04-02 copy

04-01 copy

به نوشته «برلینگر- آتامان» اگرچه مکرون بیشترین آرا را در دور اول به‌دست آورد، اما چهره‌ای «قطبی‌ساز» تلقی می‌شود که نرخ محبوبیتش در دور اول روند کاهشی داشت. او در سخنان روز یکشنبه از رای‌دهندگان خواست که در دور دوم پای صندوق‌ها بیایند. مکرون خطاب به رای‌دهندگان گفت: «اشتباه نکنید. هیچ چیزی تمام نشده، مناظره‌هایی که قرار است طی دو هفته آینده داشته باشیم برای کشورمان و اروپا تعیین‌‌‌‌کننده است.» وی افزود: «وقتی راست افراطی با همه اشکالش در کشور ما از چنین موقعیتی برخوردار است، نمی‌‌‌‌توانید بگویید که همه چیز خوب پیش می‌‌‌‌رود.» مکرون در بخش دیگری از سخنانش گفت: «فرانسه‌ای نمی خواهم که اروپا را ترک کرده باشد که متحدانش پوپولیست‌های بین الملل و بیگانه‌هراس‌ها باشند. این ما نیستیم. فرانسه‌ای می‌خواهم که وفادار به آرمان اومانیسم و روح روشنگری باشد.» مکرون می خواهد برنده دور دوم انتخابات باشد. نظرسنجی‌ها به او برتری ثابتی نسبت به بقیه داده؛ اما رقابت در ماه گذشته سخت شده بود و حتی طی روزهای آینده به‌طور قابل توجهی سخت‌تر هم می‌شود.

نظرسنجی Ifop-Fiducial در روز یکشنبه نشان داد که مکرون در دور دوم با آرای 51 به 49 پیروز میدان رقابت‌ها خواهد بود. حمایت از لوپن در هفته‌های اخیر به تدریج افزایش یافته است. لوپن اگرچه مخالف مهاجرت، روسری برای زنان مسلمان و اقداماتی از این دست است، اما برای جذب آرای بیشتر، لحن و رویکرد خود را بسیار نرم‌تر کرده است و بیشتر بر «جیب مردم» و اقتصاد و افزایش هزینه‌ها متمرکز شده بود که نگرانی مهمی برای مردم فرانسه است. او وعده داده بود که «رئیس‌جمهور همه فرانسوی‌ها» باشد و از کسانی که به مکرون رآی نداده‌اند خواست تا در دور دوم به او [منظور به خودش است] رای دهند. ملانشن هم اگرچه در جایگاه سوم قرار گرفت، اما از او به‌عنوان مهم‌ترین چالشگر مکرون نام برده می‌شد که 22درصد از آرا را به‌دست آورد. کارشناسان این سوال را می‌پرسند که ملانشن و پایگاه طبقاتی‌اش در دور دوم به چه کسی رای خواهند داد. اگرچه ملانشن آشکارا اعلام کرد که «حتی یک رای نباید به سبد لوپن ریخته شود» اما حمایتی هم از مکرون به عمل نیاورد. با این حال، کارشناسان به‌طور ضمنی می‌گویند که پایگاه حامیان ملانشن، آرای خود را احتمالا به نفع مکرون به صندوق خواهد ریخت.

غیر از این سه نامزد اصلی، آرای تمام نامزدهای دیگر زیر 10 درصد بود. نامزدهای چپ میانه سنتی، راست میانه، سوسیالیست‌ها و جمهوری‌خواهان از مکرون حمایت کرده‌اند. این نشان می‌دهد که بخشی از سبد رای این نامزدها به نفع مکرون وارد انتخابات خواهند شد. پکرس هم نسبت به پیروزی راست افراطی ابراز نگرانی کرد و گفت: «نگران کشور است؛ زیرا راست افراطی نزدیک به پیروزی است.» او افزود که «پروژه لوپن هدایت فرانسه به سوی عدم یگانگی و فروپاشی است.» در هر حال، به نوشته گزارشگران سی‌ان‌ان، مکرون پنج سال پیش هم موفق به شکست لوپن شده بود؛ اما کارشناسان می گویند، رقابت آنها در دور دوم شدیدتر از رقابت‌های سال2017 خواهد بود. مکرون دیگر آن جوان کارناآزموده سابق نیست. اکنون کوله‌باری از تجربه سیاسی دارد. در خارج به‌دلیل تلاش برای تقویت جایگاه اتحادیه اروپا اعتبار دارد؛ اما در داخل جایگاه او به‌دلیل برخی اتفاقات از جمله ماجرای جلیقه‌زردها، افزایش سن بازنشستگی، مساله کرونا و نیز دیپلماسی ناکام او در برابر پوتین سبب ریزش آرای او و انتقادات زیادی از وی شده است. در این انتخابات، مکرون دیرهنگام دست به فعالیت زد. او باید استراتژی ای را در پیش بگیرد که نشان دهد با پرستیژترین فرد و شایسته ریاست‌جمهوری اوست. «دومینیک توماس» مفسر اروپایی سی‌ان‌ان می‌گوید: «نارضایتی گسترده از مکرون- عمدتا در میان جوانان- به این معناست که نتیجه دور دوم نامشخص و غیرقابل پیش‌بینی است. لوپن از این بهره‌برداری خواهد کرد و نگرانی‌های سیاسی همچنان محتمل است.»

به نوشته «برلینگر- آتامان» لوپن در این دور از رقابت‌ها چهره بسیار متفاوتی از خود نسبت به سال2017 نشان داد. این رقابت‌ها نوعی همه‌پرسی درباره برتری راست‌افراطی در سیاست‌های فرانسه بود؛ اما جنگ در اوکراین همه چیز را بر هم زد. از میان راست افراطی دو نامزد بیرون آمد که سبب انشقاق و شکستن آرا در میان این حزب شد. کارشناسان می‌گویند مکرون در مناظرات پیش رو باید به سویی برود تا شایستگی لوپن را برای رقابت‌ها زیر سوال ببرد. اما چگونه؟ راهکار آنها این است که مکرون باید بر حمایت لوپن از پوتین متمرکز شود که با توجه به جنگ اوکراین می تواند موجب ریزش آرای لوپن شود.