غول مرحله آخر کرونا؟

سایمون ویلیامز، محقق «در نگرش‌‌ها و رفتارهای عمومی نسبت به کووید-۱۹» در دانشگاه سوانسی، به سی‌‌ان‌‌ان گفت: «سطوح نگرانی درباره اُمیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است.» او تصریح کرد که برای بسیاری، «عامل ترس از کووید» کمتر شده است. به گفته ویلیامز، کاهش شدت اثر اُمیکرون در مقایسه با سویه‌های قبلی و درمان افراد پس از ابتلا به این سویه، در به آرامش رسیدن ذهنیت افراد نسبت به کووید-۱۹ بسیار موثر بوده است. این حتی باعث شده است برخی افراد فعالانه به دنبال این بیماری باشند تا به آن مبتلا شوند و از شر آن راحت شوند؛ عملی که کارشناسان به‌شدت نسبت به آن هشدار داده‌‌اند. اما بخشی از جامعه علمی محتاطانه خوش‌بین هستند که اُمیکرون می‌تواند آخرین سویه پاندمی باشد، با ابتلای بیشتر افراد جهان به «لایه‌‌ای از مصونیت» نزدیک می‌‌شویم که می‌تواند بیماری کووید-۱۹ را مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا به یک بیماری بومی و فصلی تبدیل کند. دیوید هیمن، استاد اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی در دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن، می‌گوید: «نظر من این است که این بیماری در حال بومی‌شدن است و برای مدتی همچنان بومی باقی می‌‌ماند - همان‌طور که درباره سایر کروناویروس‌‌ها اتفاق افتاد.» او تصریح می‌کند: «‌همه ویروس‌‌ها سعی می‌کنند بومی شوند و به نظر من این یکی هم در حال موفق شدن است.»

روزنامه «دنیای اقتصاد» در ۱۲ دی در گزارشی با عنوان آینده کرونا در سال ۲۰۲۲ از سی‌‌‌ان‌‌‌ان نقل کرده بود که ممکن است کرونا به یک بیماری فصلی مانند آنفلوآنزا تبدیل شود. به گفته کارشناسان، کووید-۱۹ با غیرقابل پیش‌‌بینی بودن بسیار تکامل یافته است و سویه‌‌ای که جایگزین دلتا شد، می‌توانست شوم‌‌تر باشد، اما جهان در نهایت یک سویه غالب را دریافت کرد که به راحتی جمعیت زیادی را درگیر می‌کند، بدون اینکه باعث همان میزان بستری شدن در بیمارستان‌‌ها یا شدت بیماری و مرگ و میرهای سویه‌های قبلی شود. کارشناسان هشدار می‌دهند که ممکن است در این مسیر با مشکلاتی روبه‌رو شویم؛ همان‌طور که آرایش تهاجمی اُمیکرون غیرمنتظره بود، سویه بعدی می‌تواند خطر جدی‌‌تری برای سلامت عمومی ایجاد کند و پایان پاندمی را به تاخیر بیندازد. افزون بر این بسیاری از کشورها، به ویژه در جایی که پوشش واکسیناسیون پایین است، همچنان ممکن است به دلیل موج ایجاد شده از سوی اُمیکرون با بیمارستان‌‌های تحت فشار مواجه شوند. اما در بسیاری از کشورهای غربی، یک فوریت سیاسی پیش آمده است که با وجود قابلیت بالای اُمیکرون، قصد دارند شرایط را به حالت عادی برگردانند و در واقع فعلا در دوراهی «بهداشت عمومی» یا «بازگشت نیروی کار به عرصه» قرار گرفته‌‌اند. با وجود این برای نخستین بار از زمانی که شیوع کووید-۱۹ جهان را در اوایل سال ۲۰۲۰ حیرت‌زده کرد، برخی از اپیدمیولوژیست‌‌ها و رهبران مایلند این چشم‌انداز را مطرح کنند که این ویروس ممکن است گام‌‌هایی را به سمت بومی شدن بردارد.

سوالی که دانشمندان و مردم دنیا در طول سال ۲۰۲۲ با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد این است که چه زمانی کووید-۱۹ مرحله فعلی خود را ترک می‌کند و وارد مرحله بومی می‌شود. یک بیماری بومی این‌گونه است که در میان جمعیت وجود دارد اما مثل یک بیماری پاندمی، تعداد زیادی را درگیر یا جامعه را مختل نمی‌کند. کارشناسان انتظار ندارند کووید-۱۹ از زندگی ما به‌طور کامل ناپدید شود. در عوض، به گفته مارک وولهاوس، استاد بیماری‌های عفونی، در نهایت به دوره‌‌ای مشابه با چندین بیماری دیگر می‌‌رسد که در آن «اکثر افراد در کودکی، احتمالا چند بار مبتلا می‌شوند و با تجمع آن عفونت‌‌ها، ایمنی ایجاد می‌شود.» او گفت: «این وضعیتی است که ما به سمت آن پیش می‌رویم. اُمیکرون دز دیگری از ویروس است. همه ما با مصرف آن دز یا تزریق واکسن، به‌طور متوسط کمتر مستعد ابتلا به بیماری خواهیم بود.» کاهش شدت بیماری اُمیکرون بسیار کلیدی است چراکه یک لایه ایمنی دیگر اضافه می‌کند، اما خطر بستری شدن در بیمارستان را ندارد.

p04-02