گردش به چپ مکرون در ارتفاعات مارسی

«جاشوا برلینگر» و «جوزف آتامان» در گزارش ۱۶آوریل در سی‌ان‌ان نوشتند، این دو نامزد در مقایسه با سال۲۰۱۷، موفق شدند آرای خود را در دور اول به‌طور شگرفی گسترش دهند و شانه به شانه هم پیش بروند. نظرسنجی Ifop-Fiducial که در ۱۰ آوریل انجام گرفت، نشان می‌دهد که مکرون با آرای ۵۱ به ۴۹ در برابر لوپن، برنده دور دوم خواهد شد. آرای مکرون در روزهای پس از دور اول سیری صعودی گرفته است؛ اما دو هفته در عالم سیاست بسیار زیاد است و اتفاقات زیادی می‌تواند رخ دهد. «برلینگر- آتامان» به نقل از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی می‌نویسند، مردم فرانسه در دور اول با «دل» رای دادند و در دور دوم با «مغز» خود رای خواهند داد. این به این معناست که آنها نامزد ایده‌آل را برخواهند گزید که «شر» کمتری داشته باشد. در سال۲۰۱۷ مکرون و لوپن به ترتیب ۲۴ و ۳/ ۲۱درصد آرا را به‌دست آوردند و در دور دوم ۱/ ۶۶ به ۹/ ۳۳ به نفع مکرون خاتمه یافت.

به هر روی، مکرون برای انتخاب شدن باید ژان لوک ملانشن، نامزد چپ افراطی و حامیانش را متقاعد سازد که به او رای بدهند. ملانشن با ۲۲درصد آرا در جایگاه سوم ایستاده است. ملانشن گفته که «نباید حتی یک رای به لوپن» داد. برخی می‌گویند این سخنان به‌طور تلویحی به معنای حمایت از مکرون است. به نوشته گزارشگران سی‌ان‌ان، بیشتر نامزدهای بازنده از حامیان خود خواسته‌اند برای شکست لوپن، به مکرون رای بدهند. با این حال، اریک زمور از حامیانش خواسته تا به لوپن رای دهند. انتخابات فرانسه بسیار بااهمیت است و در جهان از نزدیک رصد می‌شود؛ اما زیر سایه جنگ اوکراین قرار گرفت و چندان توجهی به آن نشد. فرانسوی‌ها می‌گویند این انتخابات به مثابه نوعی همه‌پرسی درباره ظهور روزافزون راست افراطی است. انتخاب مکرون عملا «میانه» سنتی سیاست در فرانسه را منفجر کرد. در سال‌های گذشته، بسیاری از رای‌دهندگان او به سمت احزاب سنتی چپ میانه و راست میانه، سوسیالیست‌ها و جمهوری‌خواهان هجوم آوردند.

به نوشته گزارشگران سی‌ان‌ان، هزینه بالای زندگی یکی از اولین اولویت‌های رای‌دهندگان فرانسوی است. این کشور که با تبعات اقتصادی برخاسته از کرونا دست به گریبان است، با افزایش قیمت‌های انرژی و جنگ در اوکراین هم مواجه است. درحالی‌که فشارهای مالی ممکن است برای زدودن افراط‌گرایی برخی نامزدها در ذهن رای‌دهندگان ناکافی باشد، اما ممکن است برخی را وادار کند که به دنبال پاسخ های غیرمتعارف برای مشکلات خود باشند. درگیری در اوکراین فاصله زیادی با رستوران‌‌های کوچک و کافه‌های فرانسه دارد، اما درگیری قطعا در ذهن رای‌‌دهندگان جای دارد و سبب نگرانی ذهنی آنهاست؛ چراکه می‌تواند بر زندگی آنها تاثیرگذار باشد. به گفته Ifop، ۹۰درصد از مردم فرانسه نگران جنگ در هفته آخر مارس بودند. با توجه به سوابق نابسامان رقبای مکرون در برابر پوتین، این احتمالا به نفع مکرون تمام شود.

