جنگ در نقطه تعادل

تشدید نبردها در حالی صورت گرفت که کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده، به‌عنوان یک عضور کشورهای گروه ۷، در روز یکشنبه به‌صورت مجازی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین و سایر رهبران این گروه که شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن است، دیدار خواهد کرد. علاوه بر این، رئیس‌جمهوری آمریکا بسته جدید کمک‌‌های نظامی واشنگتن به اوکراین را که نهمین بسته از آغاز جنگ محسوب می‌‌شود، اعلام کرد. در بیانیه‌‌ای که توسط کاخ سفید منتشر شد، جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا از کمک‌‌های نظامی جدید به اوکراین از جمله مهمات و تجهیزات راداری خبر داد. وی در این بیانیه گفت که ایالات متحده تسلیحات و تجهیزات مورد تایید کنگره را به‌طور مستقیم به خطوط مقدم اوکراین ارسال خواهد کرد. بایدن عنوان کرد بسته جدید شامل مهمات توپخانه، رادار و سایر تجهیزات برای ارتش اوکراین است. همزمان یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که ارزش این بسته حدود ۱۵۰میلیون دلار است. بایدن همچنین هشدار داد که بودجه اختصاص داده‌شده برای تامین تسلیحات به اوکراین در حال اتمام است و از کنگره خواست بودجه بیشتری را اختصاص دهد. دولت بایدن از زمان آغاز حمله روسیه در ۲۴ فوریه ۴/۳میلیارد دلار سلاح به اوکراین ارسال کرده است. این سلاح‌ها شامل هویتزر، سامانه‌های موشکی ضد هوایی استینگر، موشک‌‌های ضد تانک جاولین، مهمات و جلیقه‌های حفاظتی است. بایدن ماه گذشته ۳۳میلیارد دلار کمک به اوکراین، از جمله بیش از ۲۰میلیارد دلار کمک نظامی پیشنهاد کرد.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، خاطرنشان کرد که رهبران در حالی تشکیل جلسه خواهند داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه برای جشن سالانه روز پیروزی در روز دوشنبه با رژه‌های نظامی و سخنرانی‌‌هایی در یادبود پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی آماده می‌‌شود. این جشن‌‌ها در روسیه، ترس را در اوکراین و برخی از پایتخت‌‌های غربی تشدید کرده است که پوتین می‌تواند از این موقعیت برای گسترش حمله خود در ۲۴ فوریه استفاده کند؛ چراکه تلاش‌‌های اولیه او در از بین بردن ارتش اوکراین و سرنگونی دولت شکست خورده است. جن ساکی می‌‌گوید: پوتین انتظار داشت-در این روز- در خیابان‌‌های کی‌‌یف راهپیمایی کند؛ اما این چیزی نیست که ممکن باشد.» او نشست گروه ۷ را فرصتی برای نشان دادن اتحاد غرب در مقابله با روسیه خواند و گفت که اتحاد مستلزم این کار است.

در این شرایط اوکراین روز جمعه از غیرنظامیان خواست تا خود را برای حملات شدیدتر پیش از روز پیروزی در روسیه آماده کنند و به آنها هشدار داد که از تجمعات بزرگ خودداری کنند و مقررات منع آمد و شد جدید را از ایوانو-فرانکیفسک در غرب تا زاپوریژژیا در جنوب شرقی وضع کنند. نیروهای پلیس اوکراین نیز پیش از تعطیلات که در روسیه با رژه نظامی در مسکو و صدها شهر دیگر گرامی داشته می‌‌شود، در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین، به غیرنظامیان هشدار داد که با تجمع در مکان‌‌های شلوغ جان خود را به خطر می‌‌اندازند. دنیسنکو در تلگرام با اشاره به حمله موشکی ویرانگر ماه گذشته در شهر شرقیِ کراماتورسک که ده‌ها نفر را در حالی که روی سکوهای راه‌‌آهن منتظر بودند، کشت، گفت: «همه ما به یاد داریم که چه اتفاقی در ایستگاه قطار در کراماتورسک افتاد.» او گفت: هوشیاری شما در این روزها مهم‌ترین چیز است.