غرب نگرانی‏‌های ما را نادیده می‌گیرد

پوتین افزود که روسیه به سه خواسته اصلی‌‌اش درخصوص گسترش ناتو، کنار گذاشتن استقرار سامانه‌های تسلیحاتی ضربتی در نزدیکی مرزهای روسیه و بازگشت زیرساخت‌‌های نظامی بلوک [ناتو] در اروپا به وضعیت سال ۱۹۹۷ نرسیده؛ یعنی زمانی که توافق قانونی روسیه و ناتو امضا شده است. پوتین همچنین به‌طور مستقیم ایالات متحده را متهم کرد که با سوءاستفاده از این موضوع قصد دارد از بحران اوکراین به‌عنوان یک ابزار سود ببرد و ما را وارد جنگ مسلحانه کند. او مدعی شد که هدف اصلی واشنگتن این است که «متحدانش در اروپا را مجبور به اعمال تحریم‌‌های بسیار سخت علیه ما» کند یا اینکه اوکراین را به ناتو بکشاند. ایالات متحده و ناتو گفته‌‌اند که خواسته‌های پوتین که شامل وعده عدم گسترش به سمت شرق از جمله اوکراین است، ناقض سیاست درهای باز ناتو است و برای شروع مذاکره مناسب نیست.

پوتین روز سه‌‌شنبه هیچ راه‌‌حلی ارائه نکرد؛ اما گفت که آماده گفت‌وگوهای بیشتر است. وی با بیان اینکه امیدوارم این گفت‌وگو ادامه پیدا کند، افزود: «امیدوارم در نهایت به یک راه‌‌حل دست پیدا کنیم؛ هرچند پیدا کردن راه‌‌حل آسان نیست و ما به این موضوع واقفیم، اما اینکه چه خواهد بود، من می‌‌دانم. البته حاضر نیستم امروز آن را فاش کنم.» پوتین کنفرانس خبری را با یک سخنرانی کوتاه درباره آنچه او به عنوان تاریخ فریبکاری ناتو توصیف کرد، به پایان رساند و تاکید کرد که این ائتلاف قول داده است که «یک سانتی‌‌متر» هم به سمت شرق گسترش نیابد. پوتین گفت: «آنها یک چیز گفتند و چیز دیگری کردند. همان‌طور که مردم می‌‌گویند، آنها ما را سرکار گذاشتند، آنها به سادگی ما را فریب دادند.» اما در مقابل واشنگتن ادعاهای پوتین را رد و سخنان پوتین را به یک داستان کلاسیک تشبیه کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، ند پرایس ضمن استهزاآمیز خواندن سخنان پوتین گفت: این مانند آن روباهی است که بالاسر مرغ‌‌هایِ مرغداری ایستاده است و می‌‌گوید از مرغ‌‌ها می‌‌ترسد.» او افزود: «ما می دانیم که روباه در این مورد کیست. روسیه ۱۰۰هزار سرباز در مرز با اوکراین مستقر کرده است. آنها متجاوز هستند.» ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از پاسخ مستقیم به اظهارات پوتین خودداری کرد و گفت: «من این را به کرملینولوژیست‌‌ها می‌‌سپارم - اعم از حرفه‌‌ای‌‌ها، آماتور یا غیره. این سخنان را بشنوند و خودشان میزان اهمیت آن را تفسیر کنند.» پوتین در ماه دسامبر تهدید کرد که اگر غرب به خواسته‌هایش توجه نکند، روسیه اقدامات «نظامی-فنی» نامشخصی انجام خواهد داد. با این حال او این تهدید را در روز سه شنبه تکرار نکرد، در عوض در توصیف رویکرد دیپلماتیک که در جریان است، اظهارنظری تا حدودی خوش‌‌بینانه به زبان آورد. وی خاطرنشان کرد که امانوئل مکرون رئیس‌‌جمهوری فرانسه به زودی به مسکو سفر خواهد کرد.

پوتین و افراد نزدیک به او آشکارا گفته‌اند که اوکراین با روابط دیرینه سیاسی و فرهنگی‌‌اش با روسیه، کشوری قانونی نیست. با این حال فعلا مسیر دیپلماتیک را برای حل این بحران انتخاب کرده‌‌اند. دیپلمات‌‌های ایالات متحده، روسیه، اوکراین، ناتو و اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر درگیر فعالیت‌‌های دیپلماتیک زیادی بوده‌‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌‌شنبه تلفنی گفت‌وگو کردند. اما پس از این تماس، یک مقام ارشد وزارت خارجه گفت که لاوروف نشانه‌‌ای مبنی بر کاهش تنش مسکو در مرز با اوکراین ارائه نکرد.