بوریس جانسون گفت که فکر می‌‌کرد این یک رویداد کاری است؛ اما این توجیه هم باعث تسکین منتقدان نشد. سپس روز بعد سخنگوی دفتر جانسون اعلام کرد که وی به‌دلیل برگزاری دو ‌میهمانی دیگر که این‌بار بدون حضور نخست‌وزیر برگزار شد و یکی از آنها در ۲۱ آوریل ۲۰۲۱ برگزار شد، عذرخواهی کرد. این ‌میهمانی از آن رو حساس شد که همزمان با مراسم تشییع جنازه همسر ملکه بریتانیا بوده است و برای همین نخست‌وزیر مجبور شد از کاخ سلطنتی عذرخواهی کند. اینها تنها یکسری از گزارش‌هایی بودند که درباره ‌میهمانی‌ها منتشر شدند و همین‌ها هم باعث افت شدید محافظه‌کاران در نظرسنجی‌ها شد و در نهایت نیز به استعفای اشک‌آلود یکی از دستیاران نیز ختم شد که با خنده در برابر دوربینی در آن ‌میهمانی قرار گرفته بود که نام آن ‌میهمانی «شراب و پنیر» بوده است. در این راستا «سو گری» یک کارمند ارشد دولتی مامور شده تا گزارش‌های مربوط به هفت ‌میهمانی را که ممکن است در سال ۲۰۲۰ قوانین را نقض کرده باشند، بررسی کند. پیش‌تر فقط دو ‌میهمانی لو رفته بود؛ اما این عذرخواهی‌ها بنابه دلایلی اوضاع را بحرانی‌تر کرده است. نخست آنکه، پس از هفته‌ها اصرار بر رعایت همه قوانین، خود جانسون اعتراف کرد که در رویدادی که به نظر می‌رسد ده‌ها نفر به آن دعوت شده‌اند، حضور داشته است؛ آن هم در زمانی که محدودیت‌های معاشرت با بیش از یک فرد حتی در خارج از خانه ممنوع شده بود.

برخی از قانون‌گذاران به اظهارات جانسون در پارلمان این‌گونه واکنش نشان دادند: افرادی بودند که حتی نتوانستند با قوم و خویشان خود که فردی را از دست داده بودند، دیدار داشته باشند. دو مورد بعدی هم زمانی رخ داد که یکی از آنها با برپایی مراسم سوگواری در کاخ سلطنتی همزمان شده بود. در حول و حوش همان ایام هم دو قرنطینه شدید در این کشور برقرار شده بود که یکی از آنها حضور در مراسم عزاداری بود. روزنامه دیلی‌تلگراف که خبر ‌میهمانی‌های ماه آوریل را منتشر کرد، گزارش خود را با عکسی از ملکه که در مراسم همسرش به تنهایی نشسته بود، منتشر کرد.

قانون‌گذاران می‌توانند جانسون را اخراج کنند

در بریتانیا خلاص شدن از شر یک نخست‌وزیر در حال خدمت سخت است؛ اما دور از دسترس نیست. وظیفه اصلی کشور در این‌باره به آن حزب سیاسی می‌رسد که اکثریت پارلمانی با اوست. حزب می‌تواند رهبر خود را برکنار و یکی دیگر را انتخاب کند و نخست‌وزیران را بدون انتخابات عمومی تغییر دهد. بر اساس قوانین حزب محافظه‌کار، قانون‌گذاران این حزب درصورتی‌که ۵۴نفر از آنها طی یک نامه، درخواست یک رای گیری الزام‌آور را ارائه دهند، می‌توانند رای عدم اعتماد به بوریس جانسون بدهند. نامه‌های درخواستی محرمانه هستند. تاکنون، هشت عضو محافظه‌کار پارلمان آشکارا از بوریس جانسون خواسته‌اند استعفا کند، بعدا یکی از آنها به نام کریستین ویکفورد، اعلام کرد که محافظه‌کاران را ترک کرده و به حزب مخالف کارگر پیوسته است. فقط یک قانون‌گذار ارشد می‌داند که تعداد نامه‌ها به عدد چند رسیده است و اگر تعداد این نامه‌ها چالش‌برانگیز شود، آن‌گاه وی مجبور است اعلام عمومی کند. با این حال در رای عدم اعتماد که با رای مخفی برگزار می‌شود، بوریس جانسون با به‌دست آوردن اکثریت اندک قانون‌گذاران محافظه‌کار، شغل خود را حفظ خواهد کرد.

کابینه ممکن است دست به‌کار شود

شورشی‌های کابینه می‌توانند وضعیت نخست‌وزیری را ناپایدار و او را به مسیر خروج هدایت کنند. استعفای «جفری هاو» متحد سابق ناراضی مارگارت تاچر و استعفای چندین وزیر ترزا می، موجب شدند که این دو به مرگ سیاسی دچار شوند. در زمان زمامداری ترزا می یکی از کسانی که از سمت وزارت خارجه استعفا کرد، خود بوریس جانسون بود. به‌عنوان نخست‌وزیر، بوریس جانسون تاکنون کم و بیش نظم و انضباط کابینه را حفظ کرده است؛ اما یکی از وزیران ارشد، دیوید فراست، مذاکره‌کننده سابق برگزیت، اواخر سال گذشته به‌دلیل اختلافات در سیاست‌های به‌کارگرفته از سوی او، از سمت خود کنار رفت. با این حال ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری، فردی که از او به‌عنوان جانشین جانسون یاد می‌شود، چندین ساعت منتظر ماند تا پس از اولین عذرخواهی نخست‌وزیر از وی حمایت کند. حتی وقتی در یک برنامه تلویزیونی درباره شرایط فعلی بوریس جانسون مورد سوال قرار گرفت، او برنامه را نیمه‌کاره رها کرد. با این حال ممکن است بوریس جانسون فقط به‌خاطر چندین ‌میهمانی به دردسر نیفتد. بهای انرژی در این کشور موشک‌وار بالا می‌رود، تورم در حال افزایش است و نرخ سود هم صعودی است، برای اینکه جانسون تصمیم گرفته است که مالیات را افزایش دهد. دشمنان جانسون در حال یارگیری هستند و در ماه مه که انتخابات محلی در پیش است، می‌تواند تصمیم‌گیری را برای افراد متزلزل این حزب آسان کند: شکست سنگین جانسون در ماه مه. برخی نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار با ۱۰امتیاز یا بیشتر عقب‌تر از حزب کارگر است.