دیگر از سکوت خسته شده‌ام

الجزیره در گزارش ۱۱ژانویه در همین رابطه نوشت: بایدن روز سه‌شنبه در یک سخنرانی در آتلانتا، جورجیا گفت: ماه‌ها گفت‌وگوهای پنهانی او با سناتورهای آمریکایی بر سر دو لایحه به بن‌بست خورده است؛ زیرا آنها آرای کافی جمهوری‌خواهان برای عبور از فیلی‌باستر را ندارند.

بایدن قاطعانه و درحالی‌که بر تریبون می‌کوبید به جمعیت گفت: «از سکوت خسته شده‌ام. تسلیم نمی‌شوم و از موضع خود عدول نخواهم کرد.» بایدن افزود که اگر هیچ پیشرفتی در این قانون حاصل نشود، قانون‌گذاران سنا باید «قوانین را تغییر دهند، از جمله خلاص شدن از شر فیلی‌باستر برای این قانون.» او گفت: «برای محافظت از دموکراسی‌مان، از تغییر قوانین سنا به هر نحوی که نیاز باشد، حمایت می‌کنم.»

قوانین فعلی برای پیشبرد بیشتر قوانین به ۶۰رای نیاز دارند؛ آستانه‌ای که دموکرات‌های سنا نمی‌توانند به تنهایی به آن دست یابند؛ زیرا آنها فقط اکثریت ۵۰-۵۰ را دارند و در این میان کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور می‌تواند رقابت را به سود خود تغییر دهد. جمهوری‌خواهان به اتفاق آرا با اقدامات مربوط به حق رای مخالف هستند و از سوی دیگر، همه دموکرات‌ها با تغییر قوانین فیلی‌باستر موافق نیستند.

«جو مانچین» سناتور محافظه‌کار دموکرات، روز سه‌شنبه این ایده را رد کرد و گفت که معتقد است هرگونه تغییری باید با مشارکت جدی جمهوری‌خواهان ایجاد شود. جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس گفت: «آنها موفق نخواهند شد. این نمونه دیگری از وعده‌های سر خرمن رئیس‌جمهور بایدن و حزبش است.» حتی اگر دموکرات‌ها موانع را برای تصویب قوانین مربوط به حق رای از پیش پا بردارند، برای مقابله با محدودیت‌های رای‌گیری گسترده که در ماه‌های اخیر در ۱۹ ایالت تصویب شده‌، خیلی دیر است. این محدودیت‌ها به دنبال شکست رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و ادعاهای نادرست او - که توسط بسیاری از رهبران جمهوری‌خواه پذیرفته شد - مبنی بر اینکه رقابت با تقلب گسترده در آرای رای‌دهندگان خدشه‌دار شده بود، رخ داد. طرفداران حق رای و برخی از قانون‌گذاران دموکرات به‌طور فزاینده‌ای خواستار تغییر قوانین سنا در مواجهه با قانون رای‌گیری ایالتی شده‌اند.

 دریک جانسون، رئیس و مدیر عامل انجمن ملی برای پیشرفت رنگین پوستان (NAACP) در توییتر گفت: «دموکراسی ما در آخرین ساعات خود قرار دارد [آخرین نفس‌ها را می‌کشد]. تا زمانی که رئیس‌جمهور بایدن همان سطح فوریت را درباره حق رای اعمال نکند که برای قانون «ساخت بهتر» و زیرساخت‌ها انجام داد، آمریکا به زودی غیرقابل شناسایی خواهد شد.»

در همین حال، دموکرات‌ها از دو قانون فدرال حمایت می‌کنند که نشان‌دهنده بزرگ‌ترین اصلاحات اساسی در انتخابات ایالات ‌متحده در یک نسل است آن هم از طریق رفع موانع رای‌گیری مصوب به نام امنیت انتخابات، کاهش نفوذ پول‌های کلان در سیاست و محدود کردن نفوذ حزبی بر ترسیم مناطق کنگره‌ای است.

این بسته استانداردهای ملی انتخاباتی را ایجاد می‌کند که فائق بر قوانین در سطح ایالتی است. همچنین توانایی وزارت دادگستری ایالات متحده برای نظارت بر قوانین انتخاباتی در ایالت‌های دارای سابقه تبعیض را بازمی‌گرداند.

در عین حال، برخی از حامیان حق رای همچنان از دولت بایدن به‌دلیل کندی بیش از حد برای اولویت دادن به حق رای داخلی انتقاد می‌کنند. برای مثال، استیسی آبرامز، دموکرات برجسته جورجیا، مدافع حق رای و قانون‌گذار سابق، روند برنامه‌ها و رخدادهای بایدن در این ایالت را نادیده گرفت .وقتی از بایدن پرسیده شد که آیا آبرامز او را نادیده گرفته است، بایدن اشتباه را به گردن برنامه‌ریزی‌ها انداخت و گفت که از این سوال احساس «توهین» می‌کند. بایدن گفت: «امروز صبح با استیسی صحبت کردم. ما رابطه خوبی داریم...همه ما در یک صف هستیم.» رویترز هم در گزارشی نوشت، رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به لایحه «حق رای» که در کنگره آمریکا بلاتکلیف مانده است، گفت: قانون‌گذاران دموکرات باید قوانین سنا را به‌گونه‌ای بازنویسی کنند که بر مخالفت جمهوری‌خواهان غلبه کنند. این گزارش نوشت، بایدن در سخنانی که تلاش می‌کرد جان تازه‌ای در مبارزه برای تصویب قوانین رای‌گیری فدرال و متقاعد کردن دموکرات‌های مردد به تعهدش بدمد، جمهوری‌خواهان را بزدل خواند و متعهد شد به تغییر اطاله بررسی بپردازد.