شنبه شب دفتر خانه شماره ۱۰ اعلام کرد که بریتانیا ۱۲۰خودروی زرهی و سامانه‌های موشکی جدید ضد کشتی را به اوکراین ارسال خواهد کرد. این موشک‌‌ها می‌‌توانند به کشتی‌‌های جنگی روسیه آسیب جدی وارد کنند و می‌‌توانند برای مقابله با محاصره بنادر دریای سیاه از سوی نیروی دریایی روسیه مورد استفاده قرار گیرند. انگلیس هفته گذشته ۱۰۰میلیون پوند کمک نظامی از جمله ۸۰۰موشک ضد تانک دیگر، سلاح‌‌های ضدهوایی، پهپادهای انتحاری و کلاه ایمنی، زره بدن و عینک دید در شب متعهد شد. جانسون توسط زلنسکی مورد ستایش قرار گرفت و او تحقق وعده تحویل سلاح‌‌های حیاتی ضد تانک به ارتش خود را با واکنش‌‌های ترسوتر سایر کشورهای عضو ناتو مانند آلمان مقایسه کرد.

وضعیت امنیتی در پایتخت اوکراین از زمانی که روسیه از مواضع خود از اطراف این شهر در ۲۹ مارس عقب‌‌نشینی کرد تا نیروهای خود را دوباره سازماندهی کند و دستاوردهای ارضی در جنوب و شرق اوکراین را تحکیم کند، تثبیت شده است. اورسولا فون‌‌در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز جمعه از پایتخت اوکراین و همچنین شهر نزدیک بوچا بازدید کرد؛ جایی که شواهد فراوان نشان می‌‌دهد که غیرنظامیان توسط نیروهای روسی مورد تجاوز و قتل قرار گرفته‌‌اند. سفر جانسون یک روز پس از آن صورت می‌‌گیرد که زلنسکی از متحدان غربی خواست کمک‌‌های نظامی بیشتری ارائه کنند و تحریم‌‌ها علیه روسیه را در پی حمله موشکی به ایستگاه قطار در شهر کراماتورسک در شرق این کشور که منجر به کشته شدن ۵۲ نفر از جمله پنج کودک شد، افزایش دهند. وزارت دفاع روسیه مسوولیت این حمله را رد کرده است؛ اما مقامات اطلاعاتی غربی بر این باورند که یک موشک بالستیک کوتاه‌برد روسی به سمت مرکز شهر شلیک شده است. گلوله‌باران و حملات موشکی روسیه در چندین منطقه در شرق اوکراین تشدید شده است؛ زیرا مسکو «عملیات نظامی ویژه» خود را از سرنگونی دولت دور کرده است و بر ایجاد کریدوری که منطقه تحت اشغال روسیه در کریمه را به لوهانسک و دونتسک متصل کند، تمرکز کرده است.

بمب‌‌های متحرک روسی

یکی از مشکلات دیگری که هم‌‌اکنون اوکراین با آن مواجه است، داستان خطرناک چرنوبیل است که پس از ترک روس‌‌ها از این منطقه، زنگ‌‌های هشدار را به صدا درآورده‌‌اند. سی‌‌ان‌‌ان در گزارشی در این‌‌باره نوشت: هنگامی که یک سرباز اوکراینی وارد چرنوبیل می‌‌شود، صدای بوق ناگهانی یک پرتوسنج، اتاق را پر می‌‌کند. اینجا جایی است که سربازان روسی در نیروگاه هسته‌‌ای چرنوبیل زندگی می‌‌کردند و سطح تشعشع اکنون بالاتر از حد طبیعی است. هیچ منبع قابل مشاهده‌‌ای از منبع مواد رادیواکتیو در اتاق وجود ندارد؛ اما مقامات اوکراینی می‌‌گویند که این منبع از ذرات کوچک و گرد و غباری است که سربازان به داخل ساختمان آورده‌‌اند. ایهور اوگولکوف، سرباز اوکراینی در این مورد توضیح می دهد: «آنها به جنگل سرخ رفتند و مواد رادیواکتیو را با کفش‌‌هایشان آورده‌‌اند. جاهای دیگر خوب است، اما تشعشعات در اینجا افزایش یافته است؛ زیرا آنها در اینجا زندگی می‌‌کردند.» سی‌‌ان‌‌ان برای اولین‌‌بار از زمانی که چرنوبیل دوباره تحت کنترل اوکراین درآمد، به این نیروگاه برق دسترسی یافت. مقامات این نیروگاه توضیح می‌‌دهند که سطوح داخل اتاق مورد استفاده سربازان روسی فقط کمی بالاتر از آنچه انجمن جهانی هسته‌‌ای به‌عنوان تشعشعات طبیعی توصیف می‌‌کند، است. یک بار تماس خطرناک نیست؛ اما قرار گرفتن در معرض مداوم خطری برای سلامتی به همراه دارد. اوگولکوف می‌‌افزاید: «آنها همه جا رفتند و همچنین مقداری گرد و غبار رادیواکتیو روی‌‌شان [هنگامی که رفتند] را با خود برده‌‌اند.»

این نمونه‌‌ای از آنچه مقامات اوکراینی می‌‌گویند، است: رفتار سهل‌انگارانه و بی‌‌مسوولیتی سربازان روسی در زمانی است که آنها محل فاجعه هسته‌‌ای ۱۹۸۶ را تحت کنترل داشتند. منطقه اطراف چرنوبیل، یعنی جنگل سرخ، هنوز آلوده‌‌ترین منطقه هسته‌‌ای روی کره زمین است و بیشتر ذرات رادیواکتیو در خاک وجود دارد. مقامات اوکراینی فیلم‌‌های پهپادهایی را منتشر کرده‌‌اند که به گفته آنها سنگرهای حفرشده توسط سربازان روسی در آن منطقه بوده که رادیواکتیو بالایی داشته است. سی‌‌ان‌‌ان در یک مکان امن، در لبه‌های آن منطقه، جعبه جیره‌‌ای نظامی روسیه را دید که سطوح تشعشعات را ۵۰ برابر بیشتر از مقادیر طبیعی نشان می‌‌داد. سربازان روسی به مدت یک ماه چرنوبیل را در دست داشتند و گمان می‌‌رود که بیشتر اوقات در مناطق آلوده عملیات می‌‌کردند. ژرمن گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین گفت: واقعا دیوانه‌‌کننده است. من واقعا نمی دانم چرا آنها این کار را کردند. به گفته وزیر انرژی اوکراین آنها به جنگل سرخ رفته‌‌اند و وقتی به چرنوبیل بازگشته‌‌اند، سطح تشعشعات را بالاتر برده‌‌اند.

فرمانده جدید جنگی پوتین

همزمان با ناکامی‌‌های رخ داده در اوکراین، پوتین فرمانده جدید منصوب کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه، ژنرال ارتش الکساندر دوورنیکوف را به‌عنوان فرمانده کارزار نظامی روسیه در اوکراین منصوب کرد. به گفته یک مقام آمریکایی و یک مقام اروپایی، پس از اینکه در فاز اول حمله مسکو، شاهد شکست نیروهای روسی در تصرف اوکراین بودیم، روسیه دست به این تغییر و تحولات زده است. دوورنیکوف، اولین فرمانده عملیات نظامی روسیه در سوریه، می‌‌تواند سطح جدیدی از هماهنگی را برای حمله به وجود بیاورد که اکنون انتظار می‌‌رود به جای چند جبهه، بر منطقه دونباس، در شرق اوکراین متمرکز شود.