینه‌ای برای مذاکرات جدید با روسیه را فراهم کند، به‌ویژه به این دلیل که برنامه‌ای برای استقرار نسل جدیدی از این سلاح‌ها در خاک اروپا وجود ندارد. در مسکو یوری اوشاکف، معاون پوتین نیز گفت که این گفت‌وگو یک پیش‌زمینه خوب برای مذاکرات آتی ایجاد کرد.

وی همچنین افزود: پوتین سریعا پاسخ داد که هرگونه تحریم علیه روسیه چه اکنون و چه بعدا می‌تواند به قطع روابط کامل بین کشورها منجر شود و به این نکته هم اشاره کرد که این یک اشتباه و به منزله خطایی بزرگ است. اوشاکوف همچنین گفت: «مذاکرات دوجانبه آتی درباره تضمین‌های امنیتی بین ایالات متحده و روسیه نباید به گفت‌وگوهای بی‌معنی تبدیل شود، بلکه باید به‌عنوان یک اولویت کلیدی به نتایج معنادار دست یابد. پوتین گفت که ما برای مذاکرات اهمیت زیادی قائل هستیم؛ اما نباید یک گفت‌وگوی بی‌معنی و بی‌حاصل تبدیل شود. ما منتظر فرآیند مذاکره نیستیم، بلکه منتظر نتایج آن هستیم.»