مجموع بستری‌ها در اوایل نوامبر به حدود ۴۵هزار نفر کاهش یافت؛ اما از آن زمان به بعد به‌طور پیوسته افزایش یافت و در هفته گذشته به اوج رسید. وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده فقط دوشنبه گذشته ۷۱هزار بستری کووید را گزارش کرد. «دیرد مک فیلیپس» و «دریک هیندز» در گزارش ۴ ژانویه در سی‌ان‌ان نوشتند، ایالت‌ها نیز از افزایش تعداد کودکان بستری در بیمارستان خبر می‌دهند. فرماندار ایلی نوی «جی.بی.پریتزکر» روز دوشنبه گفت که در این ایالت، این تعداد از ابتدای دسامبر تقریبا سه برابر شده است. «جودی پرسیچیلی» کمیسر بهداشت نیوجرسی هم گفت که تعداد کل بستری کودکان در بیمارستان‌های این ایالت طی هفت روز تقریبا دوبرابر شده است. داده‌های منتشرشده از «مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده» (UCDCP) و «وزارت بهداشت و خدمات انسانی» (DHHS) در هفته گذشته نشان داد که پذیرش در بیمارستان‌های کودکان به رکورد بالایی رسیده است. بستری شدن در بیمارستان عمدتا در میان افراد واکسینه نشده است. بر اساس آخرین داده‌های «مرکز کنترل و پیشگیری» (CDC)، نرخ جمعی بستری در بیمارستان تا ماه نوامبر برای بزرگسالان واکسینه نشده حدود ۸برابر و برای کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله واکسینه‌نشده حدود ۱۰ برابر بیشتر است. افزایش بستری در بیمارستان در بحبوحه خیز بسیار بیشتر موارد کرونایی ناشی از سویه اُمیکرون است. اگرچه مطالعات اولیه نشان داده که اُمیکرون باعث بیماری خفیف‌تر می‌شود؛ اما این سویه به سرعت و به‌طور گسترده گسترش یافته است و بیمارستان‌ها هنوز با چالش‌هایی در ارائه مراقبت‌ها و خدمات مناسب مواجه هستند. دکتر «پیتر هوتز» رئیس دانشکده ملی پزشکی در کالج پزشکی بیلور روز دوشنبه گفت: «این روایت که اُمیکرون فقط یک ویروس خفیف است، دقیق نیست.»

به نوشته «مک فیلیپس- هیندز»، دکتر هوتز افزود: «ما به تازگی کار بیهوده ای در واکسینه کردن بچه‌هایمان در سراسر کشور انجام داده‌ایم...بنابراین اگرچه صحبت‌های خوشحال‌کننده بسیاری درباره نوع اُمیکرون وجود دارد مثل ابتلای خفیف یا کمتر شدید- اما وقتی همه عوامل را با هم جمع کنید...یک وضعیت بسیار جدی را می‌بینیم که ما در این کشور به‌ویژه برای بچه‌ها با آن روبه‌رو هستیم.» دکتر آنتونی فائوچی روز یکشنبه به «دانا باش» (خبرنگار سی‌ان‌ان در برنامه «State of the Union») گفت که با موارد بسیار زیاد «حتی اگر میزان بستری شدن در بیمارستان با اُمیکرون کمتر از دلتا باشد اما همچنان این خطر وجود دارد که شما به آن مبتلا شوید. افزایش بستری در بیمارستان ممکن است نظام مراقبت‌های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد.» دکتر جیمز فیلیپس، رئیس بخش پزشکی بلایای طبیعی در بیمارستان دانشگاه جورج واشنگتن گفت که این اتفاق افتاده است. او افزود: «ما دوباره شاهد افزایش تعداد بیماران هستیم که در این همه‌گیری بی‌سابقه است. آنچه برای بقیه کشور در راه است، می‌تواند بسیار جدی باشد.آنها باید آماده باشند.»

   بازگشایی مدارس؛ افزایش نگرانی‌های جدید

بازگشایی مدارس در روز دوشنبه، پس از تعطیلات نیز به نگرانی درباره گسترش بیشتر اُمیکرون دامن زده است. در آتلانتا، حداقل پنج مدرسه منطقه‌ای به‌صورت آموزش از راه دور این هفته آغاز می‌شود؛ زیرا دانش‌آموزان برای بازگشت از تعطیلات آن هم در بحبوحه افزایش موارد ابتلا در منطقه آماده می‌شوند. در واشنگتن دی‌سی، مدارس دولتی تا پنج‌شنبه تعطیل خواهند بود؛ زیرا توفان زمستانی برنامه‌های دانش‌آموزان و کارکنان را برای انجام تست‌های کووید خنثی کرد. مسوولان سایر مدارس نیز به‌دلیل فوران نوع اُمیکرون در حال تغییر سیاست‌های کرونایی خود هستند. مدرسه منطقه ای نیواورلئان واکسن کووید را به فهرست واکسیناسیون‌های مورد نیاز خود برای همه دانش‌آموزان ۵ سال به بالا اضافه کرد که آن هم از اول فوریه اجرایی می‌شود.