«کنستانت مهوت» هم در گزارش ۱۶ آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، در صحنه‌ای که روی چمنزارهای سرسبز و مشرف به بندر آفتابی در دریای مدیترانه مارسی درست شده است، رئیس‌جمهور ماکرون روز شنبه در جمع حامیان خود اعلام کرد: «سیاستی که من در پنج سال آینده پیش خواهم گرفت کاملا محیط زیستی خواهد بود.» این یک وعده بلندپروازانه برای رئیس‌‌جمهوری است که سیاست‌‌های زیست محیطی او در جریان اعتراض‌‌های مکرر آب‌‌وهوایی مورد انتقاد قرار گرفته‌‌، دادگاه‌ها به‌‌خاطر «انفعال» محکومش کرده و با عدم دستیابی به اهداف مشخص شده‌‌اند. اما مهم‌تر از همه، وعده مکرون یک درخواست مستقیم برای رای‌دهندگان چپ‌گرای او بود که کلید پیروزی نهایی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در دست دارند؛ آب‌وهوا برای آنها به یک موضوع کلیدی تبدیل شده است. مکرون حدود سه‌چهارم مدت زمان سخنرانی خود را که یک‌ساعت‌ونیم به طول انجامید، به مسائل زیست‌محیطی اختصاص داد. او وعده داد وزرایی برگزیند که مسوول برنامه‌ریزی بلندمدت محیط زیستی باشند، تا سال۲۰۳۰ حدود ۱۴۰ میلیون اصله درخت بکارد و با توسعه انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر، وابستگی به نفت و گاز را به سرعت کاهش دهد. او به جمعیتی متشکل از ۴هزار نفر که در «پارک دوفارو»، در ارتفاعات مارسی، برای آخرین گردهمایی احتمالی مکرون قبل از رای‌‌گیری ۲۴ آوریل، گفت: «انفعال، نه برای من.»

این رویداد نمادی از استراتژی مکرون برای دور دوم انتخابات میان او و رقیب راست افراطی‌اش بود: جلب نظر چپ با سیاست‌های مترقیانه و مبارزات انتخاباتی در شهرهای طبقه کارگری، جایی که او تلاش می‌کند وجهه خود به‌عنوان رئیس‌جمهور بریده از واقعیت‌های روزمره را از بین ببرد. اگر تعداد زیادی از رای‌دهندگان چپ برای دور دوم رای‌گیری در خانه بمانند یا به اردوگاه لوپن بروند، می‌تواند برای مکرون دردسر جدی ایجاد کند. «استوارت چاو»، تحلیلگر شرکت نظرسنجی Viavoice گفت که هدف اصلی مکرون «جست‌وجوی رای‌دهندگان ژان لوک ملانشن» نامزد چپ افراطی است (که در دور اول رای‌گیری سوم شد؛ اما در مارسی با ۳۱درصد آرا سوم شد). در ماه سپتامبر، رئیس‌جمهور از طرحی چند میلیارد یورویی برای مقابله با جرم و فقر در مارسی رونمایی کرد. مکرون با وعده «تجدیدنظر کامل» درصورت انتخاب مجدد، از سخنرانی خود برای حمله به لوپن استفاده و او را متهم کرد که می‌خواهد آزادی مطبوعات را محدود کند، برابری جنسیتی را به چالش بکشد و فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج کند.

گردهمایی روز شنبه یک هفته مبارزات انتخاباتی شدید برای مکرون را به پایان رساند. مکرون از روز دوشنبه سفری به کل کشور داشت تا کمپین اولیه‌ای را که ضعیف شروع کرده بود، جبران کند. او تنها از مکان‌‌هایی دیدن می‌‌کند که لوپن یا ملانشون در دور اول در آنها به برتری رسیدند. مکرون در معرض خطر تعامل با ساکنان عصبانی قرار دارد. او می‌خواهد با این دیدارها نشان دهد که او نیز می‌‌تواند درد آنها را احساس کند. در مقابل، لوپن قرار دارد که مدت‌ها تلاش می‌‌کرد تا وجهه عمومی خود را ملایم‌‌تر کند، ریسک‌‌گریزتر بوده و سفرهای تبلیغاتی خود را در این هفته محدود کرده است. در عوض، لوپن سعی کرده اعتبار خود را با دو کنفرانس خبری درباره پیشنهادهای بازنگری سازمانی و برنامه سیاست خارجی تقویت کند. لوپن از زمانی که یکی دیگر از نامزدهای راست افراطی، یعنی اریک زمور، نتوانست در دور دوم انتخابات شرکت کند، بیشتر زیر ذره‌بین قرار گرفته است. اظهارات تحریک‌آمیز او در مخالفت با مهاجرت و رادیکالیسم توجه زیادی را از لوپن که مدت‌ها مواضع مشابهی داشت جلب کرد؛ هرچند لوپن و حزبش به تقلا و تکاپو افتاده‌اند تا وجهه او را بابت دیدار با پوتین اصلاح کنند.

