به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، این طرح - که ایالات متحده امیدوار است با علنی کردن آن، موضوعیت آن از بین برود - شامل صحنه‌‌‌سازی و فیلمبرداری از یک حمله ساختگی توسط ارتش اوکراین به خاک روسیه یا علیه مردم روسی زبان در شرق اوکراین بود. مقامات گفته‌اند روسیه قصد داشت از این ویدئو برای متهم کردن اوکراین به نسل‌‌‌کشی مردم روسی زبان استفاده کند.

پس از انتشار این ویدئو روسیه می‌خواست از خشم به‌وجود آمده برای توجیه یک حمله استفاده کند یا بهانه‌‌‌ای فراهم شود که رهبران جدایی‌‌‌طلب در منطقه دونباس در شرق اوکراین، روسیه را به مداخله دعوت کنند. مقامات آمریکا هیچ مدرک مستقیمی از طرح روسیه منتشر یا مشخص نمی‌‌‌کنند که چگونه از آن مطلع شده‌‌‌اند و می‌‌‌گویند انجام این کار منابع و روش‌های آنها را به خطر می‌‌‌اندازد. اما منابع می‌‌‌گویند که به داد‌‌‌ه‌‌‌های یک کارزار اطلاعات جعلی روسیه دست یافته‌‌‌اند که تلاش داشته است تا اطلاعات نادرستی از نسل‌‌‌کشی منتشر کند و از این طریق پارلمان روسیه قصد داشت جدایی‌‌‌طلبان اوکراین را برای تاسیس دولت به‌‌‌رسمیت بشناسد.  در صورتی که این اتفاق رخ می‌‌‌داد، مسکو به‌‌‌دنبال بزرگ کردن آن بود و به همین منظور رسانه‌‌‌های دولتی و سایت‌‌‌های تئوری توطئه تحت فشار مسکو قرار داشتند. به گفته مقامات این ویدئو شامل تصاویر گرافیکی ساخته‌‌‌شده، اجساد پراکنده پس از یک انفجار و فیلم‌‌‌هایی از مکان‌‌‌های تخریب شده بود. آنها گفتند که این ویدئو همچنین شامل ارائه نادرست اطلاعات از تجهیزات ارتش اوکراین و همچنین حمله پهپادهای ساخت ترکیه است که به شکل وسیعی در این حمله ساختگی مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین قرار بود در این فیلم بازیگرانی به‌‌‌کار گرفته شوند که به زبان روسی در حال عزاداری هستند. مقامات آمریکایی به طور دقیق نمی‌‌‌گویند که چه کسی در روسیه این عملیات را برنامه‌‌‌ریزی کرده است اما یک مقام ارشد گفت که شاخه «G. R. U»، بازوی اطلاعات نظامی روسیه، عمیقا در ساخت این ویدئو شرکت داشته است.

 ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، برخی از جزئیات ویدئوی برنامه‌‌‌ریزی شده را مورد بحث قرار داد، اگرچه او گفت که شواهد این توطئه برای محافظت از منابع آمریکایی محرمانه باقی مانده است. همزمان با پخش این اخبار، آمریکا اعلام کرد که تعداد دیگری از سربازان خود را به شرق اروپا می‌‌‌فرستد. این اقدام از سوی روسیه مورد نکوهش قرار گرفت. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، کرملین روز پنج‌شنبه ایالات متحده را به دلیل استقرار نیروهای اضافی در اروپای شرقی محکوم کرد و گفت که این اقدام به منظور ایجاد تنش است..

این در حالی است که افزون بر ۱۰۰‌هزار سرباز روسی در نزدیکی مرز اوکراین اطراق کرده‌‌‌اند و به گفته ناظران، روسیه خود را برای حمله به اوکراین آماده می‌کند.

در این‌باره مقامات پنتاگون روز چهارشنبه گفتند که روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری را در نزدیکی مرز اوکراین و در همسایگی بلاروس جمع‌‌‌آوری کرده است و ۳‌هزار نیروی آمریکایی اضافی برای کمک به دفاع از متحدان ناتو در برابر تهدید به تجاوز روسیه به لهستان اعزام خواهند شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ایالات متحده را به «افزایش تنش در قاره اروپا» متهم کرد و استقرار نیروهای ایالات متحده در لهستان و رومانی را اقدامی تهدیدآمیز «در مجاورت مرزهای روسیه» توصیف کرد. پسکوف روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «به‌‌‌وضوح، نگرانی‌های روسیه موجه و قابل درک است. همه اقدامات برای تضمین امنیت و منافع روسیه نیز قابل درک است.»

دولت بایدن گفت که با توجه به امتناع روسیه از کاهش تنش‌‌‌ها درباره اوکراین، حضور این نیروها به منظور «دفاع قوی از سرزمین‌‌‌های ناتو» امری مقبول است. ند پرایس هم گفت که حضور این نیروها دائمی نیست و این اقدام بازتابی از عملکرد روسیه به‌‌‌حساب می‌‌‌آید. پرایس همچنین تاکید کرد که آمریکا نیرو به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

اتهامات وارده در روز چهارشنبه نشان داد که با وجود هفته‌‌‌ها دیپلماسی پرمخاطره، خطر درگیری همچنان بالاست. چند متحد اروپایی آمریکا نیز در این هفته‌‌‌ها با ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌‌جمهوری روسیه صحبت کرده‌‌‌اند. امانوئل مکرون، رئیس‌‌‌جمهوری فرانسه روز پنج‌شنبه مجددا با پوتین صحبت کرد که این چهارمین تماس تلفنی وی در طی یک هفته به حساب می‌‌‌آید. پوتین این هفته نشان داد که پذیرای یک راه‌حل دیپلماتیک است، اما همچنان ایالات متحده و متحدان غربی‌‌‌اش را متجاوز نشان می‌دهد و خواستار توقف گسترش ناتو در کشورهای شوروی سابق است.

ایالات متحده و ناتو خواسته‌‌‌های امنیتی اصلی مسکو را رد کرده‌‌‌اند، اما نشان داده‌‌‌اند که می‌توان در مورد مسائل امنیتی محدود، از جمله اقدامات کنترل تسلیحات و استقرار موشک‌‌‌ها در برخی از کشورهای اروپای شرقی که مسکو آنها را تهدیدآمیز می‌‌‌داند، جایی برای گفت‌وگو باز کرد. مقامات روسیه گفته‌‌‌اند که پوتین همچنان در حال بررسی پیشنهادهای آمریکا و ناتو است.

در عین حال، روسیه تلاش کرده است نشان دهد که در رویارویی با آمریکا و متحدانش تنها نیست. روز پنج‌شنبه، وزیر دفاع روسیه، سرگئی شوییگو، پیش از تمرینات نظامی مشترک برنامه‌‌‌ریزی شده برای این ماه وارد بلاروس شد. مسکو تعداد زیادی نیرو و تجهیزات سخت‌‌‌افزاری را در بلاروس که با اوکراین مرز مشترک دارد، مستقر کرده است. این نقطه تنها ۱۰۰ مایل با کی‌‌‌یف فاصله دارد. اما مقامات آمریکایی این افزایش نیرو را بسیار بزرگ‌تر از آنچه در مانورهای قبلی دیده‌‌‌اند، توصیف کرده‌‌‌اند.