مدارس دولتی «میامی-داد» نیز تمام بزرگسالانی را که وارد ساختمان‌ها و اتوبوس‌های آن می‌شوند ملزم به زدن ماسک می‌کنند و شدیدا دانش‌آموزان را نیز به پوشیدن ماسک تشویق می‌کنند. مدارس دولتی در دیترویت از دوشنبه تا چهارشنبه تعطیل هستند؛ زیرا این شهر با نرخ بالای ابتلای کووید مواجه است. روز دوشنبه در لس‌آنجلس، در ایمیلی به والدین اعلام شد که دانش‌آموزان «لس‌آنجلس یونایتد» باید قبل از بازگشت به مدرسه پس از تعطیلات زمستانی، مدرکی مبنی بر منفی بودن تست کووید نشان دهند. این منطقه نیز بازگشت را یک روز عقب انداخت. دکتر «استنلی اسپینر» رئیس پزشکی اطفال در تگزاس به پاملا براون، خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: «وقتی بزرگ‌ترین سیستم ما یعنی مدارس بازگردند، متاسفانه شاهد افزایش موارد ابتلا در نتیجه بازگشایی خواهیم بود.» درحالی‌که ممکن است با تلاش برای بازگشایی مدارس در سال جدید در بحبوحه افزایش بی‌سابقه موارد کووید «دست‌اندازها» و «اما و اگرهایی» وجود داشته باشد اما «میگل کاردونا» وزیر آموزش و پرورش گفت که دانش‌آموزان به اندازه کافی زجر کشیده‌اند و باید به کلاس برگردند.

کاردونا روز یکشنبه به فاکس‌نیوز گفت: «انتظار ما این است که مدارس به‌صورت تمام‌وقت برای دانش‌آموزان برای یادگیری حضوری باز باشد. سطحی از فوریت وجود دارد که ما نباید آن را از دست بدهیم و مطمئن شویم که فرزندانمان شخصا یاد می‌گیرند.» اکنون بسیاری از دانش‌آموزان واجد شرایط دریافت واکسن یادآور هستند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده روز دوشنبه واکسن فایزر کووید را برای «دز بوستر» (یادآور) در نوجوانان ۱۲ تا ۱۵سال مجاز کرد. حدود نیمی از جمعیت ۱۲ تا ۱۵سال به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. به‌رغم فشارها برای باز نگه داشتن مدارس، اما برخی از معلمان تلاش کرده‌اند تا زمان فروکش کردن این موج فرزندانشان را به‌صورت آموزش از راه دور آموزش دهند. در ماساچوست، معلمان از مقامات ایالتی خواستند مدارس را در بدترین خیز کرونا تعطیل کنند؛ اما از سوی کمیسر آموزش و فرماندار چارلی بیکر مخالفت شد. بیکر گفت: «ابزارها و قابلیت‌های زیادی برای ایمن نگه‌داشتن بچه‌ها و بزرگسالان در مدرسه وجود دارد و ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا مطمئن شویم بچه‌ها در مدرسه می‌مانند.»

در شهر نیویورک هم تصویر مشابهی وجود داشت؛ جایی که اریک آدامز، شهردار جدید احساس کرد مدارس باید باز بمانند. او درخواست اتحادیه معلمان برای آموزش از راه دور را با شروع ماه تا زمانی که موج فعلی ویروس فروکش کند، رد کرد. دکتر پل آفیت، مدیر مرکز آموزش واکسن در بیمارستان کودکان در فیلادلفیا گفت که بازگشت کودکان به مدرسه یک «چیز ارزشمند» است. دکتر آفیت روز دوشنبه به «ارین برنت» خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: «و چون این چیز با ارزشی است، باید با آن رفتار ارزشمندی داشته باشیم، یعنی آن کودکان را با دو آن چیز که می‌توانیم از آنها محافظت کنیم، مسلح کنیم.» آن دو چیز اینهاست: ماسک زدن و واکسیناسیون.