دو سناریوی اوکراینی پوتین

کاخ سفید می‌گوید که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داده است که «قرائنی» وجود دارد که روسیه بتواند در ماه فوریه اقدام نظامی علیه اوکراین انجام دهد. به همین منظور ایالات متحده به دنبال تشکیل جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره این بحران است.

به گزارش الجزیره، این خبر در حالی منتشر می‌شود که کرملین نیز روز پنج‌شنبه زمزمه‌های ناخوشایندی ابراز کرد و گفت که پس از رد مجدد درخواست‌های اصلی روسیه توسط ایالات متحده در این هفته «زمینه کمی برای خوش‌بینی» در حل بحران دیده است. مقامات روسی گفتند که گفت‌وگو برای پایان دادن به بحران همچنان امکان‌پذیر است؛ اما بایدن در میان نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مجوز تهاجم به خاک اوکراین را در آینده‌ای نه چندان دور می‌دهد، دوباره هشدار جدی داد. کاخ سفید گفت: اظهارات بایدن در تماس تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، نگرانی‌هایی را که مقامات دولت برای مدتی مطرح کرده‌اند، تقویت کرده است. امیلی هورنای، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «بایدن گفت که این احتمال وجود دارد که روس‌ها در فوریه به اوکراین حمله کنند.» همزمان کرملین روز پنج‌شنبه هشدار داد که «دلیل زیادی برای خوش‌بینی» وجود ندارد که غرب خواسته‌های روسیه را در رویارویی با اوکراین برآورده کند؛ اما گفت که ولادیمیر پوتین وقت خود را صرف مطالعه پاسخ‌های کتبی ایالات متحده و آمریکا خواهد کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین به خبرنگاران گفت: «همه این اسناد نزد رئیس‌جمهور است. البته برای تجزیه و تحلیل آنها زمان لازم است و ما برای هیچ نتیجه‌گیری عجله نخواهیم کرد.»

دولت بایدن روز پنج‌شنبه خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای بحث درباره این بحران شد که این می‌تواند منجر به مناظره نادر و رودر رو درباره اوکراین بین ایالات متحده و روسیه شود. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «این زمان برای منتظر ماندن و دیدن نیست. توجه کامل شورا اکنون مورد نیاز است و ما مشتاقانه منتظر بحث مستقیم و هدفمند در روز دوشنبه هستیم.»

درحالی‌که بحران اوکراین و روسیه بالا گرفته است، دولت بایدن نماینده جدید خود را در شورای ناتو معرفی کرده است. این همان کرسی معروف آمریکا است که یک سالی روی آن کسی ننشسته بود. جولیان اسمیت که نیویورک‌تایمز به وی لقب اعجوبه ناتو داده است، پس از یک مبارزه طولانی با کووید-۱۹ و سنا، سرانجام توسط کنگره مورد تایید واقع شد و به‌عنوان سفیر آمریکا در ناتو در اوج بحران آمریکا و روسیه درخصوص اوکراین وارد بروکسل شد.

پست سفیر در ائتلاف ۳۰کشوری، یکی از مهم‌ترین ائتلاف‌ها در نظام آمریکا، تقریبا یک سالی می‌شد که خالی بود و رهبری عملی آمریکا به‌طور گسترده در ناتو در طول بحران‌هایی که در این دوران حادث شد، مانند خروج پر سرو صدا از افغانستان، مفقود شده بود. اما حالا سفیر آمریکا در شرایطی روی این کرسی می‌نشیند که روسیه ۱۰۰ هزار سرباز در مرز با اوکراین مستقر کرده و صدای طبل جنگ شنیده می‌شود. هرچند اوکراین عضو ناتو نیست، اما ترس از دخالت بیشتر روسیه در شرق اروپا، موضوع اوکراین را حساس‌تر کرده است. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که به گفته مقامات، یکی از اعضای گارد ملی اوکراین روز پنج‌شنبه به سمت یک کارخانه هوافضا و موشک تیراندازی کرد که منجر به کشته شدن پنج نفر شد و نگرانی را در منطقه‌ای که از پیش درگیر تنش‌هاست، افزایش داد. اطلاعات کمی درباره این سرباز یا انگیزه او وجود دارد؛ اما با توجه به ماهیت کارخانه که تحت حفاظت شدید است و همزمان نیز هشدارهایی صادر شد که در روزهای اخیر ممکن است مسکو در اقدامی خرابکارانه، بهانه‌ای برای حمله به اوکراین به‌دست بیاورد، موضوع این تیراندازی را مهم‌تر کرده است. این حمله در دنیپرو، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای این کشور، در فاصله بیش از ۱۰۰ مایلی از خط مقدم جنگ در شرق اوکراین؛ جایی که ارتش از سال ۲۰۱۴ با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه می‌جنگد، صورت گرفت. به گفته پلیس، مرد مسلح از صحنه متواری شد و به یک تعقیب و گریز گسترده منجر شد که ساعت‌ها طول کشید تا مظنون دستگیر شود. نام وی آرتمی ریابچوک بوده و مقامات گفتند که او در سال۲۰۰۱ به دنیا آمده است؛ اما جزئیات دیگری را منتشر نکردند.

جنگ بزرگ یا کوچک؟