«فرار از زندان»2

 این تبادل آتش با وجود ادعای یکی از گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایالات متحده است که یک روز قبل‌تر (روز چهارشنبه) گفته بود که کنترل کامل این مجموعه [زندان] را به دست گرفته است. این تبادل آتش نشان می‌دهد نیروهای داعش هنوز کنترل این زندان و مناطق اطراف آن را در دست دارند و درگیری با نیروهای کرد و نیروهای شبه‌نظامی تحت رهبری آمریکا همچنان ادامه دارد. «جین عراف» و «سنجر خلیل» در گزارش ۲۷ژانویه در نیویورک‌تایمز نوشتند: نیروهای دموکراتیک سوریه روز چهارشنبه اعلام کردند که زندان «سینا» در شهر حسکه را که هزاران جنگجوی سابق داعش در آن نگهداری می‌شدند، حدود یک هفته پس از حمله هم‌پیمانانشان به این زندان برای آزادی آنها، بازپس گرفتند. اما زمانی که روزنامه‌نگاران نیویورک‌تایمز روز پنج‌شنبه (به‌عنوان اولین خبرنگاران بین‌المللی حاضر در صحنه) وارد این منطقه شدند، مشاهده کردند که نبرد میان طرفین همچنان ادامه دارد. نیروهای تحت رهبری کردها با آرپیجی به سمت این زندان نیمه ویران شلیک می‌کردند و صدای گلوله های تیربارهایی که سوار بر خودروها بودند در هنگام مقابله با ۹۰شبه نظامی داعش که هنوز از داخل می‌جنگیدند، کاملا به گوش می‌رسید. یکی از این گروه‌های شبه‌نظامی کرد سوری که با داعش می‌جنگد، اعلام کرد که بیشتر مقاومت‌ها از سوی افرادی صورت می‌گیرد که به زندان حمله کردند؛ اما در عین حال، برخی از آنها زندانیانی بودند که به نیروهای داعش پیوستند.

حمله به زندان حسکه واضح‌ترین نشانه از احیا یا رستاخیز داعش در بخش‌هایی از سوریه و عراق است؛ آن هم تقریبا سه سال پس از اینکه این گروه مناطق وسیعی از خلافت خود را از دست داد و دیگر چیزی به نام «خلافت اسلامی» باقی نماند. این نیروها همچنین در ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از حملات را علیه نیروهای نظامی در عراق انجام داده‌اند.

این نبرد برای «فرار از زندان» پای آمریکا را هم به این درگیری کشاند و باعث شد که ارتش آمریکا با حمایت‌های هوایی، اطلاعاتی و خودروهای زرهی در حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) درآید تا زندان مذکور به محاصره درآید. این بزرگ‌ترین تقابل بین نیروهای آمریکایی و داعش در سه سال گذشته بود (دنیای‌اقتصاد در گزارش ۷ بهمن ماه در گزارشی با عنوان «ظهور دوباره داعش؟» به این مساله پرداخته بود). درگیری روز پنج‌شنبه در مناطق اطراف زندان نیز شدت داشت. نزدیک یک حلقه ترافیکی در مرکز حسکه، تیم نیویورک‌تایمز به همراه خبرنگاران محلی و غیرنظامیان در وسط معرکه گرفتار شده بودند؛ آن هم زمانی که نیروهای SDF در حال تبادل آتش با نیروهای داعش بودند. این درگیری در نزدیکی یک پایگاه کوچک ارتش آمریکا رخ داد که حدود ۷۰۰ سرباز آمریکایی را در شمال شرقی سوریه در خود جای داده بود. نیروهای SDF گفتند که دو داعشی در درگیری در نزدیکی این حلقه ترافیکی کشته شدند، اما گزارشی مبنی بر میزان آسیب‌ها و تلفات وارده به غیرنظامیان در آن درگیری وجود ندارد. مقام‌های SDF روز چهارشنبه به پرسش‌های نیویورک‌تایمز درباره ادعای خود مبنی بر اینکه نیروهایشان زندان را به‌طور کامل بازپس گرفته‌اند، پاسخی ندادند. روز پنج‌شنبه یک مقام رسمی گفت که باقی‌مانده جنگجویان داعش در بخش‌های مختلف یکی از سه ساختمان زندان نگهداری می‌شوند.

در یکی از محله‌های نزدیک، صدها نیروی ویژه کرد به صورت خانه به خانه به دنبال نیروهای داعش رفتند تا زندانیان فراری و جنگجویان داعش را که مخفی شده بودند، بیابند. در پایین یک کوچه، نیروهای ویژه مردان جوانی را از برخی از خانه‌ها بیرون کشیدند و به صف کردند و اوراق هویتی‌شان را بررسی ‌کردند. آنها به ساکنان این خانه‌ها دستور دادند که از خانه های خود بیرون بیایند. این نیروها با بلندگو چنین ندا می‌دادند که درها را باز بگذارید وگرنه به زور درها را باز می‌کنیم و وارد خانه‌ها می‌شویم. آژانس کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، اعلام کرد که جنگ ۴۵هزار نفر را در این شهر یک میلیونی مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است که بیشتر آنها زن و کودک هستند. در یکی از خانه‌ها، مادری جوان با دو پسربچه با چشمانی وحشت‌زده بیرون آمد. این زن که خواست با نام نسرین از او نام برده شود، گفت تلاش می‌کند از همسایه‌ها برای گرم کردن فرزندان یا پختن غذا برای آنها سوخت قرض بگیرد. او می‌گوید که آب از ۱۰روز گذشته قطع شده است. یکی از سخنگویان SDF روز چهارشنبه گفت که حداقل ۳۰ستیزه‌جوی داعش و بیش از ۱۰۰ شبه‌نظامی کشته شده‌اند. اما ممکن است آمارها بالاتر برود. با این حال، از سرنوشت حدود ۷۰۰ پسربچه‌ای که داعش از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد، خبری نیست.