در شهر نورشوپینگ، سه نفر پس از اصابت گلوله پلیس در جریان درگیری بین پلیس و معترضان به بیمارستان منتقل شدند. پلیس در بیانیه‌ای گفت: «هر سه مجروح به ظن ارتکاب جرم دستگیر شده‌اند.» سخنگوی پلیس گفت خشونت روز شنبه به جنوب شهر مالمو گسترش یافت و در سراسر یکشنبه ادامه داشت. در ویدئویی که توسط خبرگزاری رویترز روز یکشنبه منتشر شد، معترضان را می‌توان در حال پرتاب اشیا به سمت پلیس مشاهده کرد. این فیلم نشان می‌دهد که خودروها نیز در آتش می‌‌سوزند. سخنگوی پلیس بر این باور است که افرادی که با باندهای جنایتکار ارتباط دارند از این موقعیت سوءاستفاده کرده‌اند. پلیس افزود روز دوشنبه شاهد ناآرامی بیشتر نبودند، اما به حضور خود در نورشوپینگ ادامه خواهند داد. ماگدالنا اندرسون نخست‌وزیر سوئد نیز این خشونت‌ها را محکوم کرد.

«جمال سلطان»، روزنامه‌نگار، در واکنش به این رویداد پرسید: «آیا این آزادی بیان است یا نفرت‌‌پراکنی؟ اگر مسلمانی در جشنی انجیل را مورد هتک حرمت قرار دهد آیا می‌توان گفت این رفتار با مبانی انسانیت یا خردورزی سازگاری دارد‌؟» سکوت و بی‌عملی پلیس ناظر بر این صحنه، عامل افزایش خشم و عصبانیت مسلمانان شده است.

راسموس پالودان کیست؟

راسموس پالودان که به قرآن هتک حرمت کرد، ٤٠ سال دارد و وکیل است و در دانشگاه کپنهاگ دانمارک تدریس می‌کرده است. او پنج سال پیش حزب راست افراطی («استرام کورس») را تاسیس کرد که دنبال‌‌کنندگان زیادی در یوتیوب دارد. پالودان که به دیدگاه‌های ضداسلام معروف است، در تابستان سال ٢٠٢٠ میلادی قصد هتک حرمت قرآن در مالموی سوئد را داشت اما خود موفق به این کار نشد؛ اگرچه قرآن در تجمع هواداران راست افراطی او مورد اهانت واقع شد؛ اقدامی که سبب شد دو شهر مالمو و رونابی شاهد خشونت‌‌ها و ناآرامی‌‌های مشابه آنچه در چند روز اخیر رخ داده است، باشد. سوئد تا دو سال به پالودان اجازه ورود به خاکش را نداد. او به دلیل اینکه پدرش سوئدی بود در نهایت توانست شهروندی سوئد را بگیرد و ممنوعیت ورودش باطل شد. او پنج‌‌شنبه گذشته (۱۴ آوریل) در معیت پلیس در لینشوپینگ در مکانی عمومی قرآن را مورد هتک حرمت قرار داد. حدود ۲۰۰ معترض به این اقدام پالودان نیز در محل جمع شده بودند و از پلیس می‌خواستند مانع این اقدام شود. براساس گزارش‌ها وقتی چنین نشد جمعیت معترض با بستن خیابان و پرتاب سنگ با پلیس درگیر شدند. تقریبا ۱۰ درصد جمعیت لینشوپینگ مهاجران مسلمان، به‌ویژه از عراق، سومالی و اریتره هستند.

پالودان روز بعد جمعه (۱۵ آوریل) که عید «آدینه نیک»  (عید پاک) مسیحیان بود، برای گردهمایی هوادارانش برای هتک حرمت قرآن، صبح در شهر رینکبی مجوز داشت و عصر در اوربرو. به گزارش شبکه چهار سوئد، او صبح جمعه در رینکبی دو بار قرآن را مورد هتک حرمت قرار داد و این‌بار هم باعث درگیری معترضان با هواداران پالودان و همچنین با پلیس شد. پالودان محل را ترک کرد. او بعداز ظهر همان روز در تجمع در اوربرو حاضر شد که بنا بر گزارش‌ها حدود سیصد نفر از مخالفان وارد محل تجمع شدند و با آنها و پلیس درگیر شدند و او نتوانست آنجا به قرآن بی‌حرمتی کند. برای فردای آن روز، شنبه (۱۶ آوریل) قرار بود در لاندس‌‌کرونا در جنوب سوئد هتک حرمت صورت گیرد اما پلیس برای جلوگیری از خشونت آن را به مالمو، سومین شهر بزرگ سوئد، در تقریبا ٤٥ کیلومتری لاندس‌‌کرونا منتقل کرد که مانع از خشونت‌‌ها نشد و در هر دو شهر معترضان با پلیس درگیر شدند. بنا بر گزارش‌ها، روز یکشنبه (۱۷ آوریل) هم خشونت‌‌ها‌‌ ادامه پیدا کرد و پلیس در شهر نورشوپینگ ناچار به شلیک اخطار شد و سه نفر در درگیری‌‌ها مجروح شدند. چندین خودرو هم به آتش کشیده شد و حداقل ۱۷نفر هم بازداشت شدند. حزب «استرام کورس»  در انتخابات سه سال پیش ١/ ٨ درصد آرا را به دست آورد و هیچ کرسی‌‌ای در پارلمان سوئد ندارد.

واکنش‌های کشورهای اسلامی

کشورهای عربی هتک حرمت به قرآن را محکوم کرده و عربستان سعودی نیز اقدامات پالودان را «سوءاستفاده عمدی از قرآن کریم» خواند. پادشاهی سعودی در بیانیه‌‌ای که روز یکشنبه در خبرگزاری دولتی خود SPA منتشر کرد، این اقدامات را «تحریک مسلمانان از سوی برخی افراط‌‌گرایان در سوئد» خواند و بر «اهمیت تلاش‌‌های هماهنگ برای گسترش ارزش‌های گفت‌وگو، مدارا و همزیستی» تاکید کرد. دولت عراق نیز از سوئد خواست جلوی اقدامات «تحریک‌آمیز» را بگیرد. در بیانیه وزارت امور خارجه عراق آمده است: «[این اقدام] تحریک احساسات مسلمانان و به‌شدت توهین‌‌آمیز به مقدسات آنها تلقی می‌شود...این موضوع پیامدهای جدی بر روابط بین سوئد و مسلمانان دارد.» انور قرقاش، مشاور رئیس‌جمهور امارات در توییتی، «نفرت» و «نابردباری» علیه اسلام را رد کرد. وزارت امور خارجه مصر «سوءاستفاده عمدی از قرآن کریم» توسط راست افراطی را محکوم کرد و گفت که این «از جمله اقدامات راست افراطی است که علیه مهاجران به‌طور عام و مسلمانان به‌طور خاص» است. خبرگزاری دولتی کونا نیز اعلام کرد کویت نیز برائت خود را از اقدامات افراط‌گرایان سوئدی اعلام کرد. وزارت امور خارجه اردن گفت این اقدام «در تضاد با تمام ارزش‌ها و اصول دینی، اصول حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است و به احساسات نفرت و خشونت دامن می‌زند و همزیستی مسالمت‌آمیز را تهدید می‌کند.»