استوارت چاو، تحلیلگر گفت: «فرم با محتوا در تقابل است.» او افزود که تصویر بهداشتی شده لوپن با «واقعیت ایده‌های او» در تضاد است که همه چیز هست جز رضایت‌بخش و آرام. در راهپیمایی روز پنج‌شنبه در شهر جنوبی آوینیون، لوپن تنها سه‌بار به مهاجرت اشاره کرد، به‌رغم اینکه این موضوع سنگ بنای کارزار او بود. او پیشنهاد داد که اتباع خارجی را پس از یک سال تحمل بیکاری اخراج کنند و اولویت را به فرانسوی‌های بومی برای مسکن و مزایای اجتماعی بدهند و حق شهروندی از طریق تولد را در فرانسه لغو کنند. حامیان او صریح بودند. «آلین وینسنت» که پرچم فرانسه در دست راستش بود و همراه با حدود ۴ هزار نفر دیگر در گردهمایی لوپن شرکت کرد، گفت: «او هنوز هم می خواهد مهاجران را بیرون کند. اما او این را به همان شکل نمی‌گوید.» در مارسی «دانیل بدو» گفت که درباره ظهور راست افراطی «بسیار نگران» است. او با در دست داشتن پرچم اروپا در دست چپ خود گفت که از برنامه های زیست محیطی مکرون خرسند است. او به عادت رئیس جمهور اشاره کرد که سیاست‌ها و ایده‌هایی را از چپ و راست می‌گیرد.

در حالی که او از ۷/ ۷میلیون رای‌دهنده‌ای که در دور اول از ملانشن حمایت کردند و به نظر می‌رسد کلید پیروزی نهایی را در دست دارند، درخواست می‌کند؛ اما خود مکرون هم از شدت برخی از پیشنهادهایش مانند طرحی برای افزایش سن قانونی بازنشستگی از ۶۲ به ۶۵ سال کوتاه آمده و اکنون می‌گوید که این مساله می‌تواند حل و فصل شود. روز شنبه، او همچنین بر «برنامه‌‌ریزی زیست‌‌محیطی» بلندمدت - مفهومی که سنگ بنای برنامه ملانشن بود - اصرار کرد و قول داد وزیری را که «مسوول مستقیم» آن باشد، با کمک دو وزیر مسوول انرژی و محیط‌‌زیست منصوب کند.«ساشا هولیه»، قانون‌گذار و سخنگوی ستاد انتخاباتی مکرون گفت: «تمایلی واقعی برای صحبت با رای‌دهندگان طبقه کارگر و رای‌دهندگان چپی وجود دارد که در دور اول فاقد آن بودیم.» اینکه تا چه حد گرایش مکرون به چپ در آخرین لحظه در صندوق رای نتایجی را به همراه خواهد داشت، باید منتظر ماند و دید. بسیاری از رای‌دهندگان از گرایش مکرون به راست در سال‌های اخیر ناامید هستند. «فرانسوا دوسه» مورخ و فیلسوف فرانسوی که یکی از مشتاق ترین حامیان مکرون در انتخابات گذشته بود، گفت که موضع سخت او در قبال مهاجرت و علیه افراط گرایی به منزله «بازیافت ترس های راست افراطی» و اعتبار غیرمستقیم به گفتمان لوپن است. «نادیا مبرک» یک طرفدار ۴۸ساله ملانشن گفت: «در سال ۲۰۱۷، مکرون چهره تازه‌‌ای بود، جوان بود، جاه‌‌طلب بود – اما در نهایت کاری انجام نداد.» او می‌گوید: «مکرون از ثروتمندان بیشتر از فقرا محافظت می‌کند.» نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تنها یک‌سوم از حامیان ملانشن در دور دوم از مکرون حمایت می‌کنند و بقیه بین رای به لوپن و رای ممتنع تقسیم می‌شود. اما به نظر می‌رسد هفته اول دور دوم انتخابات به نفع مکرون بوده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پیشتازی او در دور دوم بیشتر شده است. برآوردها می‌گویند که رئیس‌‌جمهور فرانسه ۵۶درصد آرا را به دست خواهد آورد؛ درحالی‌که لوپن ۴۴درصد آرا را به‌دست می‌‌آورد.