اما، هینز و دریاسالار «اسکات بریر» رئیس آژانس اطلاعات دفاعی هشدار دادند، ایالات متحده هنوز نمی‌داند که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین چه درس‌هایی از جنگ روسیه در اوکراین و کمک‌های غرب که به کی‌یف سرازیر شده است، خواهد گرفت. این دو مقام گفتند اینکه چگونه «شی» و حزب کمونیست چین وقایع آن بحران را تفسیر می‌کنند، می‌تواند بر جدول زمانی و رویکرد آنها به تایوان تاثیر بگذارد. هاینز و بریر همچنین خاطرنشان کردند که ایالات متحده معتقد است که چین ترجیح می‌دهد در صورت امکان از درگیری نظامی بر سر تایوان اجتناب کند. بریر گفت: «من معتقدم (جمهوری خلق چین) ترجیح می دهد این کار را با زور انجام ندهد. من فکر می‌کنم آنها ترجیح می‌دهند این کار را به‌صورت مسالمت‌آمیز در طول زمان انجام دهند.»

به نوشته «کنت- هانسلر و دیگران» بریر افزود: تایوان همچنین در حال آموختن چند درس مهم از درگیری اوکراین است که ممکن است این جزیره را به شکل بهتری قادر به دفاع از خود در برابر چین سازد. او گفت: «کارهایی وجود دارد که می‌‌توانیم با تایوان انجام دهیم. من فکر می‌کنم آنها درس‌های بسیار جالبی از درگیری اوکراین می‌آموزند، مانند اهمیت رهبری، تاکتیک‌های واحدهای کوچک، اهمیت یک یگان (افسر درجه‌دار) و آموزش واقعا موثر با سیستم‌های تسلیحاتی مناسب و اینکه آن سیستم‌‌ها را افراد مناسب چگونه می‌توانند به‌کار گیرند تا تهدیدات را خنثی سازند.» روز شنبه، بیل برنز، مدیر سیا نیز گفت که درگیری روسیه در اوکراین بر محاسبات چین درباره «چگونگی و زمان» تلاش برای کنترل تایوان تاثیر گذاشته است. برنز گفت: «به وضوح رهبری چین در تلاش است تا به دقت درباره درس‌هایی که باید از اوکراین درباره جاه‌طلبی‌های خود در تایوان بگیرد، تامل کند.» وی افزود: «فکر نمی‌‌کنم برای یک دقیقه هم که شده این مساله تصمیم شی جین‌‌پینگ برای به‌دست آوردن کنترل بر تایوان در طول زمان را از بین ببرد؛ اما فکر می‌‌کنم چیزی است که بر محاسبات آنها درباره چگونگی و زمان انجام این کار تاثیر می‌‌گذارد.» تایوان یک دموکراسی جزیره‌ای خودگردان است که چین ادعا می‌کند بخشی از قلمرو این کشور است و استفاده از زور برای «اتحاد مجدد» را رد نکرده است. پکن، تایوان را تحت فشار نظامی قرار داده است، از جمله برگزاری رزمایش نظامی در شرق این جزیره در آخر هفته گذشته و پرواز هواپیماهای جنگی به منطقه شناسایی دفاع هوایی این کشور در همین هفته‌ای که گذشت. بر اساس سیاست «چین واحد» ایالات متحده ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تایید می‌کند.

اما فروش تسلیحات آمریکا به تایوان برای دفاع از خود و حمایت جو بایدن و دیگر مقامات آمریکایی از این جزیره منبع تنش بین ایالات متحده و چین بوده است. در ژانویه، سفیر چین در واشنگتن در مصاحبه‌ای با NPR هشدار داد که «اگر مقامات تایوانی که به واسطه حمایت‌های ایالات متحده جسور شده‌اند، به راه استقلال ادامه دهند، به احتمال زیاد چین و ایالات متحده را درگیر یک نبرد نظامی خواهد کرد.» نیویورک‌تایمز روز شنبه گزارش داد که دولت بایدن بی سر و صدا به دولت تایوان فشار می‌آورد تا تسلیحات ساخت آمریکا مانند موشک‌ها و سلاح‌های کوچک‌تر را برای جنگ نامتقارن سفارش دهد و دولت بایدن معتقد است که برای دفاع در برابر تهاجم چین مناسب‌تر است. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه گفت که «تقویت دفاع شخصی تایوان یک کار فوری است و موثرترین رویکرد برای انجام این کار از طریق سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های نامتقارن است که معتبر، انعطاف‌پذیر، متحرک، توزیع‌شده و مقرون به صرفه باشد.» این سخنگو گفت که این ارزیابی توسط اعضای دولت بایدن «بسیاری از کارشناسان معتبر» و همچنین «خود تایوان» منعکس شده است. این سخنگو گفت: «دنبال کردن پیوسته سیستم‌‌هایی که به‌طور معناداری به یک استراتژی دفاعی موثر کمک نمی‌‌کنند، با تهدید امنیتی در حال تحولی که تایوان با آن مواجه است، سازگاری ندارد. به این ترتیب، ایالات متحده قویا از تلاش‌های تایوان برای اجرای استراتژی دفاعی نامتقارن حمایت می‌کند.» آنها خاطرنشان کردند که روابط دفاعی ایالات متحده با تایوان «بر اساس ارزیابی نیازهای دفاعی تایوان و تهدید ناشی از جمهوری خلق چین باقی می‌ماند.» آنها با اشاره به «جان آکیلینو»، رئیس فرماندهی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده گفتند: «همان‌طور که دریاسالار آکیلینو در شهادت خود در ماه مارس خاطرنشان کرد، اتحاد با تایوان از اولویت‌های اصلی جمهوری خلق چین است، مقیاس و پیچیدگی آموزش (ارتش آزادی‌بخش خلق) در اطراف تایوان به‌شدت افزایش یافته و پکن فشار چند وجهی خود را بر تایوان تشدید کرده است.» این سخنگو افزود: «بر اساس قانون روابط تایوان، ایالات متحده مواد و خدمات دفاعی لازم را در اختیار تایوان قرار می‌دهد تا بتواند توانایی دفاع شخصی کافی را حفظ کند.» آنها ادامه دادند: «از سال ۲۰۱۷، شعبه اجرایی بیش از ۱۸ میلیارد دلار فروش تسلیحات به تایوان را به کنگره اطلاع داده است. تامین سریع تسلیحات دفاعی تایوان و پشتیبانی از طریق فروش نظامی خارجی (FMS) و فروش مستقیم تجاری (DCS) برای امنیت تایوان ضروری است و ما به همکاری با صنعت برای حمایت از این هدف ادامه خواهیم داد.» این سخنگو خاطرنشان کرد: «برای چهار دهه، سیاست چین واحدِ ایالات متحده از سوی قانون روابط تایوان، سه بیانیه مشترک ایالات متحده و چین و شش تضمین هدایت شده است.» آنها افزودند: «ما از پکن می‌‌خواهیم فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کند و در عوض وارد گفت‌وگوی معنادار با تایوان شود.» به گفته این مقام‌ها: « ایالات متحده به حمایت از حل مسالمت‌آمیز مسائل بین تنگه، مطابق با خواسته‌ها و بهترین منافع مردم تایوان ادامه خواهد داد